Де «бізнес» в бізнес-школах?
(Думка декана MIT)
Richard Schmalensee, декан Massachusetts Institute of Technology (MIT) представляє вашій увазі власну думку щодо навчання і викладання у сучасних бізнес-школах.
Напревеликий жаль, багато бізнес-шкіл сьогодні втрачають свою колишню практичність, перетворюючись на носіїв теоретичного підходу. А професори, які викладають бізнес для студентів, більше турбуються про те, яке враження справлять на своїх академічних колег, ніж про вирішення реальних проблем у бізнесі. І хоча це твердження може видатися дещо перебільшеним, насправді саме так все і відбувається. Для вирішення проблеми надмірної теоретики, деякі школи, включаючи й Massachusetts Institute of Technology Sloan School of Management, намагаються виробити більш практичний підхід до викладання. Проте, це легше сказати, ніж зробити.
Критика програм МВА, які більше схиляються до аналізу (що робити), а не управління (як робити) — ознака успіху останньої управлінської еволюції, яка почалася наприкінці 1950-их і привнесла до управлінської теорії такі дисципліни, як економіка та психологія.
Сьогодні, все частіше і частіше навчання зосереджується на академічних підходах, таких як теорія гри чи економетрика, а не на управлінських практиках, які здатні працювати у реальному бізнес-середовищі. Як наслідок, менеджерів вчать, що вони повинні робити у тих чи інших ситуаціях, але не вчать того, яким чином вони це можуть зробити.
Критики засуджують діяльність викладацького складу таких навчальних закладів і стверджують, що менеджери навряд чи здатні навчитися чогось про справжнє управління у таких професорів. Подолання цієї прірви — в інтересах як бізнес-шкіл, так і самих менеджерів. Тому школам варто докласти всіх можливих зусиль для залучення до своїх рядів справжніх практиків.
Ще однією проблемою, через яку викладачам важко звикнути до нового підходу є той факт, що система не розрахована на мотивацію та винагороду тих людей, які витрачають значну кількість часу та енергії на дослідження тієї чи іншої галузі.
Більше того, передові бізнес-школи прекрасно усвідомлюють, що різка зміна викладацького складу та стилю викладання може призвести до падіння їхнього високого рейтингу. Дуже мало шкіл здатні піти на цей крок. Старі ж методи залучення професорів до викладання не вплинуть на практиків, які володіють та керують власним бізнесом. Однією зі шкіл, якій вдалося змінити статус-кво є Massachusetts Institute of Technology Sloan School of Management — їй вдалося залучити відомих бізнесменів до ведення кількох практичних курсів.
Наприклад, одним із викладачів у MIT Sloan є Джек Велш, колишній президент компанії General Electric, який викладає курс, що базується на його книзі-бестселлері Winning.
Водночас необхідно приділяти якомога більше уваги практичним підходам до рішення бізнес-задач. Студенти повинні безпосередньо спілкуватися з представниками бізнесу та практиками менеджменту.
За матеріалами "Where's The «B» In B-Schools?", Business Week.
|