Як правило, керівниками робочих груп і команд призначають співробітників з організаторськими і лідерськими здібностями. При цьому творчі здібності вважаються набагато менш важливими. Однак нове дослідження показує, що тільки креативні керівники можуть створити навколо себе дійсно творчу середу.
Лей Хуань (Lei Huang), доцент відділу маркетингу в бізнес-коледжі Обернського університету (США), провів разом із колегами дослідження1, в ході якого вони опитали 106 керівників робочих груп в одній з великих американських технологічних корпорацій. Дослідників цікавило, наскільки ті були впевнені в своїх творчих здібностях (на основі опитування вираховувався так званий коефіцієнт творчої самодостатності (creative self-efficacy (CSE)).
Потім було опитано 544 рядових членів робочих груп (у середньому кожен із них пропрацював у компанії близько чотирьох років). Виявилося, що співробітники, що працювали в групі, якою керувала людина з високим показником CSE, найчастіше проявляли творчий підхід, наприклад, присвячували багато часу пошуку інформації, яка могла допомогти з новими ідеями. Вони також вважали, що керівники з високим CSE заохочують прояви креативності підлеглих. Ці позитивні ефекти проявлялися ще сильніше, якщо керівник групи підтримував добрі стосунки з підлеглими. При цьому самі начальники з високим CSE частіше говорили, що їхні підлеглі є для них джерелом творчих ідей.
У цілому аналіз даних показав неспроможність припущень про те, що начальники, переконані в своїх творчих здібностях, будуть відкидати творчі ідеї підлеглих через конкуренцію або ж через більш високі стандарти. Навпаки, творчі керівники в цілому менш консервативні, не схильні до конформізму і відкриті для нових ідей, що дозволяє їм перебувати «на одній хвилі» з креативними підлеглими.
Автори дослідження підкреслюють, що впевненість у своїх творчих можливостях можна розвивати, і вважають, що багатьом організаціям варто задуматися про відповідні тренінги для керівників робочих груп.
Втім, існують і інші способи стимулювати креативність співробітників, що працюють у групах. Експеримент, проведений ще в 2007-му році, показав, що якщо склад робочих команд залишається незмінним протягом тривалого часу, колеги звикають один до одного і відчувають себе більш комфортно і, як їм здається, стають більш креативними. Однак насправді в ході експерименту нові команди, складені з людей, які раніше не працювали один з одним, генерували більше ідей на задану тему (способи підвищити приплив туристів у район затоки Сан-Франциско), до того ж експерти оцінили їх ідеї вище.