БІЗНЕС-ОСВІТА | Тенденції 28 вересня 2009 р.

Школа виживання

Автор: Олена Струк, щотижневик "Контракти" (№37, вересень 2009)

«Наша мета — подбати не лише про сьогоднішній, а й про завтрашній день. На жаль, це означає, що ми повинні стати не такою великою організацією», — звернувся в листі до працівників Harvard Business School (HBS) декан школи Джей Лайт.

До початку нового навчального року в HBS буде звільнено 13% персоналу. Двадцятьма фахівцями пожертвував і видавничий напрямок HBS, що приносив школі разом з корпоративними програмами близько 50% доходів. На скорочення штату зважився декан Stanford GSB Ден Рудольф, який звільнив 12% персоналу. Ендаумент-фонд школи (формується за рахунок пожертвувань компаній і колишніх студентів), кошти якого частково були вкладені в акції, земельні ділянки, нерухомість, схуд з початку 2009 року на 30%. Університет змушений скоротити свій бюджет на $100 млн і заморозити зарплати на 2010 рік. Але насправді у світових центрів освіти справи зовсім не такі кепські.

Студентів дорахувалися

Хоча бізнес шкіл постраждав від кризи, найважчий період — 2008 рік — університети вже пережили й навіть почали оговтуватися від потрясінь, спровокованих кількома чинниками. Багатьом школам довелося призупинити програми кредитування майбутніх студентів. Навіть топові альма-матер зіштовхнулися з неможливістю підписати договори з банками про кредитування. У США з початком кризи фінансові організації відмовлялися від участі у федеральній сімейній освітній кредитній програмі (FFEL). Але вже в березні 2009 року університети відновили роботу з банками. Наприклад, у Duke, де кредитна програма була заморожена протягом півроку, іноземні студенти знову можуть отримати освітню позику під 8,5% річних. У деяких університетах відсоткова ставка підвищилася до 11% — це не такі вигідні умови, як раніше, але все-таки краще, ніж нічого. «Школи, яким не вдалося домовитися з фінустановами, дотепер зазнають труднощів. Адже зазвичай 60-70% студентів фінансують своє навчання за рахунок позикових коштів», — розповідає управляючий партнер компанії MBA Strategy Дмитро Бондар.

Доходи бізнес-шкіл почали падати й через скорочення корпоративних програм. Практично всі заклади стикнулися з відпливом студентів на програмах еxecutive МВА (для топ-менеджерів) і part-time МВА (для працюючих фахівців), навчання на яких здебільшого оплачували компанії. «На час рецесії корпорації зволіли скорочувати витрати на навчання персоналу», — пояснює експерт. До того ж, фахівці бояться за свої робочі місця, тому воліють не дратувати роботодавців проханнями про відпустку на час сесій.

На відміну від еxecutive МВА і part-time МВА, класичний дворічний та однорічний МВА (які передбачають навчання на стаціонарі) оплачують переважно самі студенти. Попит на ці програми не знижується, навіть навпаки — зростає. Втрати в корпоративному сегменті будуть хоча б частково перекриті додатковими доходами від full-time МВА. Чимдалі більшу привабливість здобувають і відносно недорогі магістерські програми (master in finance, master in economics тощо).

Під час кризи охочих здобути бізнес-освіту завжди більшає. Хтось втрачає роботу, хтось будує довгострокові кар’єрні плани, хтось прагне під час кризи інвестувати тільки в себе. Ці люди й стають основними кандидатами на здобуття бізнес-освіти під час рецесій. Взаємозв’язок між спадами в економіці та динамікою попиту на навчання помітили вже давно.

У вересні минулого року, коли криза набирала обертів, кількість тих, хто зареєструвався на складання іспиту GMAT, обов’язкового при вступі до МВА, зросла на 16% до 2007 року. Таке зростання спостерігалося й 2000-го, коли перегрітий ринок інтернет-компаній спричинив кризу. Уже в 2001 році студентів, які штурмували бізнес-школи, було на 20% більше, ніж зазвичай. «Фахівці використовують період невизначеності для поглиблення знань, щоб постати перед роботодавцем у всеозброєнні, або намагаються в такий спосіб пересидіти кризу», — пояснює виконавчий директор kmbs Світлана Чернишова.

На 2009 рік школи також покладали великі сподівання і, схоже, їхні очікування справдилися. Так, у Booth School of Business Чиказького університету відзначають зростання відвідуваності сесій інформаційного характеру на 20%. У Said Business School (Оксфордський університет) кандидатів додалося на 30%. А кількість заявок у Duke у 2009 році зросла на 20% порівняно з минулим роком. Конкурс збільшується. На 400 місць претендують 3500 абітурієнтів, хоча раніше їх було не більш ніж 2700-2800. Змінити сферу діяльності, пройшовши навчання за програмою МВА, прагнуть фахівці, які працювали у фінансовому секторі. Саме в цій галузі сформувалася найбільша армія безробітних.

