Нові лики капіталізму
Standing on the Sun
Свого часу астрономи неухильно вірили в те, що Сонце обертається навколо Землі, хоча прості спостереження з використанням потужніших телескопів вказували на протилежне. Аналогічно зараз існує переконання, що мотив отримання прибутків — центральна вісь, навколо якої обертається весь сучасний капіталізм. Але, як зазначає Крістофер Мейер (Christopher Meyer) у своїй книзі «Standing on the Sun: How the Explosion of Capitalism Abroad Will Change Business Everywhere» («Стоячи на Сонці: Як вибух капіталізму за кордоном змінить бізнес всюди»), написаній у соавторстві з Джулією Кербі (Julia Kirby), повністю ігнорується те, що трансформується сама природа капіталізму. При цьому, його нові засади формуються переважно у країнах, що розвивається. Це явище детально аналізується у книзі «Стоячи на Сонці».
Ось деякі тези, котрі в ній розглядаються.
Соціальна відповідальність — це бізнес
Десятиліттями ведуться спори між прихильниками ідеї стосовно того, що «справою бізнесу є лише бізнес» та тими, хто вважає, що компанії також зобов’язані дбати про громади, на території яких провадять свою діяльність. Втім, приклади деяких гравців вказують на те, що такі протиріччя подолати цілком можливо. Так, бразильська компанія Natura, виробник косметичної продукції з річним оборотом $2,3 млрд., провадить свою діяльність згідно принципу «люди, планета та прибутки». Компанія використовує пряму модель продажу, а плинність серед її торгових представників становить 30% в рік. Проте Natura свідомо не намагається змінити цю ситуацію, бо вважає одним із своїх пріоритетів — навчити якомога більшу кількість жінок азам торгівельного ремесла; і її не лякає те, що доводитися витрачати додаткові кошти на підготовку нових працівників. При цьому, для компанії це не вияв соціальної відповідальності, а органічна частина основної бізнес-діяльності.
Комерція + неприбутковість
У традиційному сприйнятті комерційні структури та неприбуткові організації — це мов би два полюси однієї системи. Але індійський підприємець Света Мангал (Sweta Mangal) вирішила, що об’єднавши їх в одне ціле, можна створити досить ефективну фірму. Вона стала співзасновницею компанії Dial 1298 — першої в Індії приватної служби швидкої допомоги. За залучені благодійні кошти Dial купує машини та здає їх у погодинну оренду комерційному підприємству, для якого це набагато вигідніше, ніж купувати та утримувати власні транспортні засоби. У свою чергу, пацієнтам транспортування до лікарні обходиться значно дешевше, ніж якби вони, як раніше, користалися з таксі.
І співпраця, і конкуренція
В умовах сучасних ринків нерідко конкурентна боротьба замість того, щоб виконувати своє головне призначення — сприяти розвитку та інноваційності бізнесу, все більшою мірою перетворюється на конкуренцію задля конкуренції. Якщо нові гравці більш схильні до використання моделі співпраця +конкуренція, то для традиційних компаній використання цього підходу мало характерно. Проте і тут відбуваються конструктивні зрушення.
Керівництво P&G виступило з ініціативою звести до нуля обсяги пакувальних матеріалів, що потрапляють на сміттєзвалища. Але на Філіппінах компанія стикнулася з проблемою — у цій країні немає потужностей, котрі б дозволили переробити усі 100% твердих відходів. Тоді P&G, скориставшись зі своєї глобальної сфери впливу, провела переговори з трьома іншими компаніями. У підсумку, було створено підприємство, здатне впоратися з повним обсягом відходів — переробити все, що можна переробити, та конвертувати решту у різні форми енергоносіїв. При цьому P&G не отримує від цього безпосередньої фінансової вигоди. Але попри це, все одно має чималі переваги, оскільки ця ініціатива дає компанії змогу повною мірою виконати задеклароване зобов’язання — і то без зайвих клопотів.
Загалом, як підкреслює Крістофер Мейер, він не прихильник різних «ізмів»; за його словами, «можна все це назвати капіталізмом, можна якось інакше — це не важливо. Головне, щоб людство просувалося вперед».
За матеріалами strategy+business.
|