AI і майбутнє робочого середовища: що варто зробити керівникам
Зараз все більш очевидним є те, що штучний інтелект змінюватиме різні аспекти нашого життя, зокрема, професійного. Як трансформується робоче середовище і що визначатиме ефективність управління в недалекому майбутньому?
«Із поширенням штучного інтелекту (АІ) компанії отримують величезні переваги (зокрема, можливість суттєво підвищити продуктивність праці та зробити рекрутинг результативнішим); але водночас АІ створює надзвичайно складні виклики для керівників: з одного боку, вони мають забезпечувати очікуваний рівень фінансових результатів; з іншого — приймати непрості рішення щодо інвестицій у найм, навчання, нові технології, що підтримують продуктивність та зростання», — пише Мартін Флемінг (Martin Fleming), головний економіст та віце-президент IBM.
Отже, як керівникам підходити до прийняття суперечливих, часто конфліктуючих рішень? Спираючись на висновки дослідження, проведеного групою фахівців з наукової програми MIT-IBM Watson AI, Флемінг наводить рекомендації стосовно того, як компанії можуть адаптуватися до нових реалій, не жертвуючи при цьому прибутковістю.
1. Перерозподілить капітальні ресурси
Проаналізувавши з допомогою технології AI та машинного навчання 170 млн оголошень про вакансії, розміщених в онлайні в період між 2010-м та 2017-м роками, дослідники зробили висновок про те, що на відміну від структури професій, яка змінюється повільно впродовж років чи навіть десятиріч, реорганізація завдань відбувається дуже швидко.
Робота являє собою низку завдань, у ході виконання яких генерується цінність. З поширенням AI та машинного навчання деякі із існуючих завдань змінюватимуться. Проте лише 2,5% робіт містять високий відсоток задач, які можна передати машині. Серед іншого — це позиції, метою яких є контролювання доступу до певного обмеженого простору (білетний контролер, охоронець, вахтер тощо).
Більшість завдань все ще найкраще виконують люди. Це можуть бути як технічні спеціалісти (теслярі, електрики, сантехніки тощо), так і фахівці, що займаються проектними, розробницькими роботами різних типів або аналітикою. Але в цих сферах теж з’являтимуться нові завдання, для виконання яких знадобляться нові вміння.
У міру того як відбуватимуться ці зсуви, керівники мусять відповідно перерозподіляти витрати. А масштабне впровадження AI, можливо, вимагатиме додаткових видатків на R&D. Слід врахувати і те, що співробітників, які братимуть участь у програмах навчання та перенавчання, доведеться тимчасово звільняти від основної роботи, в рамках якої генеруються надходження.
Якщо говорити в загальному, то заробітна плата та інші форми компенсації мають відбивати змінювання цінності завдань, що виконуються на всіх посадах, які є в організації. Дослідження MIT-IBM Watson AI показало, що із зменшенням собівартості виконання деяких завдань (тих, які частково можна передати AI) цінність працівників, що виконуватимуть решту задач, зростатиме. Завдання останнього типу потребують якостей, котрі прийнято називати «людськими» (добре розвинуті інтелектуальні та творчі здібності, здатність генерувати інсайти тощо).
У період між 2010-м та 2017-м роками винагорода за завдання, що виконуються в рамках високооплачуваних робіт у сфері бізнесу та фінансів, у середньому зросла на більш ніж $6 тис. І, навпаки, аналогічний показник для завдань у виробничій галузі зменшився на понад $5 тис.
2. Інвестуйте в навчання персоналу
Сьогодні від компаній вимагається не тільки генерувати прибутки для акціонерів Також суспільство очікує, що гравці бізнес-простору дбатимуть про інтереси всіх зацікавлених сторін — клієнтів, постачальників, співробітників та громад. Тим більше, що інвестування в персонал та інших стейкхолдерів стає критично важливим чинником забезпечення тривалих фінансових результатів. Ці нові очікування закріплені у новій версії Декларації щодо корпоративного управління, прийнятій організацією Business Roundtable. У цьому документі наголошується, що підтримка працівників через реалізацію навчальних та освітніх програм, «які допомагають розвивати навички для функціонування у стрімко змінювальному світі», є прямим обов’язком корпорацій.
Згідно висновків дослідження IBM Institute for Business Value, впродовж трьох найближчих років навчання та перенавчання потребуватимуть мільйони працівників. Очевидно, що освоєння нових технічних навичок є абсолютно необхідним елементом цього процесу. Але, крім цього, організації мають приділяти належну увагу розвитку «людських» навичок (наприклад, здатності виносити судження, ефективно спілкуватися та задіювати свій творчий потенціал), оскільки цінність завдань, що потребують таких умінь, зростатиме. Таким чином, у міру того як змінюватиметься зміст та цінність завдань, керівники можуть допомогти працівникам переходити до роботи у партнерстві з машинами
3. Виявляйте соціальну відповідальність
Вкрай важливо усвідомлювати, що поширення штучного інтелекту несе наслідки не тільки для бізнесу, але й для суспільства в цілому. Дослідження MIT-IBM Watson AI показало, що технологія може знизити попит на фахівців із середнім рівнем оплати праці. На кожні п’ять завдань, які вилучаються з цього сегменту, чотири зміщуються в сегмент низькооплачуваних працівників і одне — в сегмент високооплачуваних. Тож винагорода в цих двох сегментах зростає швидше, ніж у сегменті професій із середнім розміром зарплати. І це ослаблює позиції середнього класу в цілому.
Нові моделі освіти дають змогу забезпечити безперервність навчання і таким чином наблизитися до подолання розриву в навичках, а також створити можливості для освоєння потрібних умінь представниками середнього класу, студентами та співробітниками середнього віку. Ключем до цього є здійснення інвестицій у різні форми освіти: навчання в місцевих коледжах, онлайн-курси, наставницькі програми, ініціативи, що реалізуються в рамках партнерств між бізнес-структурами і навчальними закладами (наприклад, зі школами для того, аби підготувати учнів старших класів для роботи на технічних позиціях типу «нові комірці» (серед іншого, це може бути роль спеціаліста із хмарних обчислювань чи з кібербезпеки).
За матеріалами "AI Is Changing Work — and Leaders Need to Adapt", HBR.
Ілюстрація: wsj.com
|