Позитивного мислення може бути забагато. Дослідження свідчать, що сліпий оптимізм, притаманний організаціям, особливо тим, які працюють у сфері фінансів, став однією з причин глобальної економічної кризи.
Базуючись на аналізі більш ніж 200 досліджень лідерства, можна зробити висновок, що позитивне мислення сприймається як одна з ключових якостей лідерства, а оптимізм, у свою чергу, вважається одним із найефективніших інструментів комунікації.
Але кілька останніх досліджень критикують елемент позитивного мислення, наголошуючи на тому, що надмірний оптимізм може призвести до негативних персональних та організаційних наслідків.
Одне з досліджень використовує термін "божевільний оптимізм" (delusional optimism), щоб описати атмосферу, яка супроводжувала злиття Royal Bank of Scotland та Dutch bank ABN Amro. Сума угоди складала 49 мільярдів фунтів (98 мільярдів доларів) і була рекордною для банківської сфери. Вражає те, що це злиття трапилося напередодні світової фінансової кризи, ігноруючи всі застереження, результати аналізів та прогнозів.
Вимагаючи, щоб підлеглі завжди посміхалися і були позитивно налаштованими, лідери тим самим спонукають їх на відсутність критичного мислення. У такій ситуації підлеглі швидш за все будуть приховувати свої справжні думки та застереження, оскільки керівництву потрібні щасливі обличчя, а не гнітюча реальність.
Наприклад, хоча одна нафтова компанія голосно говорила про свою готовність "прислухатися до кожного працівника", все ж більшість її співробітників не розповсюджувалися про нещасні випадки, які траплялися на робочих місцях через так звану "культуру осуду". Працівники призналися, що люди, які виносили нагору проблеми пов'язані із безпекою, отримували низькі оцінки результативності, що в свою чергу впливало на їхню зарплату та ставлення до них керівництва.
Не менш негативно до прагнення компаній "сховати бруд під килимом" та неприроднього оптимізму ставляться клієнти, а тим більше — акціонери.
Незалежно від того, що стало причиною надмірного оптимізму: наївність чи розрахунок, — підлеглі описують таких лідерів як суперечливих, а часом — маніпулятивних, що, звісно ж, не йде на користь компанії.
За матеріалами "The Weakness of Positive Thinking", strategy+business.