Попит на західні програми МВА зберігається і в Україні. «Зазвичай літо — це мертвий сезон: абітурієнти починають готуватися до вступу у вересні-жовтні. А цього року ринок, що перебував у стані анабіозу аж до квітня, раптом вистрілив. Люди зрозуміли, що економіка жива, і інтерес до навчання прокинувся. Влітку ми почали отримувати замовлення на підготовку до вступу до західних бізнес-шкіл», — розповідає Дмитро Бондар.

Але щойно ринок почне одужувати, гонитва за грошима та кар’єрним зростанням відновиться, а інтерес до шкіл знову зменшиться.

Нові роботодавці

На ринку праці випускників бізнес-шкіл зникли цілі сектори, зокрема інвестиційний банкинг, куди раніше йшло 20-40% студентів цих навчальних закладів. Але поки що навіть можливі труднощі з пошуком роботи не лякають майбутніх студентів. Як показало дослідження MBA Career Servicer Council, пропозицій роботи у випускників 2009-го поменшало в середньому на 14% порівняно з 2008 роком. Наприклад, в іспанської Instituto de Empresa кількість оголошень про вакансії знизилося на 30%. Складнощі при працевлаштуванні виникають через спроби компаній економити на дорогому управлінському персоналі.

Затишшя на кредитному ринку й масові звільнення у фінансовому секторі, зниження споживчих витрат, що спричинило спад у виробництві товарів і послуг, змушують шукати роботу в інших галузях. «Світ усе ще потребує МВА, але попит на випускників зсувається на користь нетрадиційних для бізнес-шкіл секторів», — зазначає Кіп Харрелл, президент MBA Career Services Council. Понад половину студентів шукають вакансії у виробничій сфері, енергетичних і фармацевтичних компаніях, і лише 43% випускників не полишають спроб влаштуватися у фінансовій галузі.

«Зрозуміло, що пул компаній, які найчастіше наймають фахівців зі ступенем МВА, за кризовий рік сильно змінився», — коментує Дмитро Бондар. Студенти, які тішили себе сподіваннями потрапити в інвестиційний банкинг, почали масово подавати свої резюме в консалтингові компанії ще в жовтні минулого року. Відвідуваність співбесід, організованих фірмами з управлінського консалтингу в Нью-Йоркському університеті Stern, минулої осені зросла на 80%. Фаворити випускників — фірми, які спеціалізуються на стратегічному консалтингу (McKinsey, Boston Consulting Group, Bain & Company). Продовжують наймати колишніх студентів найбільші гравці FMCG-сектору, наприклад, Johnson & Johnson, Procter & Gamble. Попит може підвищитися і з боку технологічних компаній, зокрема Microsoft та Google.

Але зараз випускники змушені миритися з обмеженими можливостями кар’єрного зростання та збільшенням термінів окупності інвестицій в освіту. Раніше вони могли претендувати на великі бонуси, а тепер готові відмовлятися від значного збільшення зарплати, аби лише отримати роботу в солідній компанії. Якщо світові компанії не вийдуть із режиму економії протягом ще одного року, доцільність наявності диплома про закінчення престижного закладу для багатьох виявиться сумнівною.

Дорога в Азію

Західним бізнес-школам доводиться справлятися не лише з наслідками кризи, а й зі зростанням конкуренції з боку азіатських навчальних закладів. Місцеві жителі регіону вже починають віддавати перевагу своїм альма-матер. Наприклад, у 2009 році Бостонський університет зіштовхнувся зі зниженням потоку абітурієнтів з Індії та Кореї. Студенти з Азії раніше їздили вчитися до США чи Західної Європи, але економіки, наприклад, Китаю або Індії, настільки швидко змінюються, що повернувшись через рік-два додому, фахівці опинялися в зовсім іншій країні. З’явилася потреба у здобутті освіти у власних бізнес-школах. Іноземні студенти теж прагнуть потрапити до китайських та індійських шкіл. Можливо, рецесія лише прискорить експансію азіатських бізнес-шкіл на світовому ринку освіти. Адже деякі з тамтешніх університетів уже кілька років перебувають у двадцятці найсильніших у світі.

Азіатський регіон — один з небагатьох, що демонструють зростання, попри глибоку кризу, в якій перебуває глобальна економіка. Спокуса скористатися можливостями величезного зростаючого ринку виникатиме у багатьох студентів. «Працювати в Китаї дуже цікаво», — визнає Світлана Чернишова. Центр бізнес-освіти, що завжди перебував у США, може зміститися на Схід, особливо якщо там виникне новий світовий фінансовий центр. Але це довгострокова тенденція. Консервативний за своєю природою ринок бізнес-освіти одразу так істотно змінитися не може.

