Дистанційні онлайн-програми MBA
Автор: Нунзіо Квакуареллі, QS
Джерело: Освіта.UA
Ринок дистанційних онлайн-програм росте дуже швидко, і майбутні студенти мають проявляти обережність при виборі програми навчання.
За останнє десятиліття дистанційні онлайн-програми MBA набули широкої популярності. Десять років тому лише 2% респондентів опитування QS TopMBA Applicant Survey висловили зацікавленість у дистанційному навчанні. У 2012 році цей показник зріс до 10%.
В основі причини цього зростання лежать три основні чинники. Першим з них є довгострокова тенденція зростання інтересу до MBA серед широкої аудиторії. Менеджери з доходом від нижнього до середнього рівня, які шукають найдешевший варіант навчання, є головною рушійною силою такого зростання. Існує також сильний інтерес з боку ринків в Африці і деяких частинах Азії, зокрема там, де ускладнено отримання якісної освіти в місцевих бізнес-школах.
Другий чинник полягає в тому, що кількість навчальних закладів, що пропонують програми дистанційного навчання, зросла в геометричній прогресії з тих пір, як британські школи Warwick Business School, Henley Business School, University of Strathclyde та Open University стали піонерами у просуванні цього формату тридцять років тому. Нинішній лідер ринку University of Phoenix має аудиторію, що складається із 30 000 студентів, які навчаються за програмою МВА онлайн.
Третій фактор є короткостроковим: професійні менеджери проявляють велику обережність при виборі програм після економічної кризи 2008-2009 років. Це призвело до збільшення кількості людей, які хочуть продовжувати працювати під час навчання. Отже, спостерігається стрибок попиту на програму Executive МВА, а також на дистанційну змішану модель навчання.
Останнє, безумовно, стало більш прийнятним варіантом зі збільшенням чисельності високо рейтингових шкіл, які пропонують такі програми. IE Business School, наприклад, дистанційно пропонує Global MBA — програму, яка викладається також у стаціонарному режимі full-time. University of North Carolina Kenan-Flagler Business School пропонує свій власний підхід до онлайн-навчання. Такі відомі бренди, як ці, проходять довгий шлях до пропозиції дистанційних програм MBA новим аудиторіям.
Ставлення роботодавців оцінити важко
Ставлення роботодавців до онлайн-програми MBA змішане. Як правило, серед них спостерігається низький рівень обізнаності, багато в чому завдяки тому, що більшість студентів під час навчання залишаються на колишніх позиціях (хоча є свідчення, що багато з них змінюють свою посаду не менше одного разу на п'ять років після закінчення навчання за програмою).
Роботодавці, як і раніше, зосереджені на наймі випускників після проходження програм full-time та executive, з якими вони знайомі і випускники яких уже працюють на них. Із цим форматом асоціюється якість, у той час як програми дистанційного навчання все ще викликають почуття настороженості. За даними досліджень QS, тільки 10 % роботодавців наймають випускників після закінчення ними онлайн-програм MBA.
Роботодавці, які добре сприймають дипломи онлайн-програм, самі зазвичай інтернет-орієнтовані, перебувають у просторі електронної комерції або, наприклад, обслуговують інтернет-стартапи. Ці компанії шукають інтернет-грамотних людей і можуть активно залучати випускників після вивчення дистанційних програм. Вивчення такої програми культивує певні вміння й навички, а також демонструє участь та інтерес до онлайн-освіти.
Настороженість роботодавців відноситься, без сумніву, до великого діапазону якості дистанційних онлайн-програм. Тут існує величезний пробіл в інформації, тому компанія QS у 2012 році вирішила створити рейтинг QS Distance Online MBA Rankings. Для цього оцінювалась акредитація бізнес-шкіл, а також установлювались порогові рівні показників викладацького складу, інфраструктури та репутації.
Компанія QS також акцентувала свою увагу на змішаних компонентах в надії на те, що школи, які надають студентам можливість для зустрічей з викладачами та іншими студентами обличчям до обличчя, дбають про якість навчання. Рейтинг двадцяти установ, для якого оцінювали сорок програм, був дуже добре сприйнятий як удала спроба виділити якісні пропозиції на ринку. У другому варіанті рейтингу будуть оцінюватися близько 80-ти програм і ранжуватися 30-40.
Обмеження
Хоча є, звісно, і якісні програми, ми повинні прийняти той факт, що формат дистанційного вивчення програм MBA має свої обмеження. Одна з переваг, про яку часто інформують студентів-очників, — це те, що вони навчаться від своїх колег-студентів більше, ніж від будь-кого іншого. Вони бачать один одного майже кожного дня, разом працюють для досягнення спільних цілей. Якими б хорошими не були технології, самостійна робота вдома, як і раніше, дає зовсім інший досвід. У таких умовах набагато важче розвивати лідерство й командні навички, які є надзвичайно важливим підсумком вивчення програми MBA. Навчання вдома також свідчить про те, що студенти не можуть отримати міжнародний досвід, важливий для 67% роботодавців.
Однак, можливо, ця обставина призведе до того, що студенти будуть розвивати інші види навичок, які дозволять їм впливати на людей і мотивувати їх за допомогою нетрадиційних каналів, які є визначальними при отриманні багатьох сучасних робочих місць.
Іншою серйозною проблемою є брак викладачів з високим рівнем знань. Кількість програм високої якості, які можуть існувати в будь-який момент часу, обмежується чисельністю студентів, які проходять через руки досвідчених викладачів з докторським ступенем. Працюючі професіонали, до яких час від часу звертаються по допомогу деякі школи, не завжди мають змогу запропонувати таке ж глибоке розуміння існуючих проблем.
Отже, якщо ви розглядаєте онлайн-програму, вам треба досліджувати такі фактори: можливості викладацького складу, кількість часу, який можуть вам приділити, й кількість викладачів, які мають ступінь PhD. Крім того, необхідно спробувати дослідити рівень освіти інших студентів курсу — дуже небагато онлайн-програм користуються жорсткими критеріями при відборі слухачів. У цьому відношенні програма Executive MBA має явні переваги, але цілком можливо, що зі збільшенням рівня комбінаторності EMBA та змішаних програм, запропонованих провідними школами, у найближчі роки і ці переваги стануть менш явними.
|