Студенти МВА обирають перспективні школи Європи
Джерело: Освіта.UA
Бізнес-школи, які входять у світові рейтинги, пропонують навчання за цінами, які можна порівняти з українськими.
Європейські бізнес-школи, що розвиваються, починають заявляти про себе. Кандидати MBA з великим інтересом розглядають Бельгію, Данію, Норвегію та Нідерланди завдяки м'яким імміграційним законам і більш низьким цінам.
На цей раз Френк Флетчер (Frank Fletcher) повернувся в Бельгію. Як глава з рекрутингу бельгійської бізнес-школи Vlerick, він наполегливо працював, щоб зібрати міжнародний склад школи.
Але це було нелегким завданням. Щоб додати різноманітності бельгійському складу МВА цієї школи, він об'їздив майже тридцять країн на п'яти континентах за дев'ять місяців.
«Ми вкладаємо багато зусиль у відбір талантів з усього світу», — каже він. Як і багато європейських бізнес-шкіл, групи у Vlerick в основному складаються з іноземних студентів, але так було не завжди й не в усіх школах.
У ринків європейської освіти, що розвиваються, не завжди була велика частка світового ринку. Бельгія та інші країни континенту, такі як Данія, Норвегія та Нідерланди, нудились позаду у великій гонці MBA.
«Бельгія не має такого обсягу ринку, як Велика Британія і Франція», — відзначає Френк. Він визнає, що Бельгія не конкуруватиме за загальною кількістю студентів MBA, але твердо переконаний, що вона може конкурувати за якістю освіти, досвідом і можливостями, що відкриваються. Цю думку поділяють багато європейських бізнес-шкіл, що розвиваються.
«Нідерланди можуть конкурувати з більш великими країнами Європи, коли йдеться про міжнародну освіту», — каже доктор Мілтон Соуза (Milton Sousa), директор програм MBA та Executive МВА в Роттердамській школі менеджменту (RSM).
Університет ім. Еразма Роттердамського очікує 5500 іноземних студентів 80 різних національностей, більшість з яких вивчають бізнес-адміністрування в Роттердамі.
«Нідерланди протягом багатьох десятиліть були країною з великими міжнародними перспективами», — каже доктор Мілтон. Згідно з рейтингом FT, близько 94% студентів МВА в RSM — іноземці.
Є ознаки того, що ринок MBA в Нідерландах починає ворушитись. Їх позиції ростуть у рейтингах MBA — бізнес-школа TIAS і RSM знаходяться в топ-75 кращих.
Тепер кандидати розглядають більш широкий діапазон напрямів у Європі, включаючи Копенгаген, Брюссель, Роттердам і навіть Осло. Їх приваблюють більш низька плата за навчання, м'які імміграційні закони і «скандинавський підхід» — маленькі, більш «інтимні» класи.
Останнє опитування кандидатів показало, що Данія й Норвегія піднялись на чотири позиції, причому Данія обігнала Китай — один з більш розвинених ринків MBA за даними компанії QS.
Нідерланди в даний час знаходяться в десятці найпопулярніших країн для отримання MBA — попереду Італії, Індії та більшість країн Азії.
Доктор Мілтон каже, що в RSM уважають, що дрібні й більш різноманітні класи MBA сприятимуть налагодженню кращих зв'язків, тобто випускники будуть сильніше на міжнародному ринку праці.
Копенгагенська школа бізнесу набирає всього 35-40 студентів MBA щороку. Менеджер з набору для очної програми MBA Тюлі Кутлоано Скозана (Thuli Kutloano Skosana) каже, що це приваблює абітурієнтів. Близько 70% студентів Копенгагенської школи — іноземці.
«Стиль викладання унікальний; навіть те, як студенти розміщені в аудиторії, заохочує активну участь. Це скандинавський підхід», — додає Тюлі.
Підвищений інтерес до нових європейських напрямів відбивається й у кількості кандидатів, які відправляють свої результати тестів GMAT у Нідерланди. Їх кількість збільшилась із 3488 до 7117, тобто зросла більш ніж удвічі протягом останніх чотирьох років.
Громадяни Нідерландів також складають тести GMAT у рекордних кількостях. Цифри збільшились на 15% з 2008 по 2012 рік, коли було складено 960 тестів, згідно з даними міжнародної некомерційної організації GMAС.
Але місцеві кандидати, як і раніше, уважають за краще вчитися за кордоном. Європейці не відправляють свої результати на розгляд у бізнес-школи в Нідерландах у величезних кількостях. У 2012 році було відправлено всього 1011 заявок, що становить менше 7% від загальної частини ринку.
Дані рейтингу свідчать, що тільки 5% із класу MBA в Роттердамі — нідерландці. Доктор Мілтон каже, що місцеві кандидати MBA, швидше за все, шукають щастя поза єврозоною, яка досі бореться за відновлення економічних темпів росту.
«Нідерланди — маленька країна, тож якщо хтось шукає міжнародну програму MBA, то було б доцільно вийти на міжнародний рівень», — додає він.
Ситуація практично ідентична й у Бельгії, — говорить Френк. Тільки 15% студентів МВА школи Vlerick — бельгійці. «Майже 60% бельгійців, які складають тести GMAT, відправляють свої результати у США, Велику Британію або Францію», — додає він.
