Немає відмінностей між менеджерами та лідерами
Відповідно до загальноприйнятої думки, існує чітка різниця між менеджерами та лідерами. Менеджери добре розбираються в процесах і цифрах, але вони не можуть надихати та керувати людьми — а це якраз те, у чому досягають успіху лідери. Але чи так це насправді? Відповідь — ні. Немає відмінностей між лідерами та менеджерами, і наполягання на цьому створює штучний вододіл, який шкідливий для організацій, — вважає Єрун Краайенбрінк (Jeroen Kraaijenbrink), стратег, викладач і автор кількох книг.
Міф про менеджерів і лідерів
Якщо вірити соціальним медіа та популярній діловій пресі (включно зі статтями Harvard Business Review, подібними до цієї та цієї), менеджери та лідери — це, так би мовити, дві абсолютно різні породи людей. Менеджери зберігають статус-кво і сфокусовані на ефективності та короткостроковому плануванні. Вони вірять у раціональність і контроль. Вони переконують і контролюють людей, а також покладаються на системи та процеси, щоб перетворити візії своїх лідерів у цілі, KPI та результати. З іншого боку, лідери надихають. Вони бачать можливості, слідують своїй інтуїції та вірять у розширення повноважень. Вони навчають, кидають виклик і розвивають своїх людей, орієнтуються на довгострокову перспективу та є ініціаторами інновацій та змін.
Ця відмінність є міфом. І наскільки це реально, вона описує проблему, а не щось, що потрібно просувати та приймати. Цей стереотип про хорошого (лідера) проти поганого (керівника) має обмежену цінність, якщо взагалі її має. Або ще гірше. Наполягання на цьому стереотипі може бути шкідливим для організацій, оскільки він зміцнює застаріле, ієрархічне уявлення про організації, в якому передбачається, що всі ідеї, інсайти та ініціативи мають виникати зверху, після чого вони просочуються через менеджерів до працівників. У цій ієрархії менеджери є лише провідником того, що ініціюють лідери.
Хороші менеджери є лідерами
Хоча ця відмінність та такий опис менеджерів, можливо, мали свою цінність століття тому, сьогодні вони упускають суть, оскільки засновані на неправильному уявленні про те, що несе в собі управління, лідерство та стратегія в організаціях XXI століття. Подібні бізнес-практики стали настільки звичними, що ми зберігаємо їх, попри все. Сучасні організації орієнтовані на людей — або, принаймні так і має бути, якщо вони хочуть вижити, процвітати та зберегти своїх співробітників. Вони визнають, що саме люди змушують їх діяти. А люди хочуть натхнення, цілі, автономії та розвитку, а також місця, де вони почуваються у безпеці, пов’язаними та цінуються.
Створення такого робочого середовища вимагає лідерського мислення та лідерських навичок. Не лише від керівників, яких традиційно вважають лідерами, а й від менеджерів. Особливо це стосується менеджерів, тому що саме вони найбільш безпосередньо працюють із співробітниками і, отже, мають великий вплив на те, як люди почуваються, поводяться та працюють. Будь-якій людині, яка займає керівну посаду, керує командою, відділом або підрозділом у сучасній організації, потрібні саме ті якості, які асоціюються з лідерами. Отже, з точки зору популярної професійної термінології, менеджери також мають бути лідерами.
Час попрощатися зі стереотипом
Справжня відмінність, що лежить в основі міфу про менеджера і лідера, полягає в розрізненні поганих менеджерів і лідерів та хороших менеджерів і лідерів. Погані просто добре розбираються в процесах і цифрах, а хороші можуть надихати і вести людей. Це не має нічого спільного з тим, чи хтось працює нагорі організації, в середині або на нижніх рівнях. Люди є люди, і керівництво чи управління працює однаково на всіх рівнях.
Звичайно, конкретна робота менеджера вищої ланки відрізняється від роботи менеджера середньої ланки. Перший відповідає за всю організацію, а другий лише за частину. Це означає, що масштаби, в яких вони повинні надихати та вести за собою людей, різняться. Але їхня роль схожа. Обидва мають бачити можливості, слідувати своїй інтуїції та вірити у можливості. І тим, і іншим необхідно тренувати, кидати виклик та розвивати своїх людей, орієнтуватися на довгострокову перспективу та бути ініціаторами інновацій і змін.
Тим, хто сумнівається чи не погоджується, буде корисно згадати слова покійного Джека Велча (Jack Welch), колишнього голови та виконавчого директора General Electric, які він сказав у 1989 році в інтерв’ю HBR. Коли його запитали про те, що відрізняє хорошого менеджера, він відповів:
«Я віддаю перевагу терміну "бізнес-лідер". Хороші бізнес-лідери створюють візію, формулюють її, пристрасно володіють нею і невпинно доводять її до кінця».
Настав час сприйняти та прийняти те, що сказав Велч понад три десятиліття тому, і відмовитися від стереотипу «менеджер проти лідера».
За матеріалами "There Is No Difference Between Managers And Leaders", Forbes.
Ілюстрація: thedavidrussell.com
|