Віртуальне навчання, або Як будуть виглядати аудиторії майбутнього
Джерело: Blog Imena.UA
Технології змінюють наше життя та ми рухаємось у напрямку, коли вони ведуть за собою людей. Впровадження технологій в освітню сферу — це лише справа часу. Вже сьогодні ми можемо бачити немало технологій, завдяки яким люди навчаються швидше, цікавіше та ефективніше.
Сучасні реалії у сфері освіти, в нашій країні зокрема, стикаються з низкою проблем. Перед нами постають питання реформування системи освіти в цілому, запровадження сучасних інноваційних методів навчання, створення системи вишів міжнародного рівня, тощо. До прикладу, з Колумбійського університету в Нью-Йорку випустилося 104 лауреати Нобелівської премії.
Владі вже зараз потрібно запроваджувати інновації в систему освіти або ж запропонувати молоді реалізувати амбіційні проекти. Не забуваймо, що Україна — одна з лідерів по чисельності ІТ-спеціалістів.
Аби не робити помилок при запровадженні нових технологій, варто спершу зрозуміти, що нам заважає та чому світова онлайн-освіта не досягає значних вершин. Варто виділити 3 причини:
- Відсутність чіткої взаємодії між людьми під час віртуального спілкування. Студенти проглядають відеолекції без спілкування один з одним, а спілкування не може бути одностороннім, коли лише слухаєш знаного спікера.
- Найбільш важливі навички, за даними Всесвітнього економічного форуму в Давосі, як problem solving, критичне мислення, креативність та тому подібне. Все це буде необхідно людям вже незабаром, всього через декілька років. При сьогоднішньому рівні розвитку технологій складно навчитися чомусь лише переглядаючи ролики. Потрібна практика, спілкування, роздуми та досвід!
- Відсутність процесу відбору кандидатів, люди не доводять до кінця своє навчання. За даними Гарвардської школи бізнесу, показник завершення більшості онлайн-курсів у світі складає всього 10%.
Західні університети Гарвард, Стенфорд, МІТ, Оксфорд враховують ці особливості при налаштуванні та запровадженні технологічних рішень в онлайн-освіті. На що варто звернути увагу?
У оксфордській бізнес-школі Saїd Business School восени 2017 року відкрили віртуальну аудиторію HIVE (Oxford Hub for International Virtual Education — Оксфордський хаб міжнародного віртуального навчання).
HIVE — це фізичний простір у вигляді навчальної аудиторії з відеостіною з екранів високої якості у формі літери U. Технологію Room of the Future створила та встановила компанія SyncRTC з Мадрида.
В HIVE викладач взаємодіє з 84 учасниками, які отримають доступ до системи через програмне забезпечення mashme.io. Технологія повністю інтерактивна.
Викладач може звертатися до студентів індивідуально, розділяти їх на групи, проводити опитування в режимі реального часу. Учасники бачать та чують один одного.
«У "вулику" (hive — «вулик» з англ.) бджілки добувають мед. В оксфордському HIVE працюють над тим, аби в людей з’явилися нові знання», — говорить Пітер Туфано (Peter Tufano), декан бізнес-школи.
Oxford HIVE, Mark Bramwell, Twitter
Можливості HIVE:
- Штучний інтелект, симуляції, аналіз величезних даних, роботи іспанської компанії Casual Robots, система розпізнання емоцій на обличчях, 4D-проекції, звукова система.
- Програвання відео в форматі 360°, доповнена та віртуальна реальність 2D та 3D-симуляція, візуалізація big data.
- Створення 2D та 3D голограми викладача на весь зріст.
- Інтерактивні карти, віртуальні дошки для записів.
- Камера, що відстежує рух лектора.
- Моніторинг рівня уваги та залучення в навчальний процес.
- Аналіз даних після кожної сесії, аналіз емоційних відповідей студентів, часу, що потрачений на вивчення матеріалів, ефективність виступів.
Кейсовий метод — єдиний ефективний спосіб навчання онлайн
У Гарвардській школі бізнесу навчання студентів здійснювалося через онлайн-платформу Harvard Business School Online. Наразі 40 тис. студентів з 130 країн світу проходили курси на онлайн-платформі.
Відмінності онлайн-платформи від інших форм онлайн-освіти, в тому числі від масових відкритих онлайн-курсів MOOC:
- Процес відбору кандидатів.
- Курси платні.
- Людина, яка зареєструвалася на курс, зобов’язується закінчити навчання.
