Чи зробить MBA вас кращим керівником?
Чи допомагає бізнес-освіта стати кращим лідером? На думку Германії Ібарри (Herminia Ibarra), професора організаційної поведінки у Insead, та Мортена Хансена (Morten Hansen), професора управління в каліфорнійському університеті, а також в Insead, лідерські навички можуть залежати більшою мірою від віку керівника, а не від його освіти.
Натхненні активною дискусією щодо ролі MBA у фінансовій кризі, ці два професори вирішили проаналізувати, чи справді наявність бізнес-освіти впливає на результативність топ-менеджерів. Глобальне дослідження результативності генеральних директорів із моменту, коли вони зайняли свою посаду, показало, що керівники, які мали бізнес-освіту, в середньому перевершували своїх колег на дуже незначний відсоток за показниками результативності. Втім, рейтинг результативності 2000 генеральних директорів з усього світу показав, що керівники зі ступенем МВА в середньому займали у рейтингу на 40 місць вищі позиції, ніж ті керівники, які не мали цієї освіти (а це вже доволі значна різниця з точки зору статистики).
Звідки ж взявся такий позитивний ефект? Чи справді освіта МВА дає настільки велику перевагу? Чи може слугувати цей факт виправданням для бізнес-освіти, яку так багато критикували протягом останніх кілька років і навіть звинувачували в тому, що вона стала причиною світової економічної кризи?
Вочевидь, не все так просто. Для того, щоб зрозуміти, що ж насправді відбулося, слід поглянути на бізнес-освіту у часовому розрізі. За даними професора Ракеш Курана (Rakesh Khurana), освіта MBA пережила шість значних змін протягом останніх 20 років. Перелік обов'язкових курсів та програм трансформувався від загальних бізнес-тем, до більш спеціалізованих (аналітичних). При цьому дослідницький потенціал університетів часто працював майже у повній відірваності від реалій управління.
Тому стало логічним припустити, що ефективність бізнес-освіти для керівників із часом змінювалася. І якщо так, то яким чином змінився її вплив на випускників? Збільшилася чи зменшилася цінність бізнес-освіти?
Щоб дати відповідь на це запитання, знову ж таки потрібно звернутися до віку управлінців. Середній вік, коли людина стає генеральним директором — 52 роки. Дослідження ж показали, що генеральні директори, які зайняли свою посаду, коли їм було менше, ніж 50 років, отримали більшу цінність від МВА. При чому ця цінність пропорційно зростала в залежності від того, наскільки молодшими були студенти. І саме серед "молодших" управлінців результативність суттєво підвищувалася з наявністю ступеню МВА.
Втім, дослідження включало ще один метод поділу — його учасники ділилися на групу, яка зайняла посаду до 2000-го року і тих, хто став топ-менеджером після 2000-го року. Як виявилося, ефективність бізнес-освіти для людей, які почали працювати до 2000-го року, була вищою, ніж для тих, хто зайняв управлінську посаду пізніше.
Висновок простий: якщо в момент вашого приходу на посаду генерального директора ви були "молоді" (молодші 50 років) і почали кар'єру до 2000-го року, тоді цінність для вас диплому МВА буде дуже високою.
Така залежність ефективності бізнес-освіти від вікових та часових категорій знову піднімає болюче запитання: чи справді цінність МВА скорочується? Чи, можливо, саме сьогодні вона є як ніколи важливою, зважаючи на наше наближення до глобальної економіки "непевності"?
За матеріалами "Does an MBA Make You a Better CEO?", Business Management Ideas (HBR Blog Network).
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|