Меритократизація чи соціальна мобільність — що важливіше?
Зараз провідні бізнес-школи надають деяким своїм слухачам можливість навчатись практично безплатно. Але це тягне за собою дуже непросте питання — що повинно стати «наріжним каменем» політики матеріальної підтримки — прагнення залучити якнайобдарованіших студентів чи засада соціальної мобільності? Наприклад, ось яка думка висловлюється з цього приводу в публікації у Financial Times.
Для багатьох бізнес-школи — це і предмет пожадань, і зона фінансової недоступності. За даними аналітиків FT, вартість повної MBA-програми в першій сотні найкращих закладів ділового навчання складає біля $200 тис. До цього можна додати суму винагороди, яку не отримують слухачі за місцем основної роботи під час проходження курсу, плюс вартість проживання. Ось і виходить, що здобувати знання в таких закладах можуть тільки доволі заможні люди.
Бізнес-школи чудово це розуміють, а тому більшість із них пропонує більш або менш щедру фінансову допомогу у вигляді грантів та стипендій різних типів. Інколи така підтримка надається студентам, які мають особливі здібності, а інколи тим, хто не має змоги навчатись за власний кошт.
Хтось може вважати це справедливим, а хтось ні, але, приймаючі рішення щодо надання фінансової підтримки, бізнес-школи в основному керуються меритократичною засадою, а не просто дивляться на матеріальну ситуацію індивіда. Переговоривши з деканами кількох закладів ділового навчання, FT зробила висновок, що, прагнучи залучити найбільш обдарованих слухачів, вони змагаються між собою за те, щоб запропонувати якомога більше всього безплатно.
Як розповів виданню один докторант школи бізнесу Haas Каліфорнійського університету (в Берклі) з Бразилії, йому було надано стипендію, яка покривала вартість навчання та витрати на проживання. «Моїх заощаджень не вистарчило б, щоб все це оплатити», — сказав він.
Зрештою, це не поодинокий випадок. Аналогічну допомогу отримують всі слухачі докторантури Haas. Можливо, це й пояснює надзвичайну міцність конкурентних позицій PhD-програми цього закладу (приймається лише 7% кандидатів на вступ).
Як сказав декан Haas Річард Лайонс (Richard Lyons), матеріальна підтримка надається не лише докторантам та «зіркам». Близько 50% слухачів MBA-програми одержують стипендії. У цьому академічному році заклад витратив $3,5 млн. на надання матеріальної підтримки своїм слухачам. І, напевно, альтернатив такій політиці немає. Адже доводиться конкурувати з іншими провідними американськими бізнес-школами за те, щоб залучити найталановитіших слухачів. «Серед елітарних закладів зараз спостерігається динаміка, коли ефективна ціна за навчання на MBA-програмі знижується до нуля», — зауважив Лайонс.
Хоча справа полягає не лише в боротьбі за таланти — є в цьому також і суто фінансова логіка. В американських закладах (а тепер і все більшою мірою в європейських) очікується, що студенти, котрі одержують фінансову допомогу, потім повернуть ці кошти у формі пожертв.
Напевно, доцільно першу чергу надавати фінансову допомогу найкращим. Бо прагнення досконалості, власне, і є стрижнем філософії провідних бізнес-шкіл. Але при цьому виникає питання соціальної мобільності. Критики підходу, що ґрунтується на засаді меритократії, можуть сказати, що вигоди від надання фінансової допомоги отримує тільки вузька група людей. Причому незалежно від того, яким є рівень їхнього матеріального добробуту на час вступу до закладу. Ті ж, у кого немає потрібних коштів, мусять якось «викручуватись» самі, не покладаючи особливих надій на те, що бізнес-школа надасть їм матеріальну підтримку.
Але, крім усього, варто врахувати ось що. Провідні бізнес-школи ведуть жорстку конкурентну боротьбу, виборюючи провідні позиції в рейтингах. Найважливіший чинник, який враховується при формуванні цих переліків, — це рівень зарплати випускників через три роки після завершення навчання. І, ймовірно, найобдарованіші випускники зароблятимуть більше, ніж інші. А тому все-таки найраціональніше — це сконцентрувати зусилля на тих, хто, швидше за все, допоможе закладу втримувати свої позиції в рейтингах, що у підсумку принесе вигоди всім — як самій бізнес-школі, так й її випускникам.
За матеріалами "Should business school scholarships be awarded on merit or need?", FT.
Ілюстрація: Depositphotos.com
|