Наскільки добре CEO мусить знати ІТ-сферу?
Сьогодні вир цифрової трансформації поглинає все більше фірм. Одні, намагаючись випередити події, беруть стратегічну ініціативу в свої руки; інші змушені поспіхом освоювати digital-царину, аби якось втриматись на плаву та не здати позиції молодим гравцям, які «несподівано» з’явилися на ринку. «Але як би там не було, питання розробки та впровадження цифрової стратегії є занадто важливим, щоб його можна було передати підрядникам. А це означає: перед лідерами повстає новий для них виклик», — пише Хуан Пухадас (Juan Pujadas), віце-президент та керівник консалтингового напряму PricewaterhouseCoopers (PwC).
Згідно дослідження PwC «2015 Global Digital IQ» («Глобальний цифровий IQ 2015»), переважна більшість CEO (76%) вважають себе прибічниками як використання цифрових технологій, так і активного інвестування в цю сферу. Ще більш показовою є думка безпосередніх підлеглих гендиректорів. Якщо 2013-го, тільки 57% опитаних топ-менеджерів сказали, що їхній бос є прихильником диджиталізації, то 2014-го кількість респондентів, котрі надали таку відповідь, зросла до 71%, а ще через рік — до 73%.
Висновки «2015 Global Digital IQ», які ґрунтуються на даних опитування близько 2 тис. керівників та топ-менеджерів із 51-ї країни, допомагають зрозуміти — чому CEO часто проявляють себе так, наче вони є директорами з інформаційних технологій. Зрештою, справа не тільки в тому, що перші особи хочуть показати свою компетентність у технологічній сфері. Швидше всього, це говорить про те, що пряма участь у створенні та реалізації цифрової стратегії стає органічним складником роботи будь-якого CEO. І ось чому.
По-перше, інвестиції в ІТ не тільки суттєво зростають, але й охоплюють різні ділянки бізнесу. Як показало дослідження, більша частина технологічних витрат (68%) фінансуються за рахунок бюджетів інших підрозділів (а не тільки бюджетів ІТ-структур, як це було ще кілька років тому). Для порівняння: 2014-го цей показник становив лише 47%. Отже, технологія стає рушієм розвитку практично усіх аспектів функціонування бізнесу, серед іншого, — управління персоналом і ланцюгом постачання, продажу, маркетингу. Більше того, 69% опитаних сказали, що в їхніх компаніях загальна бізнес-стратегія та цифрова стратегія фактично являють собою одне ціле. А майже третина респондентів зазначили, що фірми, де вони працюють, реінвестують понад 15% своїх надходжень у цифризацію всіх ділянок своєї діяльності. Таким чином, CEO стає «верховним» керуючим різних функцій та мусить сфокусуватись на сукупному ефекті, який диджиталізація дає бізнесу.
По-друге, інвестиції в диджиталізацію можуть стати дуже дієвим засобом підвищення продуктивності. Дослідження PwC показало: ймовірність того, що компанії, котрі просунулись в освоєнні цифрової сфері (які вміють перетворювати дані на ідеї, проактивно підходять до питань кібербезпеки та послідовно вимірюють віддачу від інвестицій у «цифру»), зможуть доволі швидко отримати бажане зростання надходжень та прибутків, є вдвічі вищою, ніж у випадку консервативніших гравців. Відповідно до інформації, зібраної в ході опитування, 76% компаній здійснюють капіталовкладення в ІТ-рішення з тим, аби зміцнити свою конкурентну перевагу, а 54% опитаних CEO сказали, що інвестують в диджиталізацію, бо прагнуть підвищити рівень надходжень та прибутків. Тож, оцінюючи ефективність генерального директора та визначаючи суму його зарплати, варто врахувати, наскільки добре він володіє інструментами, від яких у підсумку залежить успіх чи провал компанії.
І, нарешті, хто інший, як не CEO, може (та повинен) передбачати зміни, які може спричинити диджиталізація як в їхніх організаціях, так і в зовнішньому середовищі, прогнозувати ймовірні кроки конкурентів, стежити, що відбувається в інших галузях, розпізнавати ймовірних «підривників»? Проте, як наголошується в «2015 Global Digital IQ», для основної маси керівників диджиталізація є виключно засобом збільшення надходжень у короткостроковій перспективі. Крім усього, автори опитування звернули увагу на те, що перші особи набагато краще, ніж їхні безпосередні підлеглі, розуміють загрози й можливості, які несе в собі диджиталізація. Так, якщо 16% CEO вважають, що інвестуючи в технологічну сферу, вони зможуть «підірвати» ринок або принаймні будуть у стані чинити опір новим гравцям, то серед інших топ-менеджерів такими категоріями мислять у середньому лише 5% осіб.
У будь-кому разі без диджиталізації навряд чи хто зможе вижити у новій реальності. Але при цьому важливо усвідомлювати, що сутність диджитал-трансформації полягає не в технологічному осучасненні окремих аспектів бізнесу, а в глибинному змінюванні всієї системи функціонування компанії. А хто ще, як не CEO, може очолити процес таких масштабних змін?
За матеріалами "Why a CEO’s Digital IQ Matters", strategy+business.
|