Перепустка у майбутнє: які бізнес-навички знадобляться у 2025 році
Автор: Андрій Длігач
Джерело: K.Fund Media
У жодної професії в нинішньому вигляді немає майбутнього. Нам здається, що ми зобов’язані щось передати дітям, чогось їх навчити. Але не тільки технології, а й суспільство помінялися. Раніше батько міг передати сину все, що буде актуальним для нього протягом життя. А син, ставши дорослим, у свою чергу міг передати ці знання своїй дитині. Як обробляти землю, як будувати будинок, як будувати стосунки. Так складалося з покоління в покоління.
Тепер базові технології змінюють одне одного дуже швидко. Діти самі встановлюють Windows своїм батькам. Найчастіше нове покоління краще розбирається в тому, як влаштовано сучасне суспільство, політика і багато інших речей, при цьому — на подив старших — черпаючи інформацію з Instagram.
Важливо не слідувати чужим шаблонах. Учитель, професор більш не може навчити. Але може допомогти навчитися.
Що може дати бізнес-освіта?
По-перше, відкрити доступ до нової професії і допомогти систематизувати знання, створити власну картину світу.
По-друге, включити в ком’юніті людей зі схожою картиною світу, цінностями та прагненнями.
По-третє, включити в простір постійного навчання. Наприклад, випускники програм Бізнес-школи МІМ отримують доступ до безлічі заходів з обміну досвідом, вирішення живих кейсів, формуванню партнерств.
До недавнього часу вікова нерівність виявлялася так: людина з досвідом роботи легше займе певну позицію, і зарплатня зростає відповідно до віку. Тепер може бути і навпаки.
Раніше фахівець будував кар’єру, ґрунтуючись на своєму досвіді, а тепер кар’єра будується завдяки відсутності цього досвіду. Наприклад, якщо ти не працював в уряді, значить, тобі легше отримати позицію заступника міністра, ніж людині з великим досвідом. Те ж саме в бізнесі, коли наймають на роботу маркетологів, фінансистів, програмістів, стартарперів, креативників. Виявляється, що для нової економіки, або креативної економіки інноваційного суспільства, здатність творити, створювати щось нове, цінується набагато вище, ніж досвід. А що більше у тебе досвіду, то складніше бути інноваційним.
Що більше у тебе досвіду, то складніше бути інноваційним
Що можна з цим зробити? Позбавлятися шаблонів, вчитися новим технологіям, вчитися чомусь новому, разом із колегами різних поколінь отримувати для себе перепустку в майбутнє.
Ейджизм змінює ієрархію цінностей та пріоритетів, що склалася у суспільстві. І, звичайно, це серйозно позначається і на освіті. Навіщо освіта, якщо буквально всі успішні стартарпери до вузів не вступали і в школі вчилися погано? Мало хто розуміє, що з мільйонів стартарперів стають успішними навіть не десятки, а лічені одиниці, а решта змушені йти на роботу, і там вже цінується їх знання, а не тільки творче мислення.
У світі збільшується населення. Але важливіше не це, а те, що світ стає більш пласким. Ми пов’язані із набагато більшим числом людей, ніж раніше. Змінюється система комунікації між людьми. Це плаский світ, в якому 7,5 мільярдів людей комунікують із 7,5 мільярдами. Скоро їх взагалі буде 10 мільярдів. У цьому пласкому світі навіть саме поняття експерта змінюється. Хто такий експерт?
Це, скоріше, людина, якій ти довіряєш, ніж експерт у старому розумінні, Нобелівський лауреат або професіонал із 20-річним досвідом. Експертом стає фейсбучний «друг» або людина, яка знає вираз «фіатні гроші».
У пласкому світі через те, що збільшується кількість зв’язків, підвищується складність самого світу, його будова. У цьому світі, що ускладнюється, дифузія інновацій різко прискорюється. Ти тільки придумав ідею, а виявляється, що вже триста людей цю ідею реалізували, а хтось вже заробив на цьому гроші, і ти вже запізнився. Ти повинен бути набагато швидшим, ніж раніше. Все це призводить до того, що все більше і більше цінується здатність створювати ідеї, ніж той досвід, який у тебе є в тій чи іншій області.
