«Leap to leader»: зробіть так, щоб вас почули
У своїй новій книзі Адам Браянт (Adam Bryant), керуючий директор ExCo Group, ділиться тактикою для лідерів-початківців, які прагнуть довести, що вони готові до наступного виклику.
Для когось перехід до лідерства може бути захоплюючим, а для когось свобода, яка приходить разом із ним, може стати пригнічуючою. Мета книги «The Leap to Leader: How Ambitious Managers Make the Jump to Leadership» («Стрибок до лідера: як амбітні менеджери здійснюють перехід до лідерства») — надати практичний гід по здійсненню цього переходу.
Аби створити цей посібник, Браянт поділився інсайтами, історіями та підходами сотень лідерів, в яких він брав інтерв’ю та консультував, а також тих, із ким він зараз працює. У результаті було зібрано найкращі практики, які заохочують тих, хто має лідерські амбіції, розвивати потрібні їм навички — починаючи з того, як зарекомендувати себе як менеджера; потім перейти на більш високу посаду, щоб посилити свій вплив; і, нарешті, здійснити фундаментальні зміни в мисленні, необхідні для досягнення успіху: зрозуміти, яким ви маєте бути як лідер. Цей уривок із книги присвячений тому, як бути поміченим і довести, що у вас є те, що потрібно.
В ідеальному світі ваша робота говорила б сама за себе, і ви були б визнані та винагороджені за свій внесок. Але реальність така, що багато людей стикаються зі зустрічним вітром. Вам не раз доведеться звертатися до керівництва з проханням про підвищення або про те, щоб вас оцінили за виконану вами роботу. А ще є всі ті сумні поведінкові явища, які трапляються на роботі, як-от менсплейнінг («чоловічі пояснення»), коли люди перекрикують вас і приписують собі ваші ідеї.
Ось кілька найкращих тактик, як зробити так, щоб вас почули. Вони можуть бути корисними для будь-кого, незалежно від раси чи статі, хто відчуває, що йому потрібно відстоювати свою думку, але не завжди знає, як це зробити.
Якщо ви чогось потребуєте, попросіть про це
Люди можуть потрапити в пастку деяких хибних припущень щодо управління своєю кар’єрою. Найпоширеніші з них: «Якщо я просто зосереджуся на тому, щоб добре виконувати свою роботу, я отримаю те, на що заслуговую, і мене підвищать» та «Я не хочу надто наполягати на підвищенні, бо тоді люди почнуть бачити в мені проблему». Оскільки розмови про кар’єру потенційно можуть бути суперечливими, кожен, хто не схильний до конфліктів, може знайти причини уникати таких розмов. Але уникати їх — погана ідея. Можливо, ви себе стримуєте, і багато аргументів на користь того, щоб уникати таких розмов, є хибними.
Тож якщо вам потрібна робота, попросіть про неї. Джоді Маклін (Jodie W. McLean), CEO компанії з роздрібної торгівлі нерухомістю Edens, поділилася зі мною цінним уроком, отриманим під час занять спортом у підлітковому віці, зокрема, хокеєм на траві.
«Коли мені було близько 17 років, був короткий момент, який вплинув на мене дуже сильно: я не зробила удар, який міг би принести перемогу в грі», — розповіла Маклін. «Я знаю, що це може здатися безглуздим, але я постійно повертаюся до цього моменту. Я не вдарила, тому що не була налаштована ідеально, але я могла б зробити цей удар. Час сплив, і ми зіграли внічию замість того, щоб виграти. У житті траплялися й гірші речі. Ми виграли нашу лігу, але у нас була нічия. Якби я забила, у нас був би рекорд. Це живе зі мною. Ви маєте спробувати».
Вона застосувала цей урок у своїй кар’єрі, коли її фірма потребувала нового директора з інвестицій.
«Мене не запросили до обговорення, коли приймалося це рішення, але я просто агресивно накинулася на цю роботу», — згадує вона. «Я наче взяла цю роботу. Вони жартували про те, хто займе цю посаду, і всі кандидати були старшими, досвідченими чоловіками. Я сказала: "Я думаю, що зможу зробити цю роботу краще за всіх. Я візьмуся за цю роботу і поміняю свої візитівки до того, як хтось скаже своє слово". І я вийшла з кабінету. Вони дали мені цю роботу».
Це може здатися вам чимось надто сміливим і не дуже комфортним для вас. Але протягом багатьох років я консультував багатьох людей щодо того, як просити про роботу і бути наполегливим — аж до того, що вам буде незручно говорити про своє бажання отримати цю роботу. Я завжди кажу людям на співбесідах вмикати гітарний підсилювач на одинадцять (це відсилання до документального фільму «This Is Spinal Tap», і цю безцінну сцену варто подивитися на YouTube) і грати голосніше, ніж вони вважають за потрібне. Якщо ви виявите, що вас активно запрошують на роботу, то для збереження певних важелів впливу в переговорах вам слід грати в ці моменти по-іншому. Але, як правило, я не думаю, що ви можете помилитися, демонструючи ентузіазм.
