Цій темі присвячено №3 журналу «Управление компанией».
Ця проблема розглядається з різних точок зору, представляються думки і підходи ведучих спеціалістів світу, менеджерів українських і деяких крупних закордонних компаній.
Які мотивуючі фактори є основними для менеджерів і співробітників українських компаній? Чому найдосконаліші мотиваційні плани далеко не завжди допомагають нам в досягненні наших цілей? Думка класиків теорії мотивації — від Фредеріка Герцберга до Альфі Кона.
До визнання прагнуть всі, або майже всі; однак чому щиро бажаючи заохотити співробітника, ми не завжди досягаємо бажаного результату?
Нагороду отримає найсильніший: заохочуючи дух суперництва в компанії, ми вирощуємо друга чи ворога?
Приклади мотиваційних схем, що використовуються рядом зарубіжних компаній.
Зміст журнала «Управление компанией» №3, березень, 2003 р.:
ЛЮДИ І КОМАНДИ
Перемога високих цілей Виняткова орієнтація на результат може стати такою ж згубною для компанії, як і орієнтація на процес. Проте, коли результат очевидний, методи його досягнення вже не критикують, ними живо цікавляться.
Торговий будинок "Мегаполіс" всього за рік випередив за об'ємами продажу найбільших дистриб'юторів алкоголю в багатьох регіонах України. Тоді це означало 400%-не зростання торгового обороту або $100 млн. І був це 2000 рік.
Сьогодні компанія впроваджує у себе цілий комплекс змін, і зокрема процесно-орієнтований підхід до управління. Захопивши ринок, вона може собі дозволити зайнятися вдосконаленням внутрішніх процесів.
У пошуках "золотої арфи" Книжковий будинок "Орфей" за останні п'ять років своєї роботи відкрив 15 магазинів по всій країні, і це в одній з найменш прибуткових в Україні сфер бізнесу — книжковій. Проте, сьогодні багато хто вже не вважає цей бізнес непривабливим. На ринку з'явилися нові гравці.
Чи означає це, що найбільшому оператору книжкового ринку доведеться потіснитися? Зі слів Костянтина Клімашенко, одного з власників і директора "Орфея", здавати свої позиції компанія не збирається, спираючись на одну з найбільш серйозних своїх переваг — одинадцятирічний досвід роботи на цьому ринку.
ТЕМА НОМЕРА — МОТИВАЦІЯ
Мотивація: допоможи і не зашкодь «Яка мотивація в наших умовах? Адже я плачу, в той час як платять далеко не все», — кажуть деякі керівники, не помічаючи при цьому, що практично втрачають контроль над тим, як буде виконане завдання — «з душею» чи без. Якщо ми робимо справу «без…», то конкурент неодмінно зробить з душею. У цьому і відповідь на питання: чому одні компанії створюють продукти і послуги більш високої якості, ніж інші.
Внутрішня конкуренція: співпраця чи суперництво? Заохочуючи дух суперництва в компанії, ми зрощуємо друзів чи ворогів? Чи може внутрішня конкуренція бути продуктивною? Чи необхідні внутрішні змагання? Ці та інші питання про користь і ризики суперництва ми задали менеджерам і фахівцям ряду українських компаній.
Похвала: зворотний бік медалі До визнання прагнуть, мабуть, всі; але чому, щиро бажаючи похвалити співробітника, ми не завжди досягаємо позитивного результату?
Для деяких людей, не люблячих перебувати «на публіці», сама церемонія похвали може виявитися болісною процедурою. Іноді похвала може бути розцінена як нагадування про владу (або як спроба утвердження влади) того, хто виносить думку.
Та і взагалі, чи дійсно досконалості необхідне публічне визнання?
По нагороді і робота Ідеальної, на «всі випадки життя» системи оплати праці не існує. Але будь-яка компанія може створити свій оптимальний механізм, якщо правильно визначить, що саме треба мотивувати і за допомогою яких фінансових стимулів.
Гори, гори ясно, щоб не згасло Всі менеджери хочуть, щоб їх підлеглі не просто виконували свою роботу, а викладалися на повну силу. Для підвищення ділової активності підлеглих керівництво часто йде на витрати, неспівставні з результатами. Величезні армії працівників зазнають дії мотиваційної політики: їх в обов'язковому порядку відсилають на навчання, заохочують корпоративними святами, орендою басейну і спортзалу. Але, схоже, такі надто прямолінійні дії вже мотивують далеко не всіх.
Мотивація в цифрах Задаючись питаннями, яке значення для менеджерів вищої і середньої ланки українських компаній має матеріальна винагорода, і що насправді впливає на їх задоволення роботою, журнал «Управление компанией» провів масштабне дослідження. Його результати дозволяють говорити про чотири основні складові задоволення роботою, а також про чинники, найбільш важливі, на думку менеджерів, але не забезпечених у вітчизняних компаніях.
СТРАТЕГІЇ
Інноваційний баланс Як створити джерела нового зростання, не зашкодивши при цьому основному бізнесу?
Займатися інноваціями вигідно. Проте освоєння нових областей, як правило тих, що знаходяться за межами основного бізнесу компанії, являє собою складний і ризикований процес і вимагає створення відповідної організаційної структури.
ОПЕРАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ
Виміряємо ефективність самостійно! Чи Можна створити деяку "поварену книгу" по "приготуванню" системи вимірювання ефективності роботи компанії? Автор знайомить нас з чудовим рецептом, по якому будь-який топ-менеджер може самостійно розробити, впровадити і вдосконалити систему вимірювання ефективності для своєї компанії.
БІЗНЕСМЕНИ МИНУЛОГО
Смірнов: якість, доведена віками Репрезентувавши "російську водку" на світовому ринку багато років тому, Смірнов створив бренд, за право представляти який борються і сьогодні.
ЦЕ ЦІКАВО
У чому секрет компаній, що викликають найбільше захоплення?
Дивацтво як принцип менеджменту
Добросовісне ставлення — не завжди плюс
СВІТОВІ ЛІДЕРИ
Wal-Mart: перехід кількості в якість (і навпаки) Керуючись своїми принципами, Wal-Mart за сорок років пройшла шлях від одного-єдиного магазина в маленькому провінційному містечку до гігантської торгової імперії, що стала за обсягом річного обороту найбільшою компанією світу.
Нова економіка Річарда Бартона Під його керівництвом електронне бюро подорожей Expedia перетворилося в прибуткову і впливову компанію, з якою доводиться рахуватися всім учасникам ринку.