CEO Outlook 2023: Обережність, оптимізм та орієнтири на майбутнє
Оскільки економічна та геополітична невизначеність продовжує затьмарювати бізнес-ландшафт, утримання витрат під контролем є головним питанням порядку денного на 2023 рік для керівників вищої ланки в усьому світі. Але нове дослідження Boston Consulting Group (BCG) — The CEO Outlook — показує, що занепокоєння у найближчій перспективі не послаблює рішучість більшості керівників зміцнювати конкурентоспроможність своїх компаній.
BCG опитала 759 керівників вищої ланки в різних галузях, щоб дізнатися їхні думки щодо перспектив їхніх компаній, найбільших проблем і того, як вони визначають стратегічні пріоритети в часи невизначеності. Отримані результати дають свіжий погляд на те, що найбільше турбує світових бізнес-лідерів на початку 2023 року.
Незважаючи на те, що майже три чверті гендиректорів та інших топ-менеджерів зазначили, що інфляція, зростання процентних ставок та потенційна рецесія є основними проблемами, 79% із них висловили впевненість у перспективах своїх компаній у 2023 році. І хоча скорочення витрат, безумовно, є їхнім пріоритетом, більшість компаній роблять це у спосіб, спрямований на перезавантаження своїх організацій для зростання та підвищення стійкості.
Цей нюансний прогноз СЕО справедливий навіть для тих секторів, де останнім часом у новинах домінують повідомлення про великі скорочення. Наприклад, топ-менеджери технологічних компаній, які взяли участь у опитуванні BCG, назвали збереження та розвиток талантів і стимулювання інновацій у наступному році не менш важливими, якщо не більш пріоритетними, ніж скорочення працівників, особливо в Північній Америці.
Дослідження також показало, що компанії, які доклали найбільше зусиль для підвищення стійкості, випереджають своїх колег у галузі за загальним доходом акціонерів і більш схильні реінвестувати зекономлені кошти в ті сфери, які можуть дати їм стратегічну перевагу.
Скорочення витрат для підвищення ефективності
Компанії розгортають комбінацію стратегій, щоб одночасно контролювати витрати та створювати можливість орієнтуватися в умовах невизначеності. Хоча 72% керівників у всьому світі заявили, що вживають заходів для зниження витрат, вони продумано підходять до того, як саме вони це роблять. Вони надають першочергового значення досягненню скорочення витрат за рахунок підвищення ефективності, а не радикального скорочення прямих витрат.
Інвестування у зростання, щоб випередити конкурентів
Визнаючи важливість майбутньої конкурентоспроможності, більшість компаній налаштовані не жертвувати довгостроковим зростанням заради контролю над витратами. Більшість керівників, особливо в Північній Америці, включили розвиток талантів до своїх планів дій на 2023 рік, приділивши особливу увагу покращенню ціннісних пропозицій для своїх співробітників та підвищенню кваліфікації робочої сили. Це свідчить про те, що вони усвідомлюють, що перебувають на висококонкурентному ринку праці і потребують відповідних навичок для адаптації до нових технологій і зростаючих трендів, таких як кліматичні зміни та сталий розвиток. Більше половини також планують інвестувати в інновації, фокусуючись на технологіях і своїх бізнес-моделях.
Однак головні пріоритети відрізняються залежно від сектору. Наприклад, керівники вищої ланки в компаніях, що займаються виробництвом промислових і споживчих товарів, фінансовими, транспортними та медичними послугами, найбільше уваги приділяють заходам щодо скорочення витрат. Цікаво, що для компаній сектору технологій, медіа та телекомунікацій (ТМТ) це не є пріоритетом, незважаючи на заголовки газет за останні кілька місяців про значні звільнення провідних гравців у цьому секторі. В опитуванні керівники ТМТ більше зосередилися на розвитку талантів: 70% назвали це своїм головним завданням, тоді як 60% вказали на інновації.
Акцент на зростанні став більш зрозумілим, коли керівників компаній запитали, як вони планують інвестувати в середньо- та довгостроковій перспективі. Утримання та розвиток талантів, інновації у сфері продуктів та послуг, а також кібербезпека були названі інвестиційними пріоритетами приблизно трьома чвертями опитаних керівників світових компаній.
Інші інвестиційні пріоритети варіювалися залежно від регіону: у Північній Америці 63% респондентів заявили, що планують інвестувати у найм персоналу, тоді як в Азії 66% назвали інвестиції в цифрові технології та штучний інтелект, а 55% в Європі — у питання клімату та сталий розвиток.
Лідери стійкості створюють конкурентну перевагу
Дослідження BCG показує, що збалансований підхід, який одночасно знижує витрати та розвиває можливості, що забезпечують конкурентну перевагу, приносить свої плоди. Аби зрозуміти, наскільки добре керівники підготовлені до майбутніх викликів, їх попросили оцінити здатність своїх компаній до стійкості за 19 ключовими параметрами. Згідно з цією самооцінкою, 12% респондентів вважають, що їхні компанії створили потужний потенціал стійкості.
Виявилося, що лідери стійкості генерували загальний дохід акціонерів за попередні 12 місяців, який на 15 відсоткових пунктів перевищував середній показник у їхніх галузях. Ці лідери також значно оптимістичніше оцінюють перспективи своїх компаній.
Лідерів стійкості відрізняє те, що вони зосереджені на інвестуванні ресурсів, вивільнених завдяки скороченню витрат, для підтримки зростання. 68% лідерів повідомили, що вони інвестують в інновації продуктів і процесів, порівняно з 44% інших опитаних керівників у своїй галузі. Значно більша частина також планує інвестувати в найм, утримання, підвищення кваліфікації, інновації у бізнес-моделях, а також в ініціативи щодо захисту клімату та сталого розвитку.