Що відрізняє найрезультативніших інноваторів
Хто може отримати реальні переваги від інноваційної діяльності? Це питання стало темою дослідження, проведеного представниками Accenture Омаром Аббошем (Omar Abbosh), Ведраною Савік (Vedrana Savic) та Майклом Муром (Michael Moore).
Компанії з тривалою присутністю на ринку та стартапи разом витрачають на інноваційну діяльність сотні мільйонів доларів. Але, як показав проведений Accenture аналіз доходів 170 компаній, які входять у число найбільших глобальних корпорацій, віддача від інвестицій в інноваційні ініціативи суттєво зменшилася. Причиною є тиск, під яким знаходяться компанії; вони змушені показувати, що можуть «підривати» ринки (або знають, як від цього захиститися). Тому інноваційна діяльність здійснюється несистемно: основна частина інвестицій слабо пов’язана з бізнесом, а управління ними є далеким від досконалості. Деякі фахівці навіть стверджують, що інноваційні проекти часто реалізуються не задля підвищення продуктивності бізнесу, а як елемент формування корпоративного іміджу. Тож нема чого дивуватися, що компанії отримують незадовільні результати.
Під час опитування керівників вищих рівнів 849 компаній з восьми країн та 14 галузей (з рівнем доходів понад $500 млн) було виявлено невелику кількість гравців, котрі діють інакше, ніж більшість. Для них інновація — це засіб здійснити вагомий вплив на ринки та суспільство.
У процесі опитування було використано три базові запитання. Чи нарощуються обсяги інвестицій в інновації? Чи задоволені керівники віддачею від цих інвестицій для бізнесу? Чи демонструє компанія високі темпи зростання?
Серед гравців, які з 2012-го по 2017-й рік збільшили витрати на інновації на більш ніж 50%, лише 31 компанія сказала, що «дуже вдоволені» перевагами, котрі принесли бізнесу інноваційні ініціативи. В цей період їхня ринкова капіталізація зростала на понад 6% у рік (що більш ніж удвічі перевищувало зростання глобального ВВП за цей самий час).
У ході дослідження було виявлено дві основні відмінності найуспішніших інноваторів. По-перше, вони фокусують свої зусилля не на поступових вдосконаленнях, як більшість, а на реально масштабних цілях; по-друге, ці гравці інтегрували свій організаційний потенціал в єдину, зорієнтовану на інновацію цілісність.
Фокусування на масштабних проблемах
Результативні інноватори більшою мірою, ніж інші, концентрують зусилля на розробці унікальних технологічних рішень, які потенційно можуть стати основою створення нових ринків (у цьому вони випереджають інші компанії з вибірки на 16 процентних пунктів). Також вони цілеспрямовано фокусуються на таких потребах вищого порядку, як автономія, щастя, соціальні зв’язки (розрив у 22 процентних пункти стосовно решти компаній з вибірки).
Наприклад, індійська Reliance Industries інвестувала $32 млрд у створення Jio — мобільної мережі, орієнтованої на споживачів з низьким рівнем доходу, які не мають цифрових пристроїв. Мета цієї інноваційної ініціативи — втілити в реальність ідею демократизації цифрової культури в Індії.
Виведена на ринок 2016-го, Jio стала першою в світі мобільної мережею, яка повністю функціонує на основі технології 4G LTE. Щоб охопити тих, хто не може придбати сумісний з 4G телефон, було розроблено JioPhone — пристрій з базовими функціями, котрий підтримує 4G. Спочатку продукт було виведено на ринок сільської місцевості. Його пропонувалося придбати за 1500 індійських рупій ($23), а після трьох років користування телефоном ця сума відшкодовується. За оцінками, 2018-го чисельність підписників Jio перевищила 250 млн, що дозволило компанії здобути 21% загального ринку мобільних телефонів і 38% сегменту фічерфонів.
Jio планує повторити цей успіх із Jio GigaFiber — сервісом стаціонарного широкосмугового доступу з лініями оптоволоконного зв’язку, котрий, як планується, стане доступним 2019-го року в 1100 індійських містах.
Jio не тільки трансформує індійський ринок телекомунікаційних послуг, але й живить цілу цифрову економіку країни, даючи змогу сайтам електронної комерції (як-от Flipkart і BigBasket) залучати споживачів з-поза меж великих міст та служачи платформою для широкого діапазону сервісів (від потокового телебачення до музики, месенджерів та онлайн-платежів). Мета Reliance Industry — перетворити широкосмуговий доступ та цифрові сервіси у «базові потреби». Для цього потрібне тверде бажання послідовно вкладати кошти в розбудову інфраструктури. І хоча не кожна компанія може здійснювати інвестиції такого рівня, важливо усвідомити, що реальну винагороду отримають лише ті, хто знайде спосіб масштабувати інновації, основою яких є новітні технології.
Цілісність організаційної архітектури
Більш ніж половина опитаних топ-менеджерів сказали, що в їхніх компаніях інновація — це «несистемний творчий процес». На практиці це означає, що інноваційна діяльність локалізуються в межах окремих команд і тому є фрагментованою. Відповідно, нові ідеї та розробки, як правило, дуже мало пов’язані із основним бізнесом.
Результативні новатори, навпаки, інтегрували організаційний потенціал в єдиній, підпорядкованій інновації цілісності. Вони отримують максимальну віддачу від своїх інноваційних ініціатив за рахунок того, що заохочують всіх — як тих, хто діє в межах основного бізнесу, так і представників нових підприємств — використовувати потенціал централізованої інноваційної архітектури. Крім цього, вони набагато більшою мірою (на 23 процентних пункти більше, ніж інші компанії з вибірки) покладаються на невеликі міждисциплінарні команди; а також інвестують більше ресурсів та зусиль як у професійний розвиток керівників, котрі відповідають за інноваційну діяльність, так і в навчання всього персоналу, з тим щоб дати людям нові навички, які допоможуть їм «іти в ногу» з технологічними змінами.
Bosch Group, 132-річний німецький промисловий гігант, зробив стрижнем своєї діяльності інтернеті речей (IoT). Коли CEO компанії Фолькмар Деннер (Volkmar Denner) запросив всіх співробітників сформувати «команди "підривних" відкриттів», з тим аби запропонувати ідеї радикально-нових бізнес-моделей, він за шість днів отримав 1800 пропозицій.
Зараз такі команди функціонують на постійній основі. Щойно ідея відбирається для реалізації, члени команди, які працюють у різних країнах, представляють різні функції та ієрархічні рівні, збираються разом та на вісім тижнів звільняються від виконання обов’язків у рамках своїх посад.
Одним із IoT-рішень, створених такими командами, стало «паркування в громаді». Механізм його дій є таким. Сенсори авто знаходять вільне місце на паркінгу. Інформація, що збирається з мережі автомобілів, завантажується в «хмару» і на її основі формується карта вільних місць на всіх автостоянках міста, яка оновлюється в режимі реального часу. Також на карті представлена інформація про можливості задовольнити вимоги транспортного засобу конкретного типу (наприклад, щодо розміру та потреби зарядити батарею).
Підсумовуючи, автори пишуть:
«Інновація завжди буде викликом і ми не претендуємо на те, щоб дати "рецепт", який би підійшов всім. Компанії можуть ставити амбітні цілі, інтегрувати весь свій потенціал і при цьому зазнавати невдач в інших сферах (наприклад, "провалювати" реалізацію, неправильно інтерпретувати ситуацію на ринку, "губитися" в регуляторних "хащах"). Але спирання на інновацію як засіб розширення меж звичних підходів при розв’язанні масштабних проблем, з якими стикаються споживачі та суспільство, разом із стимулюванням глибинних змін у вашій організації — це хороша заявка на майбутню перемогу».
За матеріалами "What Sets the Most Effective Innovators Apart", HBR.
Stock Photos from fotogestoeber/Shutterstock
|