РАЛЬФ УОЛДО ЕМЕРСОН: ДОВІРА ДО СЕБЕ
Вступ до начерку Ральфа Уолдо Емерсона "Довіра до себе"
Ральф Уолдо Емерсон
Довіра до себе (скорочений варіант) Нещодавно мені трапилися вірші, написані одним знаменитим художником — вірші самобутні та змістовні. Про що б не йшлося у цих рядках — душа завжди вгадує у них застереження. Почуття, збуджене ними, являє собою більшу цінність, ніж будь-яка думка, виражена в них. Вірити власним думкам, вірити, що те, що істинне для тебе, так само істинне і для всіх людей — ось в чому приховується геній. Викажи переконання, яке народилося в глибинах душі і воно набуде сенсу для всіх, бо проходить час — і сокровенне робиться загальним, і думка, яка промайнула в нас, розноситься по світу трубами Страшного суду. Як би кожен із нас не довіряв голосу душі, все ж в Мойсеї, Платоні, Мільтоні нас понад усе захоплює саме те, що вони вміли зневажати книжковими премудростями і різними точками зору і говорили те, що думали вони самі, а не люди, які їх оточували. Людині слід навчитися розпізнавати і ловити проблиски світла, які освітлюють її душу зсередини, а не проміння, яке лине від сузір'їв бардів та провидців. А ми з байдужістю даємо згаснути нашим думкам тільки тому, що вони прийшли до голови нам самим. В кожному слові генія ми розпізнаємо потім ці упущені нами думки; вони повертаються до нас в ореолі холодної величі. Найцінніший урок, який можуть надати нам великі витвори мистецтва, полягає саме в цьому: вони вчать нас без самозакоханої впертості, але наполегливо дотримуватися враження, яке склалося інстинктивно — і особливо у тих випадках, коли люди хором стверджують щось абсолютно протилежне. Якщо ж ми відмовимося від цього враження, завтра хтось невідомий надзвичайно переконливо доведе точнісінько те саме, що й ми колись подумали і відчули, і нам не без сорому доведеться з того часу дотримуватися нашої ж власної думки, яку проголосив інший.
Довіряй собі! Немає серця, яке не відгукнулося б на поклик цієї струни. Прийми те місце, яке було знайдене для тебе божественним провидінням, прийми товариство своїх сучасників і зв'язок подій. Так завжди поступали великі люди; як діти, вони віддавалися під владу генія своїх юних років, мимоволі визнаючи, що їхнє серце — сховище абсолютно істинного та надійного, що істина діє через них і пронизує все їхнє єство. Ми ж — дорослі мужі, і нам потрібно абсолютно усвідомлено прийняти таку саму трансцендентну долю; і станемо ми не ницими духом, не каліками, які забилися у захищений від вітру куточок, не боягузами, які панічно бояться потрясінь, але провідниками людства, його спасителями і благодійниками, які підкорили себе Всемогутньому и вступили в бій проти Хаосу та Тьми. Які ж чудові приклади дає нам природа. Пригляньтеся до дітей, немовлят, навіть тварин, подивіться, як вони поводяться. Вони не відають про сум'яття Духа, вони не здатні подавити в собі те чи інше почуття тільки через те, що винайдена нами арифметика наперед вирахувала, які перешкоди нам доведеться подолати на шляху до мети. Їхній дух гармонійний, їхнє око поки що не притупилося, і, дивлячись на них, ми відчуваємо збентеження. Дитинство ні на що не схоже. Все схоже на дитинство і не рідкість, коли чотири — п'ять дорослих людей приковуються поглядами до одного немовляти, з яким вони вирішили погратися. Господь наділив особливою привабливістю і дитинство, і юність, і — не меншою мірою — зрілість і зробив так, що кожен стан прекрасний, кожен викликає заздрість. Не подумайте, що дитинство безсильне тільки тому, що воно не може розмовляти з нами чи зі мною. В будинку по сусідству його голос уже достатньо чіткий і наполегливий. Схоже, що йому відомо, як розмовляти зі своїми ровесниками. Не має значення, боязка дитина, чи смілива — вона зуміє зробити присутність нас, дорослих, абсолютно необов'язковою. Суспільство перебуває у змові, яка спрямована проти мужності людей, які входять до нього. Суспільство — це акціонерна компанія, у якій власники акцій, щоб надійніше забезпечити шматок хліба кожному учаснику, погодилися пожертвувати для цього свободою та культурою — і власною, і тих, заради кого вони стараються. Несамостійність духу — тут чеснота, на яку найбільший попит, а довіра до себе — предмет відрази. Суспільство не любить правди і творчості; воно надає перевагу словам та умовностям, які нічого не означають.
