БІЗНЕС-ОСВІТА | Тенденції 6 лютого 2015 р.

Програми MBA змінили спрямованість через кризу

Джерело: Companion Online

У багатьох закордонних програмах MBA змінилися кейси. Вони стали менш відірвані від життя, більш актуальні і корисні.

Програми MBA змінили спрямованість через кризу
Ілюстрація: Shutterstock
Йде судове засідання: лікар нью-йоркської клініки допоміг 20 жінкам отримати лікування від безпліддя, яке не покривала їх страховка. На суді присутні всі ці жінки — щасливі і з дітьми. Чи повинен лікар сісти в тюрму?

Замітка про лікаря з'явилася в газеті, а судове засідання розігрувалося в аудиторіях швейцарської бізнес-школи IMD. Частина студентів була прокурорами, частина — захисниками, частина — суддями, розповідає директор MBA Ральф Бощек (Ralph Boschek): «Є різниця між інтуїтивною реакцією і раціоналізованим підходом. Ціль не в тому, щоб навчити людей етиці, а навчити їх довіряти власним моральним орієнтирам».

Студенти просять, щоб програми MBA були менш відірвані від життя, і школи йдуть їм назустріч. Аналіз великих даних, нові бізнес-моделі, підприємництво і навички роботи з програмним забезпеченням витісняють традиційні курси бухобліку, маркетингу та логістики. «Студенти кажуть, що якщо вийде потрапити в одну з кращих шкіл, то вони підуть вчитися, а якщо ні — то й ні», — говорить декан Stanford Graduate School of Business Гарт Салонер (Garth Saloner). Stanford не скаржиться на відсутність до неї інтересу: вона може прийняти лише 6,5% бажаючих. «Якщо ви хочете, щоб люди приїжджали до вас на два роки, відмовлялися від роботи і платили за навчання, вам доведеться запропонувати їм щось, що сильно змінить їх досвід», — продовжує Салонер.

Щоправда, для шкіл за межами першої двадцятки питання стоїть про виживання, а не про нюанси програми. У 2014-му дворічні програми MBA закрили кілька шкіл другого ешелону, включаючи Thunderbird School of Global Management, Wake Forest University і Pamplin School of Business. «Здоровий сегмент невеликий», — зазначає декан Michigan Ross Business School Елісон Дейвіс-Блейк (Alison Davis-Blake). «Багато шкіл вже давно субсидують дворічні програми MBA, але зараз у них залишилося так мало студентів, що програми не виправдовують себе ні з академічної, ні з економічної точки зору», — продовжує вона. Альтернатива повноцінного MBA — річні, а також магістерські програми. «Але ніхто не знає, чи "вб'ють" вони класичний MBA, — говорить Дейвіс-Блейк, — у США ми надто недовго працюємо в такому масштабі, щоб розуміти це».

Конкуренція стає все більш глобальною. «Якщо Китай продовжить нарощувати позиції, а за ним підтягнеться Індія, це стане переломним моментом», — наголошує Дейвіс-Блейк.

Варто зазначити, що іноземних студентів можуть збити з пантелику зміни в Індії. З 2015-го програма PGP, що не вимагає досвіду роботи, в престижному Indian Institutes of Management отримає статус MBA. «У самій Індії це мало кого хвилює, — говорить декан Indian School of Business (Хайдарабад) Аджіт Рангнекар (Ajit Rangnekar). — Не важливо, в якій школі людина вчилася». Але тих, хто буде шукати роботу за межами країни, це торкнеться. Є проблеми в Австралії: випускники річних програм не мають права звертатися за робочими візами.

Все більшим інтересом рекрутерів користується INSEAD, де діє найкраща у світі річна програма MBA. За півроку її три кампуси відвідало 30 нових хедхантерів, розповідає її декан Урс Пейер (Urs Peyer). Кампуси у Франції і Сінгапурі традиційно в центрі уваги, але зараз зростає інтерес і до Абу-Дабі, де вирішили залишитися 10% випускників. «Дивно, наскільки змінилися смаки, — говорить Пейер, — тепер всі хочуть залишитися в Абу-Дабі». На один модуль в Абу-Дабі, розрахований на 45 місць, записалося 175 студентів.

Посткризовий ринок диктує новий попит. «Немає змін у тому, звідки приходять студенти, є зміни в тому, куди вони йдуть», — говорить Салонер. Інвестиційний банкінг, такий популярний до кризи, тепер мало кого цікавить. Сьогоднішні випускники віддають перевагу різним фондам — венчурним, прямих інвестицій і хедж-фондам, — а також високотехнологічним стартапам.

Чи означає це, що в довгостроковій перспективі позиції MBA непорушні? Всі найсерйозніші глобальні проблеми, що стосуються бідності та охорони здоров'я, неможливо вирішити без грамотного управління, говорить Салонер: «Не думаю, що MBA зникне».

Варто відзначити, що кращою в рейтингу FT програм MBA стала Harvard Business School, за нею — London Business School і Wharton School Університету Пенсільванії. Stanford Graduate School of Business, колишня друга в 2014-му, розділила четверте місце з INSEAD. FT оцінювала успіхи бізнес-шкіл та їх випускників 2011-го року. Головні критерії — кар'єрне зростання випускників, здатність генерувати ідеї та різноманітність студентів і факультетів.

Harvard лідирує в рейтингу FT вже вшосте. Через три роки після закінчення програми у її випускників найвищі зарплати — $ 179 910 (майже вдвічі більше, ніж до MBA). Найуспішнішим новачком у рейтингу стала School of Business Administration Університету Сан-Дієго, що зайняла 66-е місце. У сотню кращих пробилися ще дев'ять шкіл, включаючи Queen's School of Business (Онтаріо). Китайська Fudan University School of Management і британська Lancaster University Management School показали найкращий прогрес, перемістившись аж на 28 і 27 місць відповідно — вони стали 55-ю і 50-ю.

Головною мотивацією при виборі MBA для потенційних студентів були можливості збільшити дохід, отримати знання про управління та доступ до мережі контактів. 95% випускників досягли цих цілей за три роки після закінчення школи. У середньому їхня зарплата становила $ 133 000 (+ 93%), 89% випускників 2011-го року знайшли роботу протягом трьох місяців після закінчення школи.

Бізнес-школи надають величезного значення успіхам випускників. Найуспішніші стають рольовими моделями для майбутніх студентів. Тут також — найбільш вражаючі успіхи у Harvard Business School — її 28 випускників очолюють великі компанії.

За матеріалами "The great divide in the MBA market", Financial Times.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Освіта проти таланту. Сила творчостіОсвіта проти таланту. Сила творчості
Мій бос — ідіотМій бос — ідіот
Дай жару. 10 кроків до креативної майстерностіДай жару. 10 кроків до креативної майстерності

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)