Страх і напруга в навчанні
Джерело: innovations
Яка роль напруги в навчанні? Чим напруга відрізняється від страху? І чим вона може бути нам корисна? Про це розмірковує у своєму блозі автор бізнес-бестселлерів, експерт із маркетингу Сет Годін (Seth Godin).
Страх — це вбивця мрій. Він вводить людину у стан анабіозу, паралізує та заважає рухатись уперед. Страх часто використовують для того, щоб стимулювати до бажаної поведінки. У тому числі — в процесі навчання. Нерідко викладач не хоче витрачати зусилля й обирає дешевий спосіб досягнення результату: каже «роби так, бо інакше будуть неприємні наслідки».
Навчання — складна справа. Якби вона була простою, ми всі вже знали б усе, що нам потрібно знати. Якби ми могли навчитись усьому самостійно, нам не потрібно було б витрачати гроші й час на те, щоб робити це спільно з кимось.
Коли ми намагаємось навчитись чомусь самостійно, то часто застрягаємо. І причина у цьому випадку — не страх, а напруга.
Кожного разу, коли ми збираємось переступити якийсь новий «поріг», ми стикаємось із напругою. Це напруга між «це може спрацювати» і «це не спрацює». Це напруга, що народжується із запитання: «Якщо я навчусь цьому, ким я стану — і чи сподобається мені ця людина?».
Дорослі люди часто добровільно й навіть радісно йдуть назустріч відчуттю напруги. Наприклад, коли збираються на спортивне змагання або подивитись трилер. Але коли справа доходить до навчання, до можливості опанувати щось нове або стати кимось іншим, ми можемо почати задкувати — бо у минулому часто стикались зі страхом і плутаємо ці два поняття.
Напруга часто визначає результат навчання, підштовхує нас до стрибка через прірву
Найкращі викладачі не використовують страх у своїй роботі, але й не бояться створювати напругу. І студентам будь-якого віку не варто уникати цього відчуття. Адже саме воно часто визначає результат навчання, підштовхує до стрибка через прірву.
Той, хто відступає, злякавшись відчуття напруги, не змінюється. Але той, хто зробив стрибок, часто переживає дивовижну трансформацію. Напруга окупається сповна.
Найкращий спосіб навчитись чомусь — це відчути напругу і не відступити. Стикнутись із невідомим — і дозволити йому змінити вас.
|