Якщо ж ти не підкоряєшся звичаям світу, він мстить тобі своїм незадоволенням. Ось чому слід навчитися правильно сприймати незадоволені вирази. Тебе починають здивовано розглядати на вулиці і у вітальнях знайомих. Якщо б причиною цього була щира незгода з тобою, дух протиріччя, який споріднений із твоїм власним, було б достатньо причин засмутитися і замкнутися в чотирьох стінах. Але коли ти маєш справу з натовпом, тут немає місця для відвертості; його обличчя може виражати задоволення чи невдоволеність, але це залежить тільки від того, куди дує вітер, і що сьогодні пишуть в газетах. Але все-таки, коли тобою незадоволений натовп — до цього слід поставитися більш серйозно, ніж до обурення учених мужів та наставників із коледжів. Для людини зі стійкими переконаннями, яка знає світ, не важко зберігати спокій, коли просвітлені версти населення поливають його брудом. Це обережні лайки; люди, які промовляють їх, самі доволі вразливі, а тому не надто хоробрі. Але коли до їхньої слабкої люті додається нарікання мас, коли проти тебе постають профани і ниці духом, коли свій голос подає невігластво, ця тваринна сила, яка приховується у глибинах суспільства, будуть потрібні великодушність і стійка віра, щоб зберегти достойне богів презирство до всього цього галасу, як до такого, який не вартий жодної уваги. Друге, що заважає нам довіритися самому собі — страх опинитися в протиріччі із самим собою, поневоленість тим, що ми раніше робили та говорили; адже судити про нас можуть лише за нашими вчинками, а коли думка про нас уже складена, нам дуже не хочеться її заперечувати. Але чому весь час дивитися через плече? Навіщо тягнути за собою вантаж пам'яті і трястися від страху, як би не сказати щось протилежне до того, що ви говорили раніше в присутності тих чи інших людей. Припустімо, це трапилося, — і що з того? Один із законів мудрості, вочевидь, полягає в тому, щоб ніколи, навіть тоді, коли справа стосується далекого минулого, не покладатися виключно на пам'ять, а оцінювати минуле через багатолику сучасність, завжди жити новим днем. Розумом ти прийшов до заперечення особистості Всевишнього, але якщо щирі устремління душі переконують тебе про протилежне, віддайся їм без останку, хоч вони й придадуть в твоїх очах Богу людський образ. Залиш умоглядні викладки, як Йосиф залишив свою одежу блудниці, і біжи. Безглузде намагання не впасти в протиріччя із самим собою — предмет найбільших турбот для ницих душ, ницих політиків, філософів, богословів. Великій душі воно не може бути відомим; це все-рівно що намагатися придати витонченість своїй тіні на стіні. Говори, не вагаючись, те, що ти сьогодні думаєш, а завтра, не роздумуючи, говори те, що будеш думати в цей день, і нехай це буде повністю розбігатися зі сказаним тобою напередодні. "Ах ось як, значить, приректи себе на те, щоб тебе не розуміли?" А якщо й так, чи велика це трагедія? Піфагора також не розуміли, як і Ісуса, і Лютера, і Коперника, і Галілея, і Ньютона, як і всіх мудрих і чистих душею, яких знала історія. Бути великим — значить бути незрозумілим.