Дехто стверджує, що Данія не зробила достатньо, щоб утримати таланти, — країна, чий уряд представив уже другий пакет розвитку за два роки у 2014 році, у той час як економіка щосили намагається показати зростання, що не так просто у зв'язку зі слабкістю єврозони, що зберігається.
Це матиме особливе значення для малих і середніх підприємств, на частку яких припадає 66% від усіх найманих робітників країни, через проблеми спадкування.
Компанії, де власник є розпорядником, складають 80% усього бізнесу в Данії, і майже 20% таких власників — у віці старше 65-ти років, — каже Мортен Беннедсен (Morten Bennedsen), глава відділення сімейного бізнесу у французькій бізнес-школі «INSEAD».
За оцінками Датського промислового фонду, у зв'язку з віком власників близько 25000 підприємств у Данії повинні перейти до нових власників протягом наступних десяти років.
В Європі високі темпи розвитку самозайнятості. Тюлі каже, що програми MBA Копенгагена зосереджені на підприємництві. Хоча менше 10% студентів MBA відкривають свої власні компанії, випускники мають перевагу — сформований підприємницький світогляд.
«У нас робиться акцент на лідерстві, підприємництві та сталому розвитку, — говорить вона. — Люди, які приїжджають сюди, хочуть бачити міждисциплінарний підхід до освіти».
Близько 40% міжнародних випускників Копенгагена працюють у Данії. Кандидатів приваблюють програма MBA, яка має потрійну акредитацію й коштує $56000, а також нова урядова схема імміграції — грін-карта.
На відміну від Великої Британії і США, які мають обмежуючу імміграційну політику щодо міжнародних МВА, багато європейських напрямів, що розвиваються, вітають кандидатів з розпростертими обіймами.
«Нам пощастило жити у країні, яка вітає й цінує міжнародні таланти», — каже доктор Мілтон. Він стверджує, що 50-60% його випускників працюють у Нідерландах».
«Очевидно, що це є великим стимулом для багатьох студентів, які вирішують учитися в RSM», — додає він. Близько половини класу MBA продовжують кар'єру у сфері фінансових послуг, консалтингу або маркетингу, а також розвитку бізнесу.
Це схоже на роботу бізнес-школи TIAS, — каже Хамфрі Сопокува (Humphrey Sopakuwa), радник з MBA, відповідальний за підбір персоналу.
«Іноземним студентам надається річна віза після завершення вивчення їх програми, щоби знайти роботу у країні», — каже Хамфрі. Як тільки вони знайдуть роботу, роботодавці можуть подати заяву на дозвіл на проживання від їх імені як kennismigrant — мігранта по знаннях, додає він.
Програма full time MBA в TIAS, яка коштує €37500, увійшла у світові рейтинги MBA два роки тому.
Ця школа обмежує кількість нідерландських студентів у своєму класі, щоби зберегти місця для міжнародних кандидатів. «Іноземні студенти можуть розраховувати на можливість стати частиною мультикультурного середовища», — додає Хамфрі.
У той же час Френк каже, що міжнародні випускники Vlerick не отримують роботу легко. Уміння спілкуватись місцевою мовою — одна з найбільших проблем, з якою доведеться зіткнутись випускнику МВА.
У Бельгії, яка вважається серцем Європи, МВА школи Vlerick мобільні. Студенти отримують перевагу у вигляді транспортної інфраструктури й можуть швидко дістатись до Парижа, Лондона й Амстердама, у той час як вартість життя в Бельгії значно менше, ніж у багатьох інших європейських країнах.
«У Бельгії ви отримуєте найкраще з того, що Західна Європа може запропонувати за цією ціною», — каже Френк.
Його програма MBA, яка коштує €36000, викладається у Брюсселі, Генті й Льовені.
Є побоювання, однак, з приводу кількості заявок. У більшості бізнес-шкіл у Нідерландах кількість заявок на навчання за програмами МВА залишається приблизно однаковою.
Але доктор Мілтон каже, що компанії зараз готові вкладати кошти в підвищення кваліфікації співробітників, оскільки зараз, після фінансової кризи, спостерігається глобальне зростання кількості підприємств-спонсорів МВА програм.
«У даний момент ми бачимо збільшення кількості заявок на наші програми Executive MBA в рамках наших внутрішніх і міжнародних ринків», — каже він. RSM очікує, що ця тенденція збережеться.
Проте виникають інші проблеми, з якими стикаються ці нові бізнес-школи. Френк зазначає, що Vlerick доводиться конкурувати з Китаєм та Індією, а також із провідними школами у США та Європі.
Тим не менше, у повітрі відчуваються зміни, і ринок MBA Європи, що розвивається, почувається впевнено.
«Порівняйте... Вигідні ціни на навчання й той факт, що Нідерландці, як правило, відомі своїм знанням англійської як другої мови, — каже Хамфрі, — і я би сказав, що ми, безумовно, можемо конкурувати з більш розвиненими ринками.»
За матеріалами "MBAs Turn To Emerging European Business Schools", BusinessBecause.
|