Одна з переваг азіатської освіти — відносно невисока вартість: найкращі європейські та американські програми MBA коштуватимуть $70-150 тис., а найкращі азіатські — в $40-45 тис. Увага іноземних абітурієнтів прикута до CEIBS (Китай), що займає 8-ме місце у світовому рейтингу програм МВА. Вартість курсу навчання, розрахованого на 18 місяців, — $45 тис. І хоча поки що закордонні студенти не можуть брати кредит у Піднебесній, у школі існують стипендії. Щоправда, претендувати на них можуть лише 20-30 осіб на рік. Китайський уряд активно фінансує розвиток бізнес-шкіл, європейська й американська професура не відмовляється від шансу попрацювати в Китаї. У CEIBS майже 70% викладачів — громадяни інших країн. 37% студентів — іноземці.

У 2007 році до рейтингу Financial Times увійшла Indian School of Business, причому потрапила одразу до світової двадцятки найкращих МВА програм. Її створили уряд Індії та кілька міжнародних компаній, а також три світові бізнес-школи (Kellogg, Wharton та LBS). У 2009 році школа піднялася на п’ять сходинок вище в рейтингу й посіла 15 місце порівняно з 2008 роком. Наступний у рейтингу Hong Kong University of Science and Technology (HKUST). В університетах Гонконгу більш інтернаціональний склад, ніж у китайських школах. На класичних програмах МВА займається 30-70% іноземців, однак навчатися тут дорожче. Програма HKUST призначена для тих, хто планує спеціалізуватися в галузі фінансів та ІТ-менеджменту. Навчання коштує $48,7 тис., але якщо підрахувати витрати на проживання та навчальну літературу, вийде пристойна сума — $64 тис. При цьому вимоги до студентів при вступі на програми МВА мало відрізняються від умов вступу до західних вузів. Наприклад, середній бал по GMAT у студентів HKUST становить 550-700, по TOEFL — не менш ніж 600, стаж роботи — 3-5 років.

Загалом якісні азіатські MBA або EMBA не дуже відрізняються від європейських та американських. Їхня головна принада в тому, що навчання відбувається на величезних ринках, що швидко розвиваються.

Є в азіатських бізнес-шкіл і свої мінуси. Навчання у східних університетах потрібно в першу чергу тим, хто планує зробити кар’єру в регіоні. Крім того, рівень стартових зарплат тут нижчий. Так, річна зарплата випускника CEIBS, за даними Financial Times, сягає $137 тис., Wharton — $170 тис., London Business School — $147 тис., іспанської INSEAD — $148 тис. Натомість за динамікою зростання доходів випускників азіатські школи попереду всієї планети. Приріст зарплат за останні три роки становить 60-70%.

Новий продукт

Попри те що зараз спостерігається приплив студентів на стаціонарні програми МВА (все-таки рішення навчитися в західній бізнес-школі приймається не за один день, студенти готуються до цього заздалегідь, зокрема й матеріально), уже наступного року університети можуть зіштовхнутися з падінням попиту в цьому сегменті. Адже в 2009 році в багатьох галузях відбулося зниження зарплат, що обмежить фінансові можливості потенційних студентів на наступний рік. Утім, декани не сумують. «Ми не прогнозуємо різкого скорочення кількості абітурієнтів. Люди планують навчання кілька років і розглядають його як ключовий крок у кар’єрі, тому економічна волатильність відсіє лише найменш зацікавлених кандидатів», — стверджує Джей Клатер, голова вступної комісії Wharton (Пенсильванський університет).

Зараз, за словами Ольги Штиль, старшого консультанта рекрутингової компанії Brain Source International, лише деякі роботодавці згадують, що ступінь МВА — значний плюс при влаштуванні на роботу. Спеціаліст з дипломом був затребуваний саме в період зростання. «Тепер же найголовніше питання — наскільки адекватно в програмах МВА буде відображено антикризовий блок, тобто блок дисциплін, що містив би роботу із кризовими явищами в економіці», — додає фахівець.

Поки що бізнес-школи терміново оновлюють свої програми, щоб не втратити актуальність, і таким чином не відлякнути студентів. Дедалі більше університетів запроваджують курси з ризик-менеджменту. У програмах з’являються свіжі кейси. У Harvard Business School уже підготовлено кейс із поглинання Bear Stearns фінансовою організацією JPMorgan Chase. Крім того, в університеті працюють над створенням ще двох кейсів, пов’язаних із крахом Lehman Brothers та інвестиціями Воррена Баффетта в Goldman Sachs. Нью-Йоркський університет додав курс лекцій з Великої депресії. У Джорджтауні представили курс: «Мінлива структура фінансових ринків: минуле, сьогодення й майбутнє фінансового ринку». Але, на жаль, школи лише наздоганяють події, реагуючи на них за фактом, але не можуть випередити їх, а тим більше передбачити, які специфічні знання можуть бути затребувані найближчими роками.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Всесвіт розмовляє числами. Як сучасна математика пояснює найбільші секрети світобудовиВсесвіт розмовляє числами. Як сучасна математика пояснює найбільші секрети світобудови
Код винятковості. Живи за власними правиламиКод винятковості. Живи за власними правилами
Спершу найважливіше! Жити, любити, вчитися, залишити слідСпершу найважливіше! Жити, любити, вчитися, залишити слід

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2025, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)