Донесіть свої кар’єрні цілі до керівника
Це не обов’язково має бути розмова з брязканням зброєю. Недвозначно дайте зрозуміти, що ви зосереджені на досягненні результатів на своїй нинішній посаді, і уникайте очевидних помилок, які можуть викликати нетерпіння або нереалістичність щодо вашого наступного кроку. Правильний тон є ключовим фактором, і такий підхід, як описаний нижче, допоможе вам добре провести розмову з вашим босом: «Загалом, це той напрямок, який я хотів би обрати. Якщо з’явиться можливість зробити це, я хотів би, щоб мене розглядали саме в цьому ключі. Я хочу виконувати доручення і робити те, що підготує мене до цього».
Це урок, який Дженні Мінг (Jenny Ming), екс-CEO ритейлера одягу Charlotte Russe і колишня президентка Old Navy, засвоїла на початку своєї кар’єри, коли працювала менеджеркою з продажу.
«Я дуже добре працювала як закупівельник, але хтось отримав підвищення замість мене», — розповідає Мінг. «Я була дуже здивована, адже мене ніколи не питали, чи зацікавлена я в цій роботі. Коли я підійшла до свого керівника, він сказав: "Я не знав, що ти така амбітна". На той час у мене було троє маленьких дітей, і він сказав: "У тебе є діти". Я відповіла: "Ви не можете вважати, що тільки тому, що у мене є діти, я не хочу просуватися по кар’єрних сходах". Він дуже вибачався. Я зрозуміла: не можна вважати, що люди знають, про що ти думаєш або чого хочеш у своїй кар’єрі. Ви повинні говорити про це відкрито».
Вибудуйте обґрунтування того, чого ви прагнете
Йдеться не просто про те, щоб піти на зустріч і попросити про підвищення або просування по службі. Натомість уявіть, як вас представлятиме агент або хедхантер. Як би вони переконували вас у тому, що ви отримаєте роботу або підвищення, на яке заслуговуєте? І пам’ятайте, що вам потрібно переконати не лише свого боса; ваша мета — надати їм конкретні аргументи, щоб вони змогли відстояти вашу кандидатуру перед своїм начальником та відділом кадрів. Ґрунтуйте розмову на фактах. Чого ви досягли? Як ваша робота допомогла розвивати бізнес? Чи можете ви вказати на конкретні способи, якими ви додали цінності?
Кеті Мерфі (Kathy Murphy), моя колега, екс-CEO технологічної компанії Corning Gilbert, часто звертається до керівників, яких вона консультує, з таким запитанням:
«Я намагаюся орієнтувати людей на те, щоб вони думали про свою мету. Якщо компанія платить мені сьогодні 1 долар, чи принесла я їй 2 долари цінності?», — каже вона. «Або ще краще, $3 чи $5? Тому що в кінці кінців, ви тут для того, щоб додавати цінність. Ви хочете, щоб вас помітили за зроблений вами внесок, і це призведе до кар’єрного зростання, якого ви прагнете».
Це, зрештою, ключ до переговорів — відволіктися від того, чого ви хочете, і натомість звернути увагу на зовнішні показники, які показують, на що ви заслуговуєте, виходячи з того, що ви зробили. Або вкажіть, як компанії потрібно покращити виконання певної функції, а потім обґрунтуйте, що б ви могли зробити на цій посаді і чому саме ви найкраще підходите для цього. І пам’ятайте, що ви привернете увагу людей, якщо будете готові взяти на себе складний виклик, якого інші уникають. Виконуйте свою роботу настільки добре, щоб вона говорила сама за себе, але будьте готові додати свій власний голос, коли потрібно посилити меседж.
Не бійтеся «розгойдувати човен»
Існує ментальна петля, в яку можуть потрапити люди, і яка може заважати їм добиватися більших грошей — чи то під час переговорів про підвищення зарплати, чи то про пакет додаткових бонусів, що додаються до нової роботи. «Я не хочу розгойдувати човен», — кажуть вони собі. «Я хочу бути впевненим, що все почнеться на позитивній ноті. Я вдячний за цю можливість». Як наслідок, вони занадто швидко заспокоюються. Але на більш високих посадах людина по той бік столу очікує, що ви будете тиснути, і вона, ймовірно, передбачила певну кімнату для переговорів на той випадок, якщо ви почнете наполягати на своєму.
