БІЗНЕС-ОСВІТА | AI-Ready Skills 13 січня 2025 р.

Основні навички для роботи зі штучним інтелектом, яких потребуватиме кожен у майбутньому

Завдяки штучному інтелекту робота в найближчому майбутньому виглядатиме зовсім інакше, ніж сьогодні. За даними Всесвітнього економічного форуму, до 2