Чи правда, що бізнес-школи здають свої позиції?
Суперечки навколо цінності програм МВА тривають з часу появи самого феномену бізнес-освіти. Проте, кількість бажаючих потрапити до бізнес-шкіл, як і попит на МВА-спеціалістів, продовжує невпинно зростати. Як наслідок, виникає загроза того, що бізнес-школи стануть жертвами власного успіху.
Про це турбується і декан топової (за версією Business Week) бізнес-школи University of Chicago Graduate School of Business Тед Снайдер (Ted Snyder). Снайдер переконаний, що разом зі зростанням попиту на випускників МВА, бізнес-школи перестануть бути освітніми закладами у традиційному значенні і виконуватимуть роль резерву талантів. Нижче наведено коротке інтерв'ю із Тедом Снайдером.
З.: З якими проблемами та складнощами Вам доводиться стикатися, як деканові бізнес-школи?
В.: Для мене першочерговим завданням є академічна цілісність наших програм. Звісно, існують ті сили (декани, факультети, студенти), які дійсно прагнуть перетворити бізнес-школи на джерело талантів і таким чином спростити для себе життя. Адже в такому випадку їм не потрібно буде докладати ніяких зусиль для навчання.
Зрештою, студенти платять гроші, вони хочуть мати час на пошуки роботи. Тому деякі декани та викладачі думають: "Навіщо завантажувати їх ще й навчанням? Чи не простіше визнати їхню талановитість і залишити їх у спокої. Сам факт того, що вони поступили в бізнес-школу слугуватиме визнанням їхніх досягнень". Такий підхід, звісно, не може влаштовувати хорошу школу.
З.: Хто повинен відповідати за підтримку академічних стандартів? І навпаки, хто відкидає ці стандарти? Рекрутери? Декани?
В.: Я переконаний, що більшість залежить від декана. Рекрутерам дуже часто вистачає самого факту доступу до джерела талантів. У більшості випадків вони не звертають уваги на академічну освіту випускників. Проте, як і всюди, існують свої винятки.
З.: А що Ви, як декан, зробили для підтримки академічності у Чикаго?
В.: Це гра впливів. Ви підтримуєте ті факультети, які дотримуються стандартів. Ви даєте їм певні переваги та винагороджуєте їх.
Вам слід також встановлювати певні очікування від студентів. Не можна ставитися до студентів, як до споживачів, дозволяючи їм робити все, що заманеться, тільки через те, що вони платять гроші. Якщо було поставлене певне завдання, всі студенти повинні його виконати.
Дотримання цих принципів допоможе досягнути результату. Звісно, це не легко. Особливо зважаючи на те, що сьогодні кожен зайнятий і кожен прагне відшукати більш "просту" та більш гнучку бізнес-школу.
З.: Чи не заважає такий підхід займати передові місця у рейтингах бізнес-шкіл, особливо таких, де рейтинг формується на основі задоволеності студентів бізнес-школою?
В.: Навпаки, я переконаний, що студенти задоволені Чиказькою бізнес-школою саме тому, що від них тут багато вимагають. Вони розуміють, що це взаємний процес. Школа багато вимагає, але багато і віддає. Я не хочу видатися зарозумілим, але вважаю, що Чиказька школа дає набагато більше, ніж вимагає. Кожен студент може відчути цю підтримку (на кар'єрному, академічному та емоційному рівнях).
З.: Середній час перебування декана бізнес-школи на посаді суттєво скоротився за останні п'ять років. Деякі експерти стверджують, що це пов'язано із проведенням постійних рейтингів бізнес-шкіл. Як Ви вважаєте, чи набагато складнішим стало життя декана бізнес-школи?
В.: У загальному для деканів важливість рейтингів дійсно підвищилася — їм не можна забувати про цю частку конкурентної переваги. Проте, для повної картини не варто забувати й про інтереси кожного учасника процесу бізнес-навчання. Декан повинен стежити за рівнем задоволеності викладацького складу та студентів. Він не повинен забувати і про рівень своєї власної акредитації. Бути відомим у бізнес-спільнотах і т. д. і т. п.
З.: Чи не забагато вимог для однієї людини?
В.: Можливо це прозвучить трохи дивно, але я отримую величезне задоволення від своєї роботи. Я не вважаю її занадто складною або ж напруженою. Щоб зрозуміти мене, варто усвідомити, що у сполученні "бізнес-школа" слово "бізнес" виконує роль прикметника, а "школа" іменника. Тому слід завжди пам'ятати про академічність такої інституції. Не варто зациклюватися на безлічі ролей (генерального директора, шерифа і т. п.), слід завжди пам'ятати, що ви — декан, а ваша школа — це освітній заклад. І не потрібно нічого ускладнювати.
За матеріалами "Are B-Schools Slacking Off?", Business Week.
|