Якщо ви домовитеся про більшу суму, вони не тільки не стануть думати про вас гірше, а навпаки, будуть вас більше поважати. Запитайте себе: який найгірший сценарій розвитку подій, якщо ви наполягатимете? Ви боїтеся, що вони скасують пропозицію? Зберігайте спокій і наполегливість та доводьте свою правоту. Моментів у вашій кар’єрі, коли у вас є реальні важелі впливу, небагато, тож використовуйте їх максимально ефективно. Якщо ви погодитеся занадто швидко, чи не почнете ви шкодувати про своє рішення протягом наступних двох років? Ці неприємні відчуття можуть вплинути на вашу продуктивність, тому зробіть все можливе, щоб досягти угоди, яка перебуває десь між «це те, чого я хочу» і «це те, з чим я можу жити». Ви ж не хочете потім казати собі: «Я повинен був попросити більше. Вони не дали мені того, чого я вартий».
Навчіться «мистецтву сурмити в ріг»
Це ще одна сфера, де люди можуть створювати некорисні наративи про себе. Вони можуть пишатися тим, що кажуть: «Я не люблю хвалитися. І мені здається, що це надто політично, щоб приписувати собі заслуги за мої ідеї. Нехай моя робота говорить сама за себе». Такі пориви гідні захоплення, але не є корисними. Існують способи повідомити людям про ваш внесок, не кажучи: «Дивіться, що я зробив!». Наприклад, використовуйте зустрічі з босом віч-на-віч. Ви можете сказати: «Ось що сталося в цьому році, і я цим дуже задоволений». Або додайте трохи родзинки досягненню, сказавши: «Я багато чому навчився, виконуючи цей проєкт». Обов’язково встановіть офіційні цілі на наступний рік разом із вашим керівником, а потім підготуйте документацію, яка показуватиме, чого ви досягли під час регулярних оцінювань результатів роботи та звітів про стан справ у компанії.
Ви також можете віддати належне своїм безпосереднім підлеглим, чітко визначивши при цьому свою роль у роботі.
«Ви можете сказати: "Команда, яка зараз працює зі мною, і я розробили план, для реалізації XYZ», — каже Валері Салемб’є (Valerie Salembier), ще одна моя колега і досвідчена керівниця видавничого бізнесу. «Отже, ви залучаєте команду, але також кажете, що ви були стратегом. Це як сурмити у власний ріг, але без хвастощів. Люди мають відчувати себе комфортно, коли їм це потрібно».
Нарешті, якщо ви хочете швидко просуватися кар’єрними сходами, створіть собі репутацію людини, яка вміє вирішувати проблеми. Компанії мають проблеми. Боси мають проблеми. Будьте готові взяти на себе ці проблеми — або «виклики», якщо вам так зручніше їх називати — і ви швидко просунетеся вгору.
Цією порадою Кларк Петтіт (Clark Pettit), нинішній колега і колишній CEO Асоціації ділової інформації та медіа-компаній, поділився з багатьма людьми, яких він наставляв протягом багатьох років.
«Я часто чую від людей, які кажуть: "Я прийшов, я зробив дійсно хорошу роботу, я вибився в лідери, але мене не підвищують до керівника, а інших підвищують"», — сказав він. «Одна з речей, яку я засвоїв у житті, полягає в тому, що коли я просуваю когось, я вирішую проблему за допомогою цього просування. Якщо я хороший лідер, я також добре розумію шлях, розвиток і можливості цієї людини, її здібності та бажання. Але це не те, заради чого я вирішую проблему. Я хочу сказати: "Хто-небудь, візьміть цю річ із моєї тарілки і виправте її, будь ласка". І якщо ви приходите до мене зі словами: "Я виконав свою попередню роботу, я зробив її дуже добре, тепер я готовий, щоб ви призначили мене і надали мені свій особистий капітал, і підвищили мене, і навчили мене, і просунули мене, і потримали мене за руку, і представили мене, і дали мені посадову інструкцію і все інше", то ви не той кандидат, який мені потрібен. Мені потрібен хтось, хто скаже: "Чи не могли б ви забратися з мого шляху, босе? Я хочу цю роботу. Я готовий до цієї роботи. І у мене є все, що необхідно для цієї роботи. Все, що мені потрібно, щоб ви сказали «так», і я подбаю про цю проблему"».
У своїй власній кар’єрі менеджера я дійшов висновку, що три найкрасивіші слова в англійській мові, принаймні в контексті роботи, — це «I’m on it» («Я цим займуся»). Нехай це стане вашою мантрою — ви можете не знати одразу, як ви збираєтеся вирішити проблему, але ви впевнені, що ви її вирішите. Робіть це послідовно, і ви отримаєте підвищення швидше, ніж очікуєте.
За матеріалами strategy+business
|