Аудиторії у формі латинської літери U та кейсовий метод навчання — ДНК бізнес-школи. Основним завданням при створенні платформи стало впровадження в процес онлайн-навчання кейсового методу.
«Цей метод навчання на 100 років визначили час, оскільки онлайн-навчання — це сторітелінг, а кейсовий метод навчає бізнес-концепції як раз за допомогою сторітелінгу, коли ви опиняєтесь на місці протагоніста», — стверджують в бізнес-школі. — «Ми переконані, що це єдиний ефективний спосіб навчання в онлайні на цей час».
Live у Гарвардській школі бізнесу. Скріншот відеоролику каналу HBS Online на YouTube
При створенні онлайн-курсів використовують «правило трьох хвилин». Це значить, на платформі потрібно щось робити кожних три хвилини, відеоролик триває не більше трьох хвилин, текст такої довжини, аби можна було прочитати за три хвилини.
Новинка платформи — навчальна аудиторія Live, що працює в онлайні. Можливо, так буде виглядати більшість навчальних аудиторій майбутнього. Обличчя студентів, що сидять за комп’ютерами вдалині від кампуса бізнес-школи, проектуються перед професором на вигнутому відеоекрані у формі латинської літери U в три ряди. Ціль Live — відтворити «інтимність» та енергію використаного в бізнес-школі кейсового методу навчання в цифровому просторі.
Технічні характеристики Live:
- Місткість: 60 «цифрових» студентів + до 1000 наглядачів.
- Якість відеостіни — 6,2 млн пікселів.
- Розмір відеостіни — 4,5 м у висоту, 8 м в ширину.
- Рухомий рядок знизу відеоекрану з коментарями студентів, фотозображеннями, іменами — по аналогу з новинним тікером в Times Square у Нью-Йорку.
- Цифрова дошка за спиною професора для ведення записів.
- П’ять стаціонарних камер для фільмування.
Аудиторія Live направлена таким чином, аби відтворити магічний образ кейсового методу навчання. Cold Call (той момент, коли професор на початку лекції викликає до відповіді одного зі студентів на вибір) в такий цифровій аудиторії можливий та застосовується. Sky Deck (так називають верхній п’ятий ряд у реальній аудиторії Гарвардської школи бізнесу) та Pit Diving (після закінчення заняття студенти спускаються вниз аудиторії, аби продовжити дискусію з професором) неможливі.
Окрім професора бізнес-школи, котрий проводить онлайн-сесію, для функціонування аудиторії майбутнього потрібно ще декілька співробітників, наприклад, людина з камерою на плечі, що рухається по аудиторії та знімають на камеру те, що відбувається навколо.
Це важливо, оскільки статична камера вбиває ту енергію в аудиторії та не показує харизму професора. У бізнес-школі вирішили не приглушати звук учасників онлайн-класу, коли виступає викладач. Інакше не відчувалась би жива атмосфера навкруги, що важливо. Якщо жартують — потрібно чути сміх навкруги. Якщо в аудиторії говорять розумні речі — важливо чути схвалення.
У якості технологічного оператора Гарвардська школа бізнесу обрала компанію McCann Systems з Нью-Джерсі, яка для реалізації задуманого застосувала технології Cisco для відео, BSS для аудіо та X2O Media Software для програмного забезпечення. Дизайном навчальної онлайн-аудиторії займалася архітектурна компанія Shepley Bulfinch.
Половина — навчання, інша половина — комп’ютерна гра!
Стенфордська вища школа бізнесу проводить онлайн-навчання через віртуальну освітню платформу VirBELA. VirBELA пропонує освітні брендовані 3D-кампуси для організацій та розміщення на приватному сервері.
Потрібно вибирати запропонований кампус та замовити створення власного кампуса. VirBELA — третя онлайн-платформа після TERF та Avaya Live Engage, яку використовують в Стенфордській вищій школі бізнесу для онлайн навчання студентів.
VirBELA
Віртуальний кампус бізнес-школи на платформі Unity почав функціонувати восени 2017 року. Це не дуже точна копія фізичного кампуса, нагадує його віддалено, але такі елементи архітектори, як вежа Hoover, стіна змін та пальми присутні.
Студенти створюють 3D-аватари, які на вигляд дуже схожі на них самих. Аватари можуть танцювати, плескати в долоні, переміщуватись по кампусу, спілкуватися, слухати лекції. У віртуальному кампусі існує все необхідне для навчання: місця для зустрічей, дошки для записів, аудиторії, тощо.
