Бізнес-освіта «під мікроскопом»
Піддаючись всебічному тиску та постійним звинуваченням у відірваності від реальності, бізнес-школи стають ініціаторами дослідження власного впливу на бізнес. Автори управлінських концепцій та експерти з менеджменту, такі як Гарі Хемел (Gary Hamel) та професор Гарвардської бізнес-школи Рекеш Курана (Rakesh Khurana) стали авторами книг, які висловлюють наростаючий скепсис щодо того шляху, яким сьогодні рухаються бізнес-школи, та наголошують на знеціненні ступеню МВА.
Декани бізнес-шкіл вирішили раз і назавжди позбавитися несправедливої критики, ставши ініціаторами дослідження впливу, який вони здійснюють на бізнес та суспільство. Нове дослідження, яке проводитиметься асоціацією Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB) — однією із провідних асоціацій бізнес-шкіл — намагатиметься дослідити це питання зі всіх можливих точок зору та під різними кутами. Починаючи із пошуку зв'язку між бізнес-школами та економічним зростанням у США та інших країнах, і закінчуючи відповіддю на запитання, яким чином управлінські ідеї, що народжуються у бізнес-школах, втілюються у реальному бізнесі. Головою комітету, відповідального за дослідження, буде Роберт Саліван (Robert Sullivan), представник University of California. А до складу комісії входитимуть провідні професори та представники найбільш відомих світових закладів освіти. Комісія сподівається, що результати дослідження стануть відомими вже у січні наступного (2009-го) року.
Нижче наведено коротке інтерв'ю з одним із представників майбутнього комітету Джуді Оліан (Judy Olian), деканом Anderson School of Management.
З.: Ми бачимо, що тиск на бізнес-освіту продовжує зростати. Але чи це стало основною причиною заснування комітету в рамках AACSB , який досліджуватиме корисність бізнес-освіти?
В.: Я думаю, що це могло бути однією із причин, але вочевидь — в жодному разі не основною. Насправді, основним рушієм дослідження стало природнє бажання дізнатися, який же вплив має бізнес-освіта на бізнес та суспільство. Ми повинні знати, чим ми займаємося і яку користь приносимо. Тим більше, що подібні дослідження ніколи раніше не проводилися.
З.: Але як бізнес-школи справляються із критикою, яка лунає зі всіх боків?
В.: Якщо нас критикують, значить ми з якихось причин не зуміли наладити контакт із ринком. Саме це наша місія. Ми переконані, що бізнес-освіта повинна завжди іти в ногу з потребами ринку, не залежно від того, як вони зміняться завтра, через рік, чи через десять років.
Але ми бачимо, що попит на випускників МВА продовжує зростати, а ринок знаходиться у настільки розвинутому стані, як ніколи раніше. Шаленими темпами розвиваються ринки освіти у Індії та Китаю. І якби управлінська освіта справді заслуговувала на ту критику, яку вона отримує, я думаю цей попит був би куди нижчим. А ринок би не зростав, а навпаки — скорочувався.
З.: Чи змінилася місія бізнес-шкіл із часу їхньої появи?
В.: Коли бізнес-школи тільки з'явилися — це були дуже вузькоспеціалізовані навчальні заклади, які пропонували конкретний набір навичок, як от вміння написати річний звіт чи керувати конвеєром. Вони навчали людей, як правильно керувати проектами.
Сьогодні бізнес-школи більше займаються стратегічним плануванням та прийняттям рішень. Тому з моєї точки зору бізнес-школи змінили свій підхід до управлінського лідерства та ролі, яку останнє відіграє у середовищі бізнесу. І, звісно, вони ніколи не забувають про зв'язок із реальним світом — адже саме ринок у кінцевому результаті керує бізнес-школами.
З.: Як Ви вважаєте, чи здатні результати дослідження змусити бізнес-школи переосмислити підхід до свого бізнесу?
В.: Я не знаю, наскільки докорінною буде ця зміна, але переконана, що дослідження відкриє перед нами багато несподіванок. Можливо моя відповідь прозвучить дещо самовпевнено, але я дійсно вірю, що бізнес-школи мають надпотужний вплив на життя своїх студентів. Але у мене є причини на такі висновки. Кожен мій студент, якого я зустрічаю, говорить про те, що школа змінила все його життя. Тож завдяки дослідженню ми можемо лише досягнути ще більш позитивного впливу.
З.: А що від дослідження очікуєте отримати Ви особисто та інші декани бізнес-шкіл?
В.: Ми очікуємо отримати нове натхнення для подальшої праці. Коли дізнаєшся, що 39% генеральних директорів компаній, які потрапили до рейтингу Fortune 500 мають ступінь МВА — це дещо змінює ваш підхід до бізнес-освіти. Це надихає і допомагає, не зважаючи на жодні перешкоди, рухатися вперед.
За матеріалами "Business Education Under the Microscope", Business Week.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|