Переосмислення MBA
Після того, як фонди Carnegie та Ford піддали нищівній критиці те, що можна було вважати освітою МВА у 1959-му році, відбулося багато суттєвих змін. Провідні бізнес-школи доклали багато зусиль, щоб повернути собі хоча б часточку довіри та поваги з боку бізнесу та критиків.
Останнім часом критики знову почали піддавати сумніву корисність програм МВА, звинувачуючи їх в тому, що вони не мають жодного зв'язку з реальним світом. На думку критиків, бізнес-школи все більше та більше перетворюються на своєрідні клуби для майбутніх консультантів. Генеральні директори скаржаться, що освіта МВА стає все більш та більш теоретичною, а випускники бізнес-шкіл в реальності не здатні справлятися із викликами, які ставить перед компаніями сьогодення. Деякі рекрутери сьогодні вже поговорюють про те, що ступінь МВА може стати недоліком. Адже на думку найбільш практичних керівників, людина, яка затребувана на ринку праці, ніколи не стане витрачати 2 роки свого життя на заняття у бізнес-школі.
Чи здатні провідні світові університети, які пропонують ступінь МВА, виправити ситуацію, що склалася?
Як навчити лідерству
Один із найбільших викликів, який виник перед бізнес-школами в останні роки стосується сфери лідерства. Традиційні МВА-програми були здатні успішно готувати менеджерів до управління виробничими операціями, але вони майже жодним чином не стосувалися лідерства. Вони не могли визначити та навчити лідерським навичкам у постіндустріальному суспільстві, яке базувалося на знаннях.
У сучасних корпораціях лідери повинні володіти як хорошими управлінськими навичками, так і сильними навичками лідера-візіонера, переконаний Алан Коген (Allan Cohen), декан Babson College F.W. Olin Graduate School of Business. "Ті лідери, які не розуміють механізму роботи компанії, навряд чи зможуть успішно нею керувати. З іншого боку, менеджери, які не знають, в який бік їм рухатися, навряд чи приведуть компанію до процвітання. І звісна річ, обидвом цим навичкам складно навчитися", — стверджує Алан. Особистісні навички, такі як вміння прислухатися, емпатія, оптимізм, вміння надихати, мотивувати та підтримувати особисті стосунки — не так легко передати студентам під час навчання. "Наприклад, самоаналіз є однією із найважливіших навичок лідера. Але чи можливо навчитися самоаналізу в аудиторії?" — запитує Джей Лайт (Jay Light), декан Гарвардської бізнес-школи.
І хоча ви не здатні навчити всім цим навичкам безпосередньо, все ж ви можете поставити студентів у такі умови, які необхідні для вироблення цих навичок. Особистісні навички неможливо вивчити, але їх можна отримати разом із досвідом, потрапляючи в ті чи інші життєві обставини.
Як "помирити" між собою теорію та практику?
Розширюючи свої лідерські обрії, бізнес-школи постійно перебувають у пошуку способів поєднання між собою теорії та практики. У Мічиганському університеті, наприклад, декан Stephen M. Ross School of Business Роберт Долан працює над впровадженням навчання, яке б цілком базувалося на практиці (action-based learning). "Ідея полягає в тому, щоб працювати над типовими аналітичними завданнями МВА, але робити це не тільки заради академічної оцінки, але й для практики та втілення у реальному житті. Тобто студенти, які вчаться на МВА не змушені будуть чекати диплома для того, щоб зайнятися справою. Вони зможуть спробувати свої сили вже під час навчання".
За матеріалами "MBA MakeOver", Chief Executive.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|