Ще одне освітнє рішення — це система управління навчанням (LMS, learning management system) Canvas компанії Instructure, на яку Стенфордський університет та Стенфордська вища школа бізнесу перешли на кінець 2017 року. Canvas можуть вільно використовувати освітні заклади для управління навчальною діяльністю, розробки й поширення онлайн-матеріалів.
48% кампусів навчальних закладів у світі розглядають перехід на іншу LMS. Canvas — це безпечна, адаптована, масштабована під потреби користувачів система, котру використовують для організації навчальних курсів за допомогою контентних модулів, стимулювання активного навчання та критичного мислення.
Canvas
Можливості Canvas:
- Створення контенту.
- Коментарі.
- Відеоконференції.
- Виконання групових проектів.
- Запис відео та аудіо через веб-камеру.
Canvas використовують 3000 університетів, навчальних закладів та мільйони людей у світі, в тому числі Йель, Берклі, найкращі бізнес-школи: Гарвардська школа бізнесу, Columbia Business School, Chicago Booth.
Деколи забуваєш де ти знаходишся: у реальному чи в віртуальному світі
Уявіть собі 4D-віртуальний тактильний простір, новітні технології в обробці стереозвуку, лазерну віртуальну вказівку. Це не сюжет голлівудського блокбастера — так навчають студентів в бізнес-школі MIT Sloan Массачусетського технологічного інституту. Мова піде про віртуальний простір AvayaLive Engage. При прочитанні системних мануалів починаєш забувати, де ти знаходишся: в реальному чи віртуальному світі.
AvayaLive Engage, MIT
Віртуальна аудиторія MIT Sloan в AvayaLive Engage включає простір, де студенти слухають лекції, підходять до інших учасників та спілкується з ними, а також спеціальні міні-зони для проведення групових дискусій та виконання завдань.
В AvayaLive Engage студенти взаємодіють з викладачами та іншими студентами як персоналізовані аватари. Можна обрати та налаштувати свій власний аватар, наприклад, використовуючи такі параметри, як зріст, вага, колір шкіри, очі, стиль зачіски, одяг, тощо.
Аватари виражають п’ять чи шість емоцій та рухів, наприклад плескання в долоні, задоволення, ентузіазм, підняття руки, кивання головою. Таким чином, за допомогою жестів та складних рухів додає реалізму у віртуальний світ.
В AvayaLive Engage існує 15 шаблонів для зовнішнього вигляду віртуальної аудиторії, можна додати додаткові аудиторії, логотип бренду. 4D-простір в AvayaLive Engage — віртуальний 3D- простір, але з об’ємним стереозвуком, індикатором якості голосу в режимі реального часу, затиханням відлуння.
Дослідження показують, що те, як інформація доходить до людини на слух, важливо для відчуття присутності у віртуальному середовищі. Наприклад, коли в AvayaLive Engage студенти переміщуються по аудиторії, голоси інших учасників стають дедалі гучніше або тихше в залежності від віддаленості. Це дозволяє проводити групові дискусії у віртуальній аудиторії. Якщо аватар повертає голову — відбувається адаптація до джерела звуку. Аватар, який поруч, розмовляє гучніше, ніж інші аватари в віртуальній аудиторії.
Футуристичне вікно у світ
Іспанська бізнес-школа IE восени 2016 року запустила на кампусі аудиторію майбутнього WOW Room (Window on the World, «Вікно у Світ»), котра використовує у процесі інтерактивних сесій штучний інтелект, симуляції, big data, роботів, систему розпізнання емоцій, голограми.
WOW Room — це своєрідна відеостіна розміром 24 м2, яка складається з 48 екранів у формі літери та використовує комп’ютери останнього покоління, хмарні сервіси, платформу відео зв’язку SyncRTC.
WOW Room Vimeo
Підсумовуючи, можна сказати наступне. Уявіть, що ви — дайвер, пливете під водою в темноті, хтось підпливає до вас та пропонує газовий балон, ліхтарик та карту морського дна. Ви освітлюєте собі шлях, можете подумати про навколишній світ, зрозуміти, де ви знаходитесь та зробити свідомий вибір.
Можливо, ця стаття стане для вас путівником-ліхтарем та допоможе зрозуміти, що робити та коли рухатися далі в процесі запровадження новітніх технологій в системі освіти нашої країни та країн СНД.
|