БІЗНЕС-ОСВІТА | MBA 28 січня 2011 р.

Програма MBA: mini проти maxi

Автор: Геннадій Бєляков
Джерело: портал Освіта.UA

Підприємці не ризикують надовго відволіктися від роботи заради нових знань, а бізнес-школи йдуть назустріч клієнтам, скорочуючи тривалість програм MBA.

Програма MBA: mini проти maxi На ринку бізнес-освіти одночасно співіснують програми різної тривалості.

Час — гроші. Відому формулу намагаються застосувати на західному ринку MBA освіти для порівняння ефективності різних освітніх програм за допомогою тимчасової концепції вартості грошей, що дозволяє оцінити вигоду вкладення коштів з урахуванням того, що вартість грошей сьогодні завжди дорожче тієї ж суми, отриманої завтра.

Застосовуючи цю теорію до витрат, пов'язаних з отриманням ступеню MBA та потенційним зростанням доходів, абітурієнти вибирають відповідні їм програми, а в якості оціночного показника використовується коефіцієнт ROI (return on investments).

Логіка підказує, що чим швидше студент стане "майстром бізнес-адміністрування", тим швидше на нього зійде фінансова благодать: адже не секрет, що для більшості, отримання ступеня MBA сприймається як поворотна інвестиція, яка в певний термін повинна призвести до серйозного зростання доходів.

Приклад різних підходів до бізнес-освіти в Європі та Америці це твердження виправдовує. Фахівців MBA "по-американськи" найчастіше готують два роки, а «по-європейськи» лише за рік.

За версією міжнародного рейтингу Forbes, сформованого на основі даних з повернення інвестицій в MBA освіту, саме освіта в європейських школах приносить найбільш швидке зростання доходів. Так, випускники французької бізнес-школи INSEAD, які пройшли навчання за один рік, можуть розраховувати заробити на своїй освіті за п'ять років після випуску додаткові $200 тис. Для порівняння: американські програми в школах-лідерах для фахівців фінансової сфери принесли додатково $165 тис., а їх колегам в інших секторах ще менше — $125 тис.

Порівняння середніх фінансових результатів від інвестицій в освіту вітчизняних випускників та їхніх американських колег явно буде не на користь наших програм MBA. Причиною цього є зовсім не якість освітнього продукту, а скоріше, вічна пісня про неможливість зіставляти рівень життя в різних країнах. Зате є й об'єктивні недоліки. Повторити європейський досвід швидкого просування до мети — диплома MBA — у нас просто не вдасться.

Повторити оцінку фінансової ефективності освіти в вітчизняній практиці неможливо через відсутність необхідної статистичної бази випускників програм, яка б узагальнювала кар'єрні успіхи, їх вираження в зарплаті і швидкості її зростання. І хоча цінність кожної години, проведеної за партою в тій чи інший бізнес-школі, менеджери вирахувати не можуть, попит на максимально стислі по термінах програми говорить про те, наскільки вони цінують свій час.

Тривалість програм MBA. Швидко і дохідно? Сама думка про короткострокові варіанти програм MBA зазвичай викликає у представників бізнес-шкіл обурення. Причому навіть у тих з них, хто пропонує дистанційні програми навчання.

"Скоротити час на отримання ступеня МВА можливо тільки у разі переходу на навчання в режимі full-time. Для працюючих вітчизняних менеджерів ущільнювати графік за вечірніми і модульними формами навчання просто недоцільно — при такому підході комусь доведеться відмовитися від роботи. Якщо ущільнити графік у вечірньому форматі до року, то курс буде зім'ятий, адже програма розрахована на осмислення і застосування отриманих навичок на робочому місці", — вважають експерти.

У Європі коротка програма MBA — це далеко не вільне катання. Мета — укласти в один рік необхідний обсяг знань — викликала необхідність відмовитися від навчання базових дисциплін та залишити тільки спеціалізовані. Тому без великого досвіду тут робити нема чого, тим більше що "виробнича" практика, яка часто входить в дворічні програми, до розкладу більшості програм не помістилася.

Одним із плодів щільної упаковки освітнього продукту стали 10-місячні програми MBA, найвідоміший приклад яких — програма в INSEAD. У школі запевняють, що за 10 місяців покривають 80% курсів, пропонованих на дворічних стандартних програмах MBA за рахунок навчання 5 днів на тиждень без перерв. При цьому можливість ввести в свій розклад до 11 курсів за вибором, сконцентрувавши їх навколо однієї теми — будь то фінанси або підприємництво — дозволяє на виході одержати фахівця, "заточеного" під вирішення завдань, які перед собою ставить учень.

Локальна практика. Потреба в прискореній бізнес-освіті на нашому ринку вже доведена — інакше звідки б узятися великій кількості продуктів, що вводять клієнтів в оману щодо кваліфікації програм MBA. При цьому тенденція до зростання попиту на короткострокові програми, за даними The Graduate Management Admission Council, провайдера тестів GMAT, що здаються більшістю вступників на програми MBA, посилюється в усьому світі. Майже наполовину скоротилося число тих, хто подав заявки на full-time МВА програми, при цьому велика частина дворічних програм показала падіння числа вступників, а програми, що тривають один рік, показали зростання.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Тригери. Сформуй звички і стань тим, ким хочеш бутиТригери. Сформуй звички і стань тим, ким хочеш бути
Працюй чотири години на тиждень. Нова психологія успіхуПрацюй чотири години на тиждень. Нова психологія успіху
Переваги поразокПереваги поразок

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)