Так нехай же людина усвідомить свою цінність і підкорить собі всі обставини. Нехай у світі, який існує для неї, вона навчиться дивитися відкрито і брати те, що їй належить по праву; годі ховатися за чиюсь спину з виглядом хлопчика зі школи для бідних, чи незаконно народженого, чи того, хто порушив закон. Людина, яка розглядає на вулиці якусь башту чи мармурову статую бога, і не знаходить у собі сили, достойної тої, яка створила ці речі — жалюгідне видовище. Пам'ятник, палац, книга в розкішній палітурці здаються їй чимось чужим, страшним; навіть карета, яка весело котиться по вулиці, лякає її, неначе б запитуючи: "А ви хто, сер?" Але ж насправді все це позови, які ставляться перед прихованими в людині талантами і спонукають ці таланти проявитися, взяти те, що належить їм по праву. Картина очікує мого вироку; не їй дано командувати мною, але, навпаки, я повинен визначити, наскільки обґрунтовані її вимоги до похвали. Всі чули розповідь про жалюгідного п'яницю, якого підібрали в канаві, віднесли в герцогський палац, відмили, вдягнули і поклали спати у постіль герцога, а коли він прокинувся, з ним поводилися так, як належить поводитися із герцогом. Таким чином він щиро переконався, що до цього просто перебував не у здоровому глузді. Популярність цієї розповіді полягає в тому, що він дуже добре передає стан людини взагалі; у світі вона веде життя, яке нагадує існування затятого п'яниці, але варто лише протверезіти — вона відразу переконується, що на ділі ж вона — справжній принц. Людина — істота боязка, вона вічно виправдовується; вона більше не вміє бути гордою, не насмілюється сказати "я вважаю" і "я переконаний", а натомість прикривається авторитетом якогось святого чи знаменитого мудреця. Їй повинно бути соромно при вигляді паростка трави чи цвіту троянди. Саме ці троянди, які ростуть у мене під вікном, не виправдовують своє існування ні тим, що до них тут також росли троянди, ні тим, що бувають і більш красиві екземпляри; вони те — що вони є, вони живуть сьогодні і живуть разом з Богом. Для них не існує часу. Існує тільки троянда, а вона ідеальна у будь-який момент свого життя. Перш ніж проб'ється листок, приходить у рух все життя; у квітці, яка розпустилася не більше життя, ніж у першому паростку, а в голому корінні під землею — не менше. Природа цієї рослини задоволена, і вона сама задовольняє природу у будь-який момент свого існування. Але людина завжди заглиблена у спогади, вона завжди щось відкладає; вона не живе у сучасному, але, відводячи від нього погляд, віддається жалю за минулим або, не помічаючи розсипаних навколо неї багатств, стає навшпиньки і витягує шию, щоб розгледіти майбутнє. Але вона не буде ні щасливою, ні сильною, поки так само не стане жити з природою в сучасному, піднявшись над часом.
Та я ще не сказав найголовнішого, того, про що слід сказати, якщо доторкнутися до обраної мною тематики, але, ймовірно, сказати це неможливо, адже все, про що ми говоримо — лише відображення того, що відкрилося нам через інтуїцію. Та я все ж спробую викласти свою думку, яка, можливо, наблизить нас до того, що мені хочеться висловити. Ось ця думка. Коли добро поруч з тобою, коли життя в самому тобі, ти осягаєш це шляхом незвичним і незвіданим; ти не відшукаєш слідів тих людей, які пройшли цією дорогою раніше за тебе, не почуєш вдалині їхніх голосів; шлях, яким ти йдеш, зовсім новий, він видасться тобі дивним — як і думка, як і саме добро. Перестань думати про досвід і приклад інших. Ти йдеш не до людини, ти ідеш від неї. Всі люди, які колись мешкали на землі — забуті подорожні, які йшли цією дорогою. Ти однаковою мірою відчуєш надію та страх. Щось обтяжливе ти відчуєш навіть у надії. Коли з'являється візія, ніщо не вселяє ні відчуття благості, ні, строго кажучи, радості. Піднявшись над пристрастями, душа споглядає цілісність і віковічну причинну пов'язаність, осягає незалежність Істини і Блага, і в неї вселяється заспокоєння, бо вона переконується, що все відбувається правильно. Не мають значення ні великі простори в природі — Атлантика, Південні моря, — ні великі проміжки в часі, вимірюються вони роками чи