10 тенденцій 2006 року
Вважати, що успішний бізнес залежить лише від виконання, — помилково. Правильні ринки, технології, географія — критичні компоненти довготермінової економічної діяльності. Невдалі галузі, зазвичай, перевершують хороший менеджмент, однак, у банківській, телекомунікаційній, технологічній сферах майже 2/3 органічно зростаючих західних компаній досягли успіху завдяки правильному підбору ринків та географічних чинників. Компанії, що тримають руку на пульсі, процвітають; тим, хто не враховують сучасних віянь, набагато важче виборювати місце під сонцем. Визначення сучасних тенденцій та стратегій розвитку, щоб їх скеровувати, є життєво необхідними для успіху компаній.
Що саме відрізнятиме сучасний світ для здійснення бізнесу від 2015 р.? Передбачення недалеких змін або шоків — це, як правило, пуста трата часу. Але прогноз далеких цілеспрямованих змін можливий завдяки визначенню тенденцій шляхом аналізу саме стародавньої історії, а не близького минулого. Навіть інтернету знадобилося 30 років, щоб стати раптовим феноменом.
Нижче представлено 10 тенденцій, які змінять світ бізнесу 2006 р.
Макроекономічні тренди
- Суттєво змістяться центри економічної активності не лише в глобальному, а й у регіональному масштабах. Зараз Азії (за виключенням Японії) належить 13% світового ВВП, Західній Європі — більше 30%. Протягом наступних 20-ти років ці два показники майже зрівняються. На регіональному рівні також відбудуться суттєві зміни. США збережуть лідируючі позиції протягом наступних 20-ти років.
- Швидко зросте активність у громадському секторі, у результаті — підвищення прибутковості стане обов'язковим. Безпрецедентне старіння населення розвинутих країн вимагає від громадського сектору підвищення ефективності та креативності. Без підвищення прибутковості тягар пенсій та затрат на охорону здоров'я ще більше ляже на плечі платників податків. Багатьом країнам, що розвиваються, також доведеться визначитися з рівнем соціального забезпечення населення, вимоги якого зростають.
- Суттєво зміниться картина споживання. Протягом наступних 10-ти років на глобальний ринок увійде майже мільярд нових споживачів. З теперішнього часу по 2015 р. споживання у країнах, що розвиваються, зросте з 4 трильйонів доларів США до більш ніж 9 (майже як зараз у Західній Європі).
Соціальні та екологічні тенденції
- Технологічні можливості трансформують спосіб життя та взаємодію. Ми знаходимося на ранній (не зрілій) стадії технологічної революції. Фізичні особи, державні сектори, бізнес вчаться як найкраще використати IT при розробці та оцінці процесів та знань. Більш ніж 2 мільярди людей користуються зараз мобільними телефонами. Ми відправляємо 9 трильйонів повідомлень e-mail щороку. Ми запускаємо мільярд пошуків через Google щодня, більш ніж половина яких не англійською. Можливо, вперше в історії географічний фактор не є основною перешкодою, що обмежує соціальну та економічну організацію суспільства.
- Зміниться „поле бою” для талантів. Все зростаюча інтеграція ринків праці на глобальному рівні відкриває нові великі джерела талантів. 33 мільйони молодих професіоналів з університетською світою з країн, що розвиваються, — це більш ніж удвічі перевищують показник розвинутих країн. Для багатьох компаній та урядів глобальні HR-стратегії стануть на стільки ж важливими, як і глобальні ресурсні та виробничі стратегії.
- Роль та поведінка великого бізнесу підпадатиме під все більш зростаючий контроль. По мірі глобального розвитку бізнесу та зростання економічних вимог до використання навколишнього середовища, рівень громадської уваги щодо великого бізнесу, схоже, зростатиме. Ця тенденція продовжує зберігатися вже протягом не 5, а 250 років.
Бізнес, зокрема великий бізнес, ніколи не любитимуть. Однак, його можуть трохи більше цінувати. Бізнес-керівники мають постійно демонструвати турботу про суспільство та сприяння загальному добробуту.
- Зі збільшенням попиту на природні ресурси зростатиме й навантаження на навколишнє середовище. Світові ресурси стають все обмеженішими. Один з наших найбільш обмежених природних ресурсів — атмосфера — потребуватиме значних змін у поведінці людей, щоб вберегти його від подальшого виснаження. Інновації в технології, управлінні та використанні ресурсів будуть ключовими для створення світу, в якому можна буде підтримувати потужне економічне зростання та здорове навколишнє середовище.
Бізнесові та галузеві тенденції
- З'являються нові глобальні галузеві структури. У результаті постійних змін ринкової регуляції та появи нових технологій, стали з'являтися та процвітати нетрадиційні бізнес-моделі, які часто співіснують на одному ринку чи в одній галузі. Компанії-переможці, що використовують здобуті переваги від нових структурних можливостей, гарно зароблять на таких трансформаціях.
- Менеджмент переросте з мистецтва в науку. Більші та складніші компанії вимагають нових управлінських інструментів. Сучасні бізнес-керівники засвоюють алгоритмічні техніки прийняття рішень та використовують надскладне програмне забезпечення для управління компаніями. Науковий менеджмент починає сприйматися не як навичка створювати конкурентну перевагу, а як отримання компаніями права грати в гру.
- Необмежений доступ до інформації змінює економіку знань. Знання стають все більш доступними і в той же час все більш спеціалізованими. Яскравий приклад даної тенденції — це збільшення активності пошукових машин (наприклад, Google), які дають миттєвий доступ до величезного обсягу інформації. Доступ до знань став майже універсальним.
Компаніям необхідно розуміти наслідки цих тенденцій поряд з потребами споживачів та діями конкурентів. Керівники, які враховуватимуть ці тенденції при розробці корпоративної стратегії, досягнуть справжнього успіху.
За матеріалами "Ten trends to watch in 2006", The McKinsey Quarterly (January 2006).
|