Потік для дизайнування електронного навчання
Коли йдеться про створення контенту для електронного навчання, в ідеалі і процес, і результат мають уособлювати стан потоку, — вважає Емер Кітінг (Emer Keating), професійна дизайнерка навчальних матеріалів, копірайтерка та викладачка.
Що таке потік?
У психології термін «потік» означає психічний стан, коли тіло і розум перебувають у повній гармонії під час виконання діяльності. У цьому стані ви вільні від зовнішніх і ментальних відволікань і виконуєте фізичну або розумову діяльність природно і спонтанно. Ви працюєте з максимальною віддачею, тому що ви вільні від свого его, зовнішніх очікувань і вимог. Потік сприяє продуктивності, творчості та інноваціям.
Найважливішою характеристикою потоку є те, що він позбавлений відволікаючих чинників, блокування і переривань; як випливає з терміну — все тече.
У сучасному напруженому світі досягти потоку нелегко. Нас постійно бомбардують зовнішні та внутрішні подразники, і зазвичай потрібно докладати зусиль, щоб забезпечити собі належні для цього умови. Але коли ви входите в стан потоку — це довгоочікуваний перепочинок від того, що буддисти часто називають «мавпячим розумом», який, як правило, є нашим modus operandi більшу частину часу.
Іноді потік виникає спонтанно, коли ми чимось заінтриговані, наприклад, хорошою книгою, або повністю занурені в певне завдання — малюємо картину або займаємося спортом. Іноді потік вимагає початкових зусиль, але коли його досягнуто, він, як правило, вже не вимагає жодних дій. Досягнення потоку — це пошук балансу між викликом і здібностями. Якщо діяльність занадто складна — важко досягти потоку, а якщо вона занадто легка — настає нудьга. Ви зрозумієте, що перебуваєте в стані потоку, коли втратите відчуття себе і часу.
Стан потоку часто порівнюють із медитативним станом. Обидва вони дуже корисні для нашого самопочуття, але дещо відрізняються. У медитативному стані розум усвідомлює всі відволікаючі фактори, але не контролює їх. Розум перебуває в проміжку між усвідомленням і думками/емоціями/стимулами. На противагу цьому, в стані потоку, розум не усвідомлює жодних відволікаючих чинників і повністю зосереджений на певній діяльності. Потік — це потужний процес, в якому розум і тіло працюють на оптимальному рівні, що призводить до наших найкращих творінь і проявів.
Коли найкращих музикантів і спортсменів запитували, про що вони думають у критичні моменти свого виступу, вони зазвичай відповідали: «ні про що». Тобто, вони настільки були зосереджені на своєму виступі, що все інше відходило на другий план. І саме тоді, коли вони відволікалися, їхній виступ псувався.
Який стосунок має потік до дизайну електронного навчання?
Коли електронне навчання добре розроблене, учасники повністю занурюються в процес і засвоюють контент спонтанно, часто не усвідомлюючи, що вони навчаються. Немає жодних перешкод чи перерв у розумінні, і навчання відбувається спонтанно.
Я б припустила, що якщо розробник або дизайнер навчальних матеріалів входить у стан потоку в процесі створення e-learning, то їхні результати, швидше за все, втілюватимуть характеристики потоку.
Тож як дизайнувати за принципом потоку? В інструментарії для розробки навчальних матеріалів є наступні стратегії, які допомагають досягти цього:
- Звертайтеся до слухача так, ніби ви говорите безпосередньо з ним.
- Зробіть контент релевантним для користувача (вивчіть свою авдиторію).
- Занурте учасника у знайомий контекст, сценарій чи історію, щоб створити емоційний зв’язок.
- Забезпечте соціальний контекст, запропонувавши учасникам взаємодіяти з персонажами.
- Кидайте виклик слухачам на правильному рівні складності (вивчіть свою авдиторію).
- Використовуйте логічні назви / заголовки / підзаголовки, щоб забезпечити безпосередній контекст.
- Подавайте матеріал так, щоб він переходив від загального до конкретного.
- Зробіть візуалізацію для презентації простою і приємною для очей.
- Використовуйте короткі, прості речення — якомога більше в теперішньому часі.
- Переконайтеся, що контент є чітким, лаконічним, правильним і послідовним.
Якщо ваш e-learning контент відповідає всім вищезазначеним пунктам, є велика ймовірність того, що він буде сприйматися учасниками без особливих зусиль. Він буде сприйматися органами чуття і оброблятися в мозку, створюватимуться нові нейрони і зв’язки, що й відбувається під час навчання. І в процесі навчання учасник вважатиме цей досвід цікавим, інформативним і корисним.
Деякі нові методи імерсивного навчання спрощують дизайнування для потоку. Наприклад, імерсивні симуляції занурюють учасників у віртуальний діалог і створюють відчуття присутності та безпосередності. Імітуючи сценарії з реального життя, учні швидко залучаються на когнітивному та емоційному рівнях, і це значно прискорює потік контенту до них.
Ілюстрація: shutterstock.com
|