століттями. Те, що я думаю і відчуваю, пробивається до всіх попередніх станів життя, всіх попередні обставини — подібно до того, яка цим пронизана моя сучасність, і те, що називають життям, і те, що називають смертю. Збагачує тільки життя, а не пережите. Сила вичерпується, якщо відпочити хоча б на мить; силу дарує невпинний перехід від минулого до нового стану, вічне форсування протоки, яка відокремлює одне від іншого, переслідування мети. І ось тоді факт, що душа завжди в становленні, викликає найбільшу неприязнь, бо тоді знецінюється минуле, перетворюється на попіл будь-яке багатство, компрометується будь-яка репутація; святий дорівнюється до шахрая, для Христа не відшукається місця, як і для Іуди. Але навіщо тоді нести всю цю нісенітницю про довіру до себе? До того часу, поки існує душа, існує і сила — не пасивна, але та, яка створює. Коли ми говоримо про довіру, ми виражаємо тільки найбільш зовнішнє. Давайте краще говорити про те, що викликає довіру, тому що це існує і діє. Той, хто наділений більшим послухом, ніж я, має наді мною повну владу, хоча для цього йому не потрібно ворухнути навіть пальцем. Притяганням духу я прикований до нього і повинен обертатися навколо нього. Коли йдеться про високу доброчинність, ми готові назвати це риторичним базіканням. Ми все ще не зрозуміли, що доброчинність — це Вершина, що людина чи група людей, які здатні засвоїти і зберегти принципи, за законом природи покликані підкорити собі всі міста й народи і стати вищими від усіх монархів, багатіїв, поетів, які позбавлені такої можливості. Людина не відчуває благоговіння перед людиною, і її не переконати, що слід залишатися вдома і шукати возз'єднання із вічним океаном; ні, вона обов'язково рушить у дальні подорожі і прохатиме склянки води із джерел, які належать іншим. Ми повинні жити в самотності. Жодна проповідь не приваблює мене так, як порожня церква перед початком служби. І люди, коли зайдуть до церкви, неначебто перевтілюються, здаються такими неземними, такими спокійними, такими чистими! Отже зайдімо до храму і посидьмо на лаві. Чому ми повинні відповідати за недоліки, які характеризують наших друзів, дружин, батьків та дітей? Тільки через те, що вони проводять з нами вечори біля печі, чи, як кажуть, в їхніх жилах тече рідна для нас кров? Моя кров тече у всіх людях, і в мені кров усіх людей. Чи не тому я беру на себе їхні кризи та дурниці, при тому настільки, що соромлюся за них! Але самотність повинна бути не фізичною, а духовною, тобто вона повинна вести до піднесеності. Трапляється, ніби-то весь світ змовився набридати вам високозначними дрібницями. Твій товариш, син, людина, яка прийшла по справі, хвороба, страх, потреба, благодійність — все одразу стукає до дверей кімнати, де ти усамітнився, і вимагають: "Візьмись же за нас, нарешті"! Але не відчиняй двері, не віддавай себе під владу цих дріб'язкових турбот. Здатності людей надокучати мені, я протиставляю свій занадто слабкий інтерес до них. Жодна людина не наблизиться до мене, якщо я сам не зроблю кроку їй назустріч. "Якби ми любили те, чим володіємо! Але ми пристрасно прагнемо іншого і позбавляємо себе любові". Якщо ми не в змозі відразу досягнути священних висот послуху та віри, спробуймо хоча б протистояти спокусам; оголосімо їм війну і розбудімо в серці своєму Тора та Одіна, мужність та постійність у наших саксонських грудях. Для цього слід вибрати хвилину незатьмареності, а щоб зробити це, слід говорити правду. Годі жити, намагаючись не обманути очікувань обманутих і тих, хто обманює, з якими нам доводиться мати справу. Скажи їм "О батьку! О мамо! О дружино! О брате! О друже! До сьогодні я жив з вами, дотримуючись всіх пристойностей. Та від сьогодні я належу правді. Знайте ж, що від сьогодні я не визнаю жодного закону, окрім вічного закону. Я більше не визнаю любові за згодою, для мене існує лише спорідненість душ. Я буду намагатися годувати батьків, утримувати сім'ю і бути вірним чоловіком своїй дружині, але все це я повинен робити не так, як раніше. Я більше не хочу знати ваших порядків. Я повинен бути самим собою. Ні для кого із вас я більше не можу ламати