Головне багатство компанії — знання і досвід її співробітників
На думку більшості топ-менеджерів із різних країн, головний секрет комерційного успіху в наші дні полягає в «людському капіталі».
Чому одні компанії процвітають, а інші балансують на межі виживання? У чому принципова різниця між лідерами та аутсайдерами? Щоб з'ясувати це, компанія EY (колишня назва — Ernst & Young), що входить у «велику четвірку» міжнародних аудиторських компаній, провела дослідження, опитавши бізнес-лідерів з Великобританії, Німеччини, Індії, Китаю та США. За результатами цього дослідження EY назвала три визначальні чинники успішності компанії на сучасному ринку.
Головним секретом успіху виявилися знання. Точніше — «людський капітал», тобто вся сукупність знань і досвіду співробітників компанії. Так вважає 81% учасників дослідження. Ключова роль у накопиченні цього капіталу належить керівнику: власникові, директору, топ-менеджеру, колегіальному керівному органу — в кожній конкретній компанії по-своєму. Від знань і досвіду керівника залежить, чи зможе компанія постійно зацікавлювати й залучати найбільш досвідчених, кваліфікованих та ерудованих співробітників. Хороший керівник — це той, хто створює у своїй компанії кращі на ринку умови для «переманювання» кращих фахівців, а потім ефективно використовує їх знання та досвід на користь свого бізнесу.
Концентрація уваги керівника на пошуку кадрів приносить подвійну вигоду: кожен раз, коли компанія використовує надану можливість найняти цінного співробітника, вона тим самим віднімає його у своїх потенційних конкурентів (в ідеалі — назавжди). Крім того, знання і досвід «тиражуються» всередині компанії: кожен фахівець, який володіє певними компетенціями, в ході спільної роботи передає їх іншим. Компетенції кожного із співробітників при правильному менеджменті не залишаються незатребуваними і ізольованими: вони поступово стають надбанням всієї бізнес-команди, накопичуються й активно використовуються в повсякденній діяльності компанії, утворюючи ту «критичну масу», яка відкриває шлях до інновацій, хорошої репутації на ринку і зростанню доходів.
«Бізнес-лідерам необхідно переоцінити свої підходи до традиційних драйверів успіху, якщо вони хочуть і надалі розширювати свій бізнес. Вони все більше усвідомлюють знання не як "якусь інформацію, якою добре б володіти", а як ключовий драйвер успіху. Знання та досвід дозволяють збільшити прибуток, ефективність та інноваційність, коли компанія виходить на нові ринки, змінює цифрову інфраструктуру або запускає соціально-відповідальні процеси у сфері екології», — зазначає Джефф Грін (Jeff Green), головний менеджер по знаннях EY. Тут треба додати, що в реальних умовах ведення бізнесу, особливо в країнах, що розвиваються, знання і досвід у багатьох випадках необхідні не для «виходу на нові ринки», а для елементарного виживання серед фінансово більш сильних конкурентів.
На друге місце після знань топ-менеджери ставлять продукцію. 78% учасників дослідження EY вважають головним фактором успішності сучасної компанії роботу з підтримки належної якості пропонованих клієнтам продуктів і, звичайно, розробку нових продуктів. Третє місце за результатами дослідження посіла робота щодо забезпечення короткострокової фінансової ефективності — її вважають головним фактором 73% респондентів.
Безумовно, всі три названих фактора тісно взаємопов'язані. EY наводить слова топ-менеджера з Німеччини: «Володіючи більшою інформацією про стан ринку і знаючи потреби клієнтів, ми можемо модифікувати наші продукти, приводячи їх у найкращу відповідність із цими потребами». Таким чином, мова йде про постійно діючий зворотній зв'язок: «критична маса» знань про все, що відбувається на ринку (технології і дії конкурентів, фінансові показники, новітні наукові розробки, переваги споживачів тощо), дозволяє компанії безперервно видозмінювати свою продукцію, підлаштовуючи її під вимоги цього ринку, що, в свою чергу, призводить до фінансової ефективності.
Цікаво, що погляди топ-менеджерів на роль знань у бізнесі корелюють із характером економік тих країн, де вони ведуть бізнес. У Німеччині знання вважають пріоритетними для своїх компаній 93% респондентів, у США — 84%, у Великобританії — 82%, в Індії — 72%, в Китаї — 62%.
Що більш конкурентна ринкова середа, то більше вичерпують себе традиційні, класичні драйвери зростання бізнесу. Що більше вони вичерпують себе, то більше шансів вирватися вперед буде у тих компаній, які зуміють поставити собі на службу переваги від технологій управління знаннями (knowledge management) — відносно нового і вкрай перспективного напрямку підвищення комерційної ефективності. Найбільшою мірою це відноситься до високотехнологічних галузей, але по суті є абсолютно справедливим для будь-якої сфери економіки.