Диджиталізація: які кадри «вирішуватимуть все»
У міру того як диджитал-трансформація «підриває» робоче середовище, фірми стикаються з браком фахівців у цифровій сфері, а до 2020-го року компанії цілого світу опиняться в ситуації справжнього кадрового «голоду», — зазначається у звіті Boston Consulting Group (BCG).
Опитування BCG, в якому взяло участь більш ніж 600 управлінців вищих рівнів, показало: вже зараз чимало компаній сприймають нестачу кваліфікованих фахівців як основний технологічний виклик. Щоб вижити, фірми мусять сформувати пул «цифрових талантів». Для цього потрібно винаймати, навчати та утримувати високопрофесійних спеціалістів у диджитал-сфері, а також розвивати цифрові вміння в існуючого персоналу, — наголошується у звіті BCG «How to Gain and Develop Digital Talent and Skills» («Як залучати та розвивати "цифрові таланти" й навички»), що належить до серії публікацій «New Way of Working» («Новий спосіб праці»).
У рамках дослідження автори проаналізували близько мільйона наборів вимог до кандидатів та провели інтерв’ю з низкою рекрутерів та експертів у диджитал-царині. «Роботи є взаємозамінними, але людські навички унікальні», — зауважив Райнер Стрек (Rainer Strack), старший партнер BCG та співавтор звіту. «Компаніям потрібна стратегія як пошуку індивідів, котрі добре орієнтуються на диджитал-теренах, так і розвитку цифрових вмінь співробітників, які вже в них працюють; бо без цього більшість диджитал-ініціатив та організаційних трансформацій терпітимуть крах», — додав він.
Кадрова стратегія для диджитал-доби
Відштовхуючись від виявлених потреб, BCG розробила кадрову стратегію, в межах якої формулюється поняття «цифрові таланти», ідентифікуються ділянки, де фахівці цього типу матимуть найбільше значення, а також визначаються шляхи знаходження, залучення та навчання цих критично важливих категорій працівників.
Ось деякі висновки звіту BCG:
- «Цифрові таланти» відграватимуть найвагомішу роль у наступних сферах: цифрові бізнес-моделі, цифровий маркетинг, розвиток диджитал-потенціалу організації, поглиблена аналітика, промисловість 4.0 та нові способи організації праці.
- У рамках вище зазначених сфер 20 фахів є критично необхідними для здійснення диджитал-трансформації будь-якого бізнесу з будь-якої галузі. Зокрема, це:
- стратег цифрового підприємства: виконує керівну функцію на всіх етапах функціонування диджитал-моделі;
- спеціаліст з автоматизації маркетингу: з допомогою технологій штучного інтелекту забезпечує взаємодію зі споживачами в онлайні;
- дизайнери користувацького інтерфейсу та досвіду: фокусуються на створенні інтерфейсу та досвіду користувачів програмних продуктів; ця діяльність є одним із складників розвитку диджитал-потенціалу організації;
- датолог (data scientist): працює в складі групи аналітиків; показником професіоналізму таких спеціалістів є, серед іншого, здатність виявляти в даних приховані взаємозв’язки чи цікаві закономірності;
- інженер з роботизації та автоматизації: будує, конфігурує та тестує роботів, призначених в основному для виробничих цілей;
- скрам1-майстер: запроваджує найновіші підходи до управління розробницькими проектами та сприяє прищепленню гнучких способів організації праці.
- BCG ідентифікувала 80 «гарячих точок» на чотирьох континентах, де компаніям слід шукати «цифрові таланти». Кожна з них була проранжована за 22 чинниками, котрі характеризували, зокрема, такі виміри, як попит і пропозиція на ринку праці «цифрових талантів», якість загального бізнес-клімату та середовища для стартапів, ступень диджиталізації діяльності головних гравців промислової і технологічної галузей.
- Проаналізувавши понад 100 методів рекрутингу та провівши інтерв’ю з більш ніж 50 рекрутерами, BCG виявила кілька найдієвіших методів пошуку «цифрових талантів». При цьому першорядне значення має концентрування на підприємницькому способі мислення працівника, його креативності, а також здатності до колективної взаємодії.
- Крім цього, у звіті представлено методологію розвитку цифрових вмінь у наявного персоналу. Одним із перших кроків є визначення рівня володіння диджитал-навичками (базовий, проміжний чи поглиблений), який потрібен для кожної функції чи ролі.
Формування диджитал-культури
Як з’ясували автори дослідження, найважливішим для забезпечення тривалої результативності процесу найму та утримування потрібних фахівців є формування диджитал-культури, яка б пронизувала всю компанію. Лише тоді можна залучити весь персонал до освоєння цифрового світу та прищепити в колективі розуміння цілей компанії щодо диджиталізації. Адже немає особливого сенсу винаймати спеціалістів зі штучного інтелекту або аналітиків даних, якщо решта організації не має поняття — навіщо вони в ній з’явилися.
«Створення диджитал-культури означає зміну організаційної психіки», — зазначив Адам Котсіс (Ádám Kotsis), один із директорів BCG та співавтор звіту. «Компанії мусять впроваджувати нові методи роботи, наприклад, гнучкий процес створення продукту, який обертається навколо користувача; також потрібно сприяти проявам креативності й готовності ризикувати, а для цього потрібно сформувати культуру, де люди могли б зазнавати невдач», — пояснив він свою думку.
За матеріалами "A Digital-People Strategy is Critical in Today’s Changing Workplace", BCG.
1 Англ. scrum — термін, запозичений з регбі (означає «схватка навколо м’яча») описує методологію гнучкої розробки ПЗ, що базується на ітераціях з чітко визначеними стислими часовими рамками.
|