Довідник з жінкономіки
Майбутнє всесвітньої економіки знаходиться у жіночих руках
"Чому жінка не може бути більш затребуваною, ніж чоловік?" — запитує Henry Higgins у "My Fair Lady". Майбутні покоління, можливо, запитуватимуть, чому чоловік не може бути настільки ж затребуваним, як жінка. У багатих країнах дівчата вчаться набагато краще, ніж хлопці, більше дівчат отримують вищу освіту, і саме жінки здебільшого займають найбільшу кількість посад. Очевидно, що саме жінки зараз є найпотужнішим двигуном глобального зростання.
У 1950-му лише одна третина американських жінок робочого віку мали оплачувану роботу. Сьогодні дві третини жінок мають роботу і займають майже половину робочої сили Америки. З 1950-го рейтинг чоловіків, які мають роботу, скоротився на 12% — до 77%. Фактично, майже всюди до роботи залучається все більше жінок, а кількість чоловіків, які мають роботу, падає (малюнок 1). Хоча в деяких країнах феміністам ще є чим займатися: в Італії та Японії частка зайнятих жінок складає лише 40% або навіть менше.
Збільшення кількості зайнятих жінок в розвинутих країнах спричинене зміною типів пропозицій роботи. Виробничі посади (прерогатива чоловіків) фактично залишилися у минулому, натомість збільшилася частка сервісних посад. У країнах, які розвиваються, також все більше жінок на даний момент отримують оплачувану роботу. У східно-азійській економіці на кожних 100 чоловіків припадає 83 жінки. Жінки важливі для успіху експортної індустрії Азії. Саме вони займають від 60% до 80% посад у багатьох експортних секторах, таких як текстиль та одяг.
Звісно, неправдою буде сказати про жіночий "прихід" у робочу силу. Окрім формальної зайнятості жінки завжди працювали вдома, доглядаючи за дітьми, прибираючи або готуючи, та оскільки ця робота не є оплачуваною, вона не враховується у офіційній статистиці. Таким чином, підвищення кількості зайнятих жінок автоматично означатиме зменшення годин, виділених домашній роботі. Навіть зараз деякі жінки, що працюють, наймають няньок або прибиральниць, щоб впоратися з усією роботою. Попри те, більшість зайнятих жінок і надалі залишаються відповідальними за безліч домашніх обов'язків.
З 1970-го року жінки займали дві нові посади на кожну одну посаду, яку займав чоловік.
Жінки стають все більш важливими на глобальному ринку не лише як працівники, але і як споживачі, антрепренери, менеджери та інвестори. Жінки традиційно приділяють набагато більше часу шопінгу, але тепер вони використовують свої власні гроші. Дослідження говорять, що жінки здійснюють 80% купівельних операцій — починаючи від турботи про здоров'я та домівку, до меблів та продуктів харчування.
Kathy Matsui — головний стратег Goldman Sachs в Токіо, розробила корзину 115-ти японських компаній, які отримують перевагу від збільшення купівельної здатності жінок.
Проте, жіноча частка серед робочої сили має свій ліміт. Але існує багато шансів для жінок, які вже працюють, стати ще більш продуктивними при кращому використанні власної кваліфікації. У школі дівчата постійно отримують кращі оцінки. В найбільш розвинутих країнах дипломи отримує навіть більша кількість жінок, ніж чоловіків. В Америці на 100 чоловіків, які щорічно випускаються з університетів, припадає аж 140 жінок. У Швеції це число навіть більше — 150. Проте, наприклад, у Японії бачимо лише 90 студенток на 100 хлопців.
Через кілька років зможемо побачити, як жінки, які отримали кращу освіту, захоплюють найвищі посади. На даний момент, наприклад, більше жінок, ніж чоловіків, навчаються на лікарів та правників; хоча лише окремі вищі посади займають жінки. Це трапляється тому, що вони, як правило, виявляються менш амбітними, ніж чоловіки і з меншим запалом подорожують по службовій драбині. Але якщо повірити сучасним тенденціям — так триватиме не довго.
Використання жіночих навичок у бізнесі має чимале позитивне значення. Серед директорів корпорацій у світі нараховується лише 7% жінок. З них 15% у Америці і лише 1% у Японії. Американські компанії, в яких працює більша кількість жінок на високих посадах, отримують вищі прибутки. Це може бути спричинено змішуванням у команді чоловіків і жінок, а це, в свою чергу, допомагає більш виважено вирішувати проблеми, які виникають у компанії. Дослідження вказують, що жінки, як правило, володіють кращими, ніж чоловіки, комунікативними навичками.
Щоб змусити чоловіків відчувати себе зовсім погано, дослідники навіть зробили висновок, що жінки є кращими інвесторами, ніж вони. Чоловікам у цьому випадку закидається їхня самовпевненість та здатність витрачати величезні кошти на ризиковані проекти.
Але попри всі їхні переваги, жінки залишаються найбільш знехтуваним ресурсом. Багато жінок звільняються з оплачуваних робіт, багато не використовують свої навички на повну силу. Візьміть хоча б Японію, де працює лише 57% жінок, порівняно з 65% у Америці (малюнок 2).
Серед бідних країн нехтування жіночої робочої сили лише спиняє економічний розвиток. Минулорічне дослідження показало, що існує тісний зв'язок між статтю та виробництвом ВВП на душу населення. Надання освіти дівчатам веде до загального процвітання. Це одна з найкращих інвестицій, яка може бути надана країнам, що розвиваються. Існує величезний потенціал для підвищення прибутку на душу населення в країнах, які розвиваються і де до шкіл поки що ходить менше дівчат, ніж хлопців.
Мусимо згадати ще про один цікавий факт. Противники зайнятості жінок говорять, що такі жінки матимуть менше часу для дітей, а тому просто не стануть їх народжувати. Проте факти говорять про протилежне. Країни з високою часткою зайнятих жінок, такі як Швеція, мають тенденцію до більшої народжуваності, ніж Німеччина, Італія та Японія, де менша кількість жінок має оплачувану роботу (малюнок 3).
Виявляється, вищий показник жіночої зайнятості ніяким чином не впливає на народжуваність. Державна влада повинна подолати ті обставини, які здатні зашкодити жінці, що працює, поєднувати роботу та догляд за дитиною. Жінки отримують спеціальні відпустки, доплати і гнучкий робочий графік. Крім того, вони беруть участь у спеціальних соціальних програмах допомоги жінкам з дітьми.
У країнах, де більше жінок залишаються вдома, замість того, щоб працювати (Німеччина, Японія, Італія) підтримка жінок із дітьми є значно меншою. Це і призводить до зниження народжуваності у таких країнах.
Окрім зростаючої економічної важливості жінок, вони можуть стати ще більш важливими: більшість має змогу приєднатися до ринку роботи і використати всі свої навички та кваліфікацію. Це вибудує хорошу базу для довгострокового зростання.
Ярослав Федорак, за матеріалами Economist.com.
|