БІЗНЕС-ОСВІТА | Метод навчання 17 червня 2020 р.

Peer learning: допоможи мені навчитися, колего!

Автор: Олександр Синько
Джерело: Executives

Як ми навчаємося?

Як ми навчаємося у сучасних компаніях? Хтось бере участь у тренінгах, хтось проходить онлайн-курси, вебінари, а хтось відвідує різні заходи, конференції, здає професійні сертифікації. Ще є knowledge sharing, agile coffee, action learning і так далі. Один із найбільших викликів полягає у тому, що інформація, яку ми отримуємо під час освітніх подій або навчальних занять, не переходить у знання, а знання не переходять у навички. Для цього потрібно розумно поєднувати зміст навчання з реальними практичними завданнями.

Навчання — це цілеспрямований та усвідомлений пізнавальний процес. У більшості з нас навчальні активності не синхронізовані між собою і відбуваються у хаотичному порядку. Споживаємо багато інформації, щось знаємо, мало вміємо.

Peer learning: допоможи мені навчитися, колего!

Як підібрати метод навчання?

Відповідь на питання «Як навчатися?» пов’язана з таким поняттям як «метод» навчання. Всі, хто працює на педагогічній (андрагогічній, тобто у сфері навчання дорослих) ниві, знають, що метод дуже сильно впливає на формування навички. Наприклад, якщо ми хочемо навчитися публічно виступати англійською, а на заняттях в основному пишемо, то це означає, що навичка сформується, але не та. Неправильно підібраний метод навчання призводить до того, що ми не отримуємо бажаних результатів.

Але річ не тільки у методі. Багато хто скаже: «Тренінги не працюють». Основний виклик у тому, що не відбувається перенесення знань у практику. «А що ви хотіли? — відповідають тренери, — навичка формується 21 день». Окрім тренінгів потрібна пост-тренінгова активність, яка «заземлює» теорію у практику.

Деякі онлайн-курси хороші, але більшість студентів не проходять їх до кінця. Деколи працівників змушують проходити онлайн-курси. Але програмісти, наприклад, вмикають їх, і поки відео відображається на одному моніторі, вони пишуть код на іншому. Тести проходять легко, бо це нескладно. Для того, щоб розробити якісний тест, потрібно мати експертизу і підготовку. Таких людей у бізнесі поки що мало. Тому й виходить, що, пройшовши тест після онлай-курсу, програмісти жартують: «Тест — це випробування для інтелекту того, хто його склав».

Кожний метод має свої сильні та слабкі сторони і призначений для виконання певного типу навчальних завдань. Ніж є для того, щоб різати, а лопата — щоб копати. Уявіть собі, що вам потрібен метод, який дозволяє працівникам керувати своїм навчанням (self-directed learning) і брати відповідальність за свій розвиток. Або метод, який забезпечує кращу конверсію знань у практику. Чи який, окрім освітніх завдань, допомагав би вам налагоджувати співпрацю між різними підрозділами і формувати спільноту в організації.

Peer Learning (навчання з колегами)

Цей метод називається peer learning, або навчання з колегами. Його суть полягає у тому, що учасники взаємодіють між собою для досягнення навчальних (та організаційних) цілей. Більшість людей дивиться на знання як на товар, на щось таке, що потрібно передати від однієї людини до іншої. Американський педагог і філософ Джон Дьюї (John Dewey) писав, що знання формуються через досвід, а не шляхом передачі від учителя до учня.

Засвоєння знань вимагає активності від учня і конструюється через діяльність. А психолог Лев Виготський у своїй книзі «Мислення та мовлення» довів, що учні краще навчаються через колективну проблемно-орієнтовану взаємодію, що має сенс.

Ще варто додати про особливість навчання дорослих. Виявилося, що дорослі краще вчаться не тоді, коли слухають експертів, а тоді, коли самі розповідають про свій досвід і отримують зворотний зв’язок від колег. Самих знань недостатньо. Потрібне розуміння, тобто поєднання елементів у систему. Розуміння здобувається завдяки обговоренню в групах через так зване «колективне мислення» (group thinking). Іншими словами, розуміння є соціально сконструйоване.

Наш досвід, з одного боку, — це наше надбання й актив, а з іншого — щось таке, що заважає нам вчитися. Уявіть собі, що у кожного з нас на голові є «відро», яке служить резервуаром для нашої картини світу, знань і навичок. Воно дуже корисне, інакше нам щоразу доводилось би вчитися заново. А з іншого боку, досвід не дає нам вчитися. Як же зробити так, щоб час від часу «відро» припіднімалося, аби ми впускали в себе нові знання?