І тут завдяки бізнес-освіті, роботі над кейсами ти розвиваєш здатність швидко орієнтуватися в мінливих умовах ринкового середовища і брати на себе управління ринковою нішею.
Сьогодні професія — це не те, що вибирається один раз і на все життя
Тепер освіта будується протягом усього життя. І професій ти можеш отримувати безліч. Більше того, основні прориви виникають на стиках професій.
Рефлексія допомагає розуміти, де ти сам приймаєш рішення, а де тебе до нього підвели. Де тебе «осінило» завдяки телевізору або заїжджому гуру на тренінгу; чому ти голосуєш саме за цих, а не за інших; де ти зробив вибір, яку музичну групу слухати; що купувати, а що не купувати. Коли ти розумієш це завдяки рефлексії, критичному мисленню, тоді стаєш людиною, здатною не просто вижити на ринку, але і, як і раніше, керувати розвитком подій, не бути іграшкою в чужих руках.
Важливо розвивати креативність. Креативність — мабуть, головний інструмент для заробітку і для саморозвитку в перспективі на 2025-30 рік. Створювати інше. Показувати і знаходити те, чого не бачили до тебе. Звичайно, все складніше і складніше займатися інноваціями в світі, в якому інноваціями займається штучний інтелект. Умовними інноваціями, звичайно. У нейронних мереж більше здібностей до навчання, до синектики, до того, щоби створювати щось нове, ґрунтуючись на переробці величезних масивів інформації.
Здатність творити може виходити за рамки існуючого. Творити нове в бізнесі, в творчості, в чому завгодно. І для цього потрібно розвивати творчі здібності.
Відкритість — ще одна особливість нового світу. У кожного є можливість навчитися жити у відкритому світі і бути людиною майбутнього, якщо навчитися критично мислити, діяти, комунікувати, будувати разом з іншими людьми. Навчитися отримувати задоволення від дарування, а не від володіння. Жити в світі, не обтяженому володінням ресурсами, жити в світі, в якому не обов’язково володіти чимось для того, щоби почуватися щасливим, бути гнучким, переміщатися, подорожувати.
Наступний крок розвитку людини (після особистого успіху) — це успіх соціуму. Гармонія з соціумом. З природою, з простором.
Те, що ти вмієш заробляти, ніщо в порівнянні з тим, що ти вмієш віддавати, дарувати
Звичайно, в нашому світі можна більше віддавати, якщо вмієш більше заробляти. Просто роздаровувати себе, не маючи нічого — не велика премудрість.
Тому ми проходимо етап накопичення капіталу. На наступному етапі у людини реалізовані всі потреби. Ми захищені, ситі, здорові, перебуваємо в комфорті. Завдяки роботам, штучному інтелекту, завдяки безумовному базовому доходу, який рано чи пізно буде в усьому світі. Податки будуть платити роботи, а людина буде творити і жити в зовсім іншій реальності. У світі загального достатку що залишається важливим? Здатність якомога більше віддати, а не здатність якомога більше захопити.
Тому здатність дарувати, що вже зараз виховується руками волонтерів, участь не тільки фінансова, а й присвячення свого часу місту, людям, які не можуть про себе подбати, країні — це вже прикмета майбутнього.
Що можна буде взяти з собою в майбутнє? Навряд чи ресурси з минулого.
В економіці з рентою відносин, уваги, вражень значущими будуть зовсім інші речі.
Але, швидше за все, можна буде взяти репутацію і здатність формувати кола довіри. Критичне, латеральне («робіть все навпаки», перевертні, заперечення і т.п.) і рефлексивне мислення (з «зовнішньої» позиції).
Здатність отримувати натхнення від своїх занять і надихати інших. Здатність включатися в нові процеси — у виробництво, прийняття фінансових рішень і т.п. — за допомогою співдії, партнерства. Відкритість, вміння ділитися досвідом і здатність до дарування.
Бізнес найближчого майбутнього буде будуватися на ком’юніті або мати на увазі побудову ком’юніті. І в цьому ще одна користь бізнес-освіти.
Про автора:
Андрій Длігач, стратег, футуролог, траблшутер, постійний запрошений викладач МІМ Київ, генеральний директор Advanter Group, доктор економічних наук.
|