MBA-програми: чи бути «золотому віку»?
Попит на випускників бізнес-шкіл впевнено повертається до рівня середині 2000-тих; але це ще не все: перед володарями ступеню MBA відкриваються небачені раніше можливості — вважає Тоні Сомерс (Tony Somers), директор центру управління кар’єрою HEC Paris.
Негаразди фінансового ринку, що спливли на поверхню шість років тому у мить краху Lehman Brothers, збили попит на послуги випускників бізнес-шкіл і лише зараз ми спостерігаємо, як зацікавленість в їхньому наймі знов йде вгору. При цьому, як вважає експерт з рекрутингу Морган Маккінлі (Morgan McKinley), нові робочі місця з’являтимуться в першу чергу у сфері роздрібного банкінгу (а не інвестиційного, як раніше), а в найбільшій ціні буде не стільки вміння йти на ризик, скільки навички його мінімізації.
Це непогані новини для слухачів MBA-програм, які мріють про кар’єру у фінансовому секторі. Втім, аби повною мірою скористатися з нових можливостей, варто прийняти як факт, що кар’єрний шлях сьогоднішніх випускників розвиватиметься не так, як в їхніх попередників.
Також є певні ознаки того, що консалтингова галузь і надалі залишатиметься головним рекрутером випускників найпрестижніших бізнес-шкіл, хоча часи «масової мобілізації» новоспечених володарів ступеню MBA, напевно, вже минули. Навіть такі потужні гравці консалтингового ринку, як McKinsey та BCG, в процесі залучення потенційних фахівців виходять за межі своїх традиційних вимог і розглядають не лише кандидатури спеціалістів з діловою освітою, але й також тих, хто ніколи в бізнес-школах не навчався, а саме представників наукової, медичної та технічної сфер.
Проте, хоча царина консалтингу й поглинатиме певну кількість випускників MBA-програм, навряд чи ця цифра досягне попереднього рівня. Але є і гарні новини. Так, спектр компаній, зацікавлених у вихідцях із закладів ділового навчання, відрізняє небачена раніше багатоманітність. Тож клопоту у бізнес-шкіл побільшало. Вони починають рекламувати знання та енергію своїх підопічних організаціям, котрі ніколи і не розглядали доцільність залучення випускників MBA-програм до своїх лав, а також реалізовувати програми (як-от мережеві заходи та навчальні табори), які б допомогли вчорашнім студентам краще зрозуміти нюанси кар’єрного шляху не тільки у фінансах та консалтингу, а також у таких сферах, як виробництво товарів розкоші, енергетика, підприємництво та маркетинг.
Зрештою, результати вже говорять самі за себе. Традиційно фахівці з дипломом MBA вважалися придбанням, хоча і престижним, але занадто дорогим та по великому рахунку не дуже потрібним. Тепер же доволі широке коло працедавців готові винаймати їх для виконання не менш широкого діапазону ролей. Сьогодні випускники бізнес-шкіл заповнюють вакансії у компаніях на кшталт LVMH та L’Oreal; також їх поява бажана у таких новоявлених «колосах», як Amazon, Facebook і Google — компаніях, що безупинно трансформують наш спосіб життя. Зростає попит на володарів ступеню MBA і в промислових гігантах. Зокрема, GE і Schneider Electric конкурують між собою за найкращих випускників, яких вони планують задіяти у процесі своєї міжнародної експансії. Одночасно чимало молодих людей — власників дипломів MBA — отримують запрошення зайняти відповідальні посади у найдинамічніших підприємствах малого та середнього бізнесу.
Отже, потенціал для настання нового «золотого віку» MBA поза всяких сумнівів є — залишається лише втілити його в реальність. А для цього і бізнес-школи, і їхні слухачі повинні сприйняти зміни, які фактично вже відбулися. Замість того, щоб намагатися повернути минуле, ми повинні скористатися з можливостей, які дає нам теперішнє і майбутнє. Ті ж, хто насправді хоче це зробити, найімовірніше, переконається: ще ніколи випускники MBA-програм не мали таких неймовірних перспектив, які дарує їм сьогодення.
За матеріалами "The dawning of a golden age for MBA recruitment", Financial Times.
|