Як рухати бізнес
Успішність для компаній — це вміння утриматися на хвилі зростання. Проте, дуже мало з них здатні правильно вибрати свою хвилю і утриматися на ній, замість того, щоб брати на себе відповідальність за зайві інвестиції та входити у чужі сфери та ринки. Один із топ-менеджерів Bain & Co Кріс Зук (Chris Zook) окреслив цю тенденцію у своїй книзі "Прибуток від ключової діяльності" (Profit from the Core). Його порада керівникам була простою: визначте та усвідомте свій ключовий бізнес, зростайте разом з ним, стаючи експертом у всіх його аспектах. Другою книгою Кріса став бестселер "Поза ключовою діяльністю" (Beyond the Core), у якій він пояснював способи впровадження та підтримки допоміжних бізнесів. Тепер же читачі мають нагоду познайомитися із третьою книгою Кріса Зука, в якій він продовжив "трилогію ключової компетенції": "Безупинні: Пошук прихованих активів для відновлення ключової діяльності та підкріплення прибуткового зростання" (Unstoppable: Finding Hidden Assets to Renew the Core and Fuel Profitable Growth).
Більшість порад, які ми можемо знайти у цій книзі — підсумок більш ранніх публікацій автора. Використовуючи інформацію студій Bain, Зук робить висновок, що, зважаючи на процеси глобалізації та всесвітній вплив Інтернету, двом третинам компаній варто переосмислити свій ключовий бізнес. Щоб утриматися на гребені хвилі, їм слід суттєво змінити свій стратегічний фокус та по-новому застосовувати свої сильні сторони. І хоча це твердження суперечить більш раннім публікаціям Кріса, оскільки раніше він звинувачував диверсифікацію у всіх можливих бідах та негараздах, все ж автор пропонує читачам проаналізувати ключові компетенції свого бізнесу та можливі сфери їх застосування. Ідеї, використані у книзі, по суті є переспівом "Стратегії блакитного океану" (Чан Кім та Рене Моборн) та "Як зростати, коли ринок стагнує" (Адріан Сливоцький та Річард Вайс).
Зук додає до випробуваних стратегій свою власну "родзинку". Він наголошує, що його стратегія здатна допомогти компаніям на пізній стадії розвитку, коли перевірена формула успіху чомусь перестає приносити позитивний результат. На думку автора сьогодні ця стадія наступає раніше, оскільки оточення бізнесу постійно змінюється, а сам бізнес — прискорюється.
Книга "Безупинні..." стверджує, що успішна диверсифікація вимагає від керівників бізнесу відмінного розуміння власної суті. По-перше, потрібно правильно інтерпретувати зміни у галузі та розуміти, який вплив вони матимуть на організацію. Як тільки власник зрозуміє, куди повинен рухатися бізнес, йому слід "просканувати компанію на наявність прихованих активів" і змінити стратегію компанії відповідно до отриманих результатів. Лише таким чином можна мобілізувати бізнес і змусити його рухатися в потрібному напрямку. Класичний приклад: редизайн бізнесу Apple, керівники якого вирішили використати свої сильні технологічні сторони для запуску бізнесу, пов'язаного із цифровою музикою.
Проте найскладнішим завданням є потреба визначити, коли саме змінювати фокус організації. Кріс пропонує кілька способів, які здатні допомогти вчасно відшукати сильні сторони компанії. Такі "приховані активи" зазвичай можуть перебувати у трьох станах: так звані суміжні бізнеси (розширення споживчої сегментації, географічних ринків чи сервісів), підтримка організацій та розвиток неключових компетенцій. Ще одна можливість — отримання зворотнього зв'язку зі споживачами щодо їхніх мінливих потреб, унікальних каналів дистрибуції чи сфер продуктової експертизи.
Все це звучить настільки логічно, що іноді навіть стає дивно, чому ж так часто провалюються спроби переосмислити ключову компетенцію бізнесу? Одна з причин може приховуватися в тому, що до часу прийняття рішення про зміни, їхній бізнес вже стагнує або ж гине у кризі. Зук переконаний: "Лише одна із 10-ти компаній продовжує зростати через десять років після свого заснування. І цей відсоток постійно скорочується разом із прискоренням та глобалізацією світового бізнесу". Проте компаніям не варто втрачати надію. Врятувати бізнес може зміна фокусу та готовність повернутися на вершину.
Ярослав Федорак, за матеріалами BusinessWeek.
|