Як працює peer learning (навчання з колегами)

  1. Учасники збираються невеликими групами по 5-6 людей і обговорюють конкретну тему. Тривалість сесії — 90 хвилин. Група зустрічається раз на тиждень (або два), залежно від навчальних потреб і ритму бізнесу. Зазвичай навчальний курс складається з 6-7 сесій і триває 2-3 місяці.
  2. Для кожної сесії розробляють навчальний зміст. У ньому є основні питання і виклики, пов’язані з темою, інколи додають певні концепції та моделі. Це допомагає дотримуватися «канви» і робить дискусію направленою.
  3. Під час сесії учасники ознайомлюються зі змістом і діляться тим, як вони на практиці виконують завдання, пов’язані з темою. Інші колеги слухають їх, ставлять запитання, доповнюють. Фасилітатор слідкує, щоб дискусія була структурованою і продуктивною. З часом група може проводити такі сесії самостійно.
Перевага цього методу в тому, що його можна масштабувати. Одночасно в організації може бути кілька таких «гнізд» (груп), які навчаються синхронно. Якщо цей метод застосовувати як регулярну практику, то можна досягнути стійких змін в організаційній культурі завдяки більш ефективній співпраці між підрозділами, особливо під час впровадження змін або інновацій.

Особливості методу

По-перше, це зміст сесії. Її потрібно розробляти відповідно до навчальних потреб групи й організації. Інша відмінність — методика фасилітації під час сесії. Річ у тому, що це не просто розмова між людьми, а рефлексія досвіду учасника у світлі певних теоретичних концепцій або моделей. Цей методологічний прийом дозволяє зробити сесію структурованою і продуктивною.

Результати для організації

Компанія CoachingOurselves використовує peer learning починаючи з 2007 року. Щорічно ним користуються 20 000 менеджерів у всьому світі на 8-ми мовах.

Компанія Fujitsu (Японія) опублікувала кейс, у якому йдеться про використання peer learning для навчання менеджерів у період з 2008 по 2015 роки. Їм вдалося масштабувати метод, досягнути навчальних і бізнесових цілей, а також стійких змін в організаційній культурі. З року в рік менеджери самостійно проводять такі сесії для своїх команд і дуже задоволені.

Як впровадити peer learning у вашій компанії?

  1. Ознайомитися більш детально з цим методом навчання. Звернутися за порадою або підтримкою до відділу HR або L&D (якщо такі є).
  2. Провести 1-2 пілотні сесії, випробувати, як це працює. Тривалість однієї сесії — 90 хвилин. Періодичність — раз на тиждень (або два). Вибрати 5-6 учасників, це можуть бути колеги з різних відділів. Обговорити з ними тему навчання для 1 сесії, порадитися з HR або L&D.
  3. Вибрати фасилітатора для перших сесій групи, який би також допоміг розробити навчальний зміст відповідно до теми. Далі можна проводити самостійно.
  4. Якщо пілотні сесії пройшли добре, створити програму навчального курсу з 5-6 сесій тривалістю 2-3 місяці.
  5. Після закінчення курсу проаналізувати навчальний досвід, зробити висновки, що можна покращити в майбутньому. Зробити паузу 1-2 місяці. Запустити новий навчальний курс, можливо, вже в кількох групах.

Про що слід пам’ятати

Учасників має бути не більше 6-ти. За 90 хвилин люди наговорюють приблизно 7500 тисяч слів. Для того, щоб надрукувати таку кількість слів на клавіатурі, потрібно витратити приблизно 20 годин. Один учасник під час сесії говорить приблизно 18 хвилин. Якщо ми збільшуємо кількість учасників, то зменшуємо час мовлення для кожного, чим знижуємо якість сесії.

Мовлення сильно впливає на швидкість обміну інформацією і на характер стосунків між людьми. Розмовляли в групах і навчалися — це те, що люди робили з найдавніших часів. Школа і сучасне розуміння процесу навчання з’явилося значно пізніше. Десь у ХVІІ столітті вчитель повернувся до учня спиною і почав писати на дошці.

Висновок

Peer learning як метод має багато переваг і дозволяє «проїхати» там, де інші методи «буксують». Він дає можливість учасникам бути активними, під час навчання обговорювати їхній досвід і використовувати його для формування нових знань. Peer learning дозволяє відкрити нові грані колективного досвіду: ми можемо краще співпрацювати, бо ми разом навчаємося.

Ми живемо у світі, у якому неможливо не діяти. Але коли ми діємо, нам потрібно робити це усвідомлено. Завдяки діалогу між людьми і рефлексивній практиці цей метод навчання допомагає сформувати нові паттерни мислення, а отже, відкрити нові можливості та горизонти для практики.

Ілюстрація: jaffnavision.com

Про автора:

    Олександр Синько, бізнес-тренер, експерт із навчання та розвитку.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Як стати експертом. Шлях до майстерностіЯк стати експертом. Шлях до майстерності
В овечій шкурі. Маніпулятор. Виявити та здолатиВ овечій шкурі. Маніпулятор. Виявити та здолати
ПрокрастинаціяПрокрастинація

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)