Дев'ять з 10-ти операцій злиття та поглинань не досягають намічених результатів
Дев'ять з десяти угод про злиття чи поглинання не досягають поставлених перед ними завдань. Першочерговою причиною таких невтішних даних є те, що менеджмент організацій зазвичай захоплюється фінансовими та технологічними проблемами, забуваючи про питання інтеграції корпоративних культур та стилів управління.
Аналіз більш ніж 200 європейських угод зі злиття чи поглинання, які відбувалися протягом останніх трьох років, вказує на те, що лише 9% таких операцій можна назвати "цілковито успішними". При цьому у деяких країнах (наприклад, у Великобританії) цей показник опускається до 3%. Дослідження було проведено консалтинговою компанією Hay Group.
Такий низький відсоток успішних операцій є вдвічі більш загрозливим, зважаючи на особливу популярність злиттів та поглинань серед сучасних компаній. Тільки за останній рік вартість усіх угод склала 1,35 трильйонів фунтів.
"Фанатичне захоплення угодами злиттів та поглинань можна пояснити тим, що все більше та більше компаній зміщують свій стратегічний фокус на консолідацію", — пояснює один з авторів дослідження Девід Дерейн (David Derain).
Проте, результати дослідження Hay Group вступають у протиріччя із даними, які були отримані раніше компанією KPMG, яка стверджує, що за неуспішність операцій злиття та поглинання не варто винити проблеми культури. Корпоративна культура перетворилася на своєрідного цапа-відбувайла, якого завжди звинувачують у провалі операції злиття чи поглинання. При цьому справді винними зазвичай є менеджери компаній, які не здійснили тих чи інших операцій, які забезпечили б успішність злиття чи поглинання.
Ось як цю тенденцію описує Джон Келі (John Kelly) один із авторів звіту KPMG: "Давно пора припинити нарікати на корпоративну культуру — це все-рівно, що нарікати на погану погоду. Не існує поганої погоди — існує тільки неправильне вбрання".
Проте, дослідження Hay Group робить свої висновки. За даними цього дослідження компанії переоцінюють значення фінансових та технічних проблем, забуваючи про життєво необхідні складові процесу злиття, такі як: узгодження корпоративних культур, людського капіталу, структури компанії, та набору основних правил компанії.
"Бізнес-лідерам давно час зрозуміти, що найбільша цінність їхніх компаній сьогодні полягає у негрошових ресурсах, які іноді буває дуже складно виміряти — стратегії, людях, культурних факторах, — стверджує Дерейн. — Стратегічний фокус на пов'язання між собою нематеріальних та матеріальних цінностей компанії є обов'язковим елементом успішної операції щодо злиття чи поглинання компанії. Секрет успішного злиття чи поглинання полягає у віднаходженні точного профілю культури, людського капіталу та структури цільової компанії".
Хоча бізнес-лідери звикли багато говорити про потребу аудиту та інтеграції нематеріальних цінностей компаній, все ж часто вони страждають від нестачі фокусу не лише на стадії детальних перевірок, але й під час інтеграційної стратегії, яка відбувається після злиття чи поглинання.
"Культура — сфера діяльності не лише відділу персоналу — це сфера діяльності всього бізнесу", — наголошує Дерейн.