Що робити, коли зростання припиняється?
Автор статті Боб Донеллі (Bob Donnelli), будучи підприємцем, значну частину свого життя займався створенням, розвитком та продажем бізнесів. Він займав управлінські посади в IBM, Pfizer та Exxon, де отримав велетенський організаційний досвід. У статті, яка наведена нижче, Боб ділиться своїми спостереженнями щодо розвитку організацій та дає поради, що робити в ситуації, коли зростання припиняється.
Одна з найрозповсюдженіших скарг від керівників компаній звучить так: "Ми перестали зростати та розвиватися, і я не маю анінайменшого уявлення, що робити". І ця проблема найбільш притаманна для генеральних директорів, які звикли до того, що їхній бізнес завжди процвітає. Надприбутки сприймаються тут не як досягнення, а як норма. Бізнес перестає розвиватися — і, як наслідок — зростати.
Бізнес-преса переповнена "сумними історіями" про компанії, які не спромоглися змінюватися разом зі змінами потреб своїх споживачів і пережили крах. Втім, весь наш світ "зав'язаний" на змінах. І при цьому, з кожним роком зміни стають все швидшими та швидшими. Люди перебувають у пошуку кращих та дешевших рішень. Підприємці знаходяться на "передовій змін", будучи рушіями природної еволюції. Тим, що вони створять сьогодні — завтра буде користуватися людство.
Втім, коли компанія досягає зрілості, її здатність залишатися креативною та швидко пристосовуватися до мінливих умов середовища різко знижується. Можна сказати, що рівень креативності компанії — це показник обернено пропорційний до рівня її зрілості. Безліч причин такого "негативного зв'язку" описані в теорії життєвого циклу і вже не дивують самих керівників. Втім, проблеми зрілості не є неминучим вироком для кожної компанії. Багато організацій, малих та великих, виробили процес, який дозволяє компанії зростати протягом усього її життєвого циклу і завжди залишатися життєздатною.
Назва цього процесу — планування!
Навряд чи вам доводилося зустрічати топ-менеджера чи іншу людину, яка досягнула високого рівня в компанії і вважає, що планування не має значення. Втім, якщо продовжити дослідження, можна виявити, що дуже багато керівників та генеральних директорів не мають бізнес-плану для своєї компанії. І ніхто не може пояснити, чому?
Споживачі змінюються, технології змінюються, конкуренти також змінюються. І всі вони впливають на ваше місце на завтрашньому ринку.
Що робите ви, щоб забезпечити власний розвиток?
Якщо відповідь — нічого — тоді є сенс задуматись над необхідністю змін та почати їх.
Існує три фундаментальних запитання, які стосуються планування:
- Ким ми є сьогодні?
- Ким ми хочемо бути?
- Що ми робимо, щоб досягнути цієї цілі?
І не забувайте старого прислів'я: "Ніхто не планує провалу... дехто просто провалюється при плануванні".
За матеріалами "What to do when growth sputters?", Сhief Executive.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|