ТЕНДЕНЦІЇ | Розвиток бізнесу 27 серпня 2015 р.

Зростання стартапів: все не так райдужно

Прийнято вважати, що історія успішних стартапів являє собою невпинне сходження на вершину успіху, як це вдалося зробити eBay чи Google. Проте реальність виглядає цілком інакше.

Зростання стартапів: все не так райдужно
Ілюстрація: Shutterstock
Як показало дослідження більше ніж 158 тис. новостворених фірм, поведене міжнародною групою фахівців1, безперервне зростання (що вимірюється як потоками надходжень, так і кількістю створених робочих місць) протягом перших років існування стартапа — це, скоріше, виняток, ніж правило.

Зараз дуже багато говориться про те, який великий внесок роблять стартапи у розвиток економіки. А Барак Обама навіть представив свою програму «Startup America Partnership», заявивши при цьому, що «у період з 1980-го по 2005-й рік рушіями економічного зростання у США були компанії, вік яких становив менш ніж п’ять років». Проте дуже мало уваги приділяється складнощам, які мусять долати молоді фірми у своїх спробах ствердитись на ринку. І це щонайменше викликає подив, бо виглядає, що навіть у короткочасовій перспективі поступове зростання є недосяжною ціллю для більшості новостворених компаній.

Автори вивчили 158 681 компаній, заснованих з 1999-го до 2004-го року, відстежуючи їхню діяльність протягом періоду до п’яти років з моменту старту. Фірми базувалося у кількох країнах та представляли, зокрема, такі галузі, як будівництво, виробництво, сервіс, роздрібну торгівлю та перевезення. Особливо дослідників цікавили динаміка збільшення/зменшення надходжень та робочих місць на другому-п’ятому роках життя підприємства.

Хорошими новинами є те, що на п’ятому році свого функціонування молоді фірми насправді починають генерувати прибуток та створювати робочі місця, що підтверджує тезу: «новачки» в бізнесі є рушіями економічного зростання навіть у промислово-розвинутих країнах.

Натомість погані новини приховуються у деталях. Якщо подивитися на окремі фірми, то виглядає, що кожна з них може зіткнутись з неабиякими випробовуваннями. Бо, здебільшого, стартапи роблять внесок у зростання економіки, «з’їдаючи» інші молоді фірми. Наприклад, 65% робочих місць, створених новими підприємствами, мають противагу у вигляді приблизно такої ж кількості скорочень в інших фірмах. Аналогічну картину можна спостерігати і в фінансовій царині. На п’ятому році життєвого циклу стартапи генерують близько 34% надходжень за рахунок своїх менш успішних конкурентів. (Пригадаймо історію зльоту Facebook, що зростала, відбираючи ринок у раніше процвітаючої MySpace.)

Хоча 35% охоплених дослідженням компаній продемонстрували стабільне зростання надходжень впродовж трьох років, лише 7,5% з них спромоглися збільшити чисельність свого персоналу протягом наступних трьох років. На макрорівні це означає, що, всупереч запевнянням політиків, стимулювання розвитку стартапів не обов’язково є універсальним засобом протидії безробіттю. Для основної частини учасників дослідження безперервність росту так і залишилася нездійсненною мрією. Більш ніж половина фірм, які продемонстрували збільшення надходжень на третьому році, стикнулися з їхнім суттєвим скороченням на четвертому або п’ятому роках життєвого циклу (чи протягом цих двох років).

Більша частина досліджених компаній розпочинали свою діяльність як малі підприємства та в подальшому залишалися такими. З 38% фірм, які збільшили чисельність свого персоналу на третьому році, лише 19% не проводили скорочень у наступні два роки. Найчастіше зменшення кількості робочих місць відбувалося на четвертому чи п’ятому роках функціонування фірми. У цьому, зрештою, немає нічого дивного, бо, як правило, при придбанні чи фінансуванні перспективних стартапів враховується не актуальна чисельність кадрів, а та, що розглядається як доцільна у майбутньому. Коли 2012-го Facebook придбала Instagram за $1 млрд., у штаті фірми було менш ніж 20 людей.

Зовнішні фактори також відіграють суттєву роль. Зміни у регуляторних вимогах, судові тяжби навколо новітніх технологій та глобальна рецесія — все це негативно впливає на фінансовий стан молодих фірм. Так, кілька років тому заснована 2005-го Solyndra вважалася одним із лідерів ринку сонячних батарей. 2010-го року в компанії було понад 1 000 працівників, а сума її надходжень становила $140 млн. Проте невдовзі сонячні батареї, більша частина яких вироблялася в Китаї, суттєво подешевшали. А 2011-го компанія, яку не врятував навіть кредит американського уряду на суму більш ніж $500 млн., подала заяву про банкрутство.

Безсумнівно, керівники стартапів мусять чітко розрізняти проблеми, які виникли через їхні прорахунки, і ті, що є наслідком все більшої волатильності глобального ринку. Але за будь-яких обставин варто пам’ятати: безперервність зростання є недосяжною метою для більшості фірм, а тому слід зібратися з силами для того, щоб зуміти пережити лихі часи. «Управління стартапом потребує не лише здатності керувати процесом розширення бізнесу, але й також вміння впоратися з неминучими спадами у діяльності підприємства з тим, аби збільшити ймовірність його повернення на криву зростання», — пишуть автори.

За матеріалами "The Not-So-Rosy Reality of Startups", strategy+business.


    1 Висновки дослідження представлено у статті «The Rise and Fall of Startups» («Зліт та падіння стартапів»), Australian Journal of Management, лютий 2015.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Емоційний успіхЕмоційний успіх
Принцип мозаїки. Шість навичок дивовижного життя і карєриПринцип мозаїки. Шість навичок дивовижного життя і карєри
Торгівці правдою. Бізнес на новинах та битва за фактиТоргівці правдою. Бізнес на новинах та битва за факти

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)