себе. Якщо ви зумієте полюбити мене таким, як я є, ми будемо щасливіші, ніж раніше. Якщо ні — я намагатимусь заслужити вашу любов. Я не стану приховувати своїх пристрастей та антипатій. Я вірю, що священним є те, що глибоко мене хвилює, і клянуся сонцем та місяцем, я буду неухильно дотримуватися того, на що вказує моє серце, і робити те, що наповнює мене радістю. Якщо ви люди достойні — я любитиму вас; якщо ні — я не стану мучити вас і себе лицемірною прив'язаністю. Якщо ваше життя підкорено службі істині, хоча ви розумієте її не так, як я, притримуйтеся своїх однодумців, я ж шукатиму своїх. Я чиню так не через егоїзм, а через смиренство та із любові до правди. В інтересах ваших, і моїх, і всіх людей — жити в істині, як би довго раніше ми не дотримувалися брехні. Вам здається зараз, що я жорстокий? Але незабаром ви полюбите те, що вказує і вам і мені наша природа, і, якщо ми будемо дотримуватися істини, в кінцевому рахунку вона врятує нас". Можливо ти заподієш цим біль друзям. Відповідай: "Що ж, я не можу поступитися своєю свободою, своєю силою, щоб зберегти їхні почуття. І окрім того, у кожної людини бувають хвилини розумового просвітлення, коли вона доторкається до абсолютної правди, і в таку хвилину вони пробачать мене і вчинять так, як я". Будь собою і не намагайся бути схожим ні на кого іншого. Свій дар ти завжди можеш проявити у всій силі, накопиченій за ціле життя, але, копіюючи талант іншого, ти дієш без підготовки і здатен оволодіти ним тільки наполовину. Що саме кожен із нас здатен створити, може відкрити нам лише творець. Нікому не відомо наперед, яку художник створить річ, та про це і неможливо дізнатися, поки витвір не буде виставлений. Де він, майстер, який був би здатний чомусь навчити Шекспіра? Де наставник, який міг би навчити Франкліна чи Вашингтона, чи Бекона, чи Ньютона? Кожна велика людина — виняткова. Сципіон великий якраз через те, чого він ні в кого не міг запозичити. Шекспіром не станеш, скільки б ти не вивчав Шекспіра. Роби те, що тобі призначено, і якщо тобі це вдасться — на більше не можна сподіватися, більшої сміливості не можливо навіть уявити. Тобі, який живе зараз, випало представити світові картину не менш велику, ніж ті, які були створені різцем Фідія, кельмою єгиптян, рукою Мойсея і Данте, але таку, яка відрізнятиметься від інших. Немислимо, щоб душа, яка є насправді багатою, яка володіє великим даром вираження своїх поривів та прагнень, яка розмовляє тисячами вуст, упала до того, щоб повторювати саму себе; але якщо тобі дано почути, що сказали великі патріархи, не сумнівайся, твоя відповідь не буде різати слух, бо вухо і язик — органи, наділені однією природою. Живи у скромних і достойних межах свого життя, слухайся свого серця і ти знову заставиш нас пережити День Творіння. Суспільство схоже на хвилю. Хвиля набігає на берег, але вода, із якої вона складається, не рухається. Частинка не може піднятися з глибин до вершини і залишитися такою самою. Загальний рух — тільки ілюзія. Люди, з яких складається сьогодні нація, завтра помруть, і їх досвід помре разом з ними.
А отже, постав собі на службу все, що називають Долею. Більшість людей грають із нею в азартну гру, і з кожним поворотом її колеса хтось отримує все на світі, а хтось все втрачає, але ти навчись вважати ці здобутки незаконними і не прагни до них, ти віддайся слугуванню Справі і Цінності, цим канцлерам Всевишнього. Віддайся Волі, трудись, здобувай, і ти зумієш скувати рух колеса Випадку і не будеш боятися нового його повороту. Коли тобі вдається отримати перемогу на політичному поприщі, коли ти досягаєш підвищення своїх прибутків, коли хтось хворів у тебе вдома і виздоровів, коли повернувся товариш, який довго був відсутнім, коли трапилася якась інша приємна подія, тебе охоплює радість, ти вважаєш, що попереду тебе чекає прекрасна пора. Не вір цьому. Ніхто не вселить в душу твою миру, окрім тебе самого. Ніщо не вселить у твою душу миру, окрім повної перемоги твоїх принципів.
|
Проект відкрито 16 жовтня 2002 р.
Розробка, дизайн: Олександр Данилюк, малюнки: Тетяна Горохова Copyright © 2002-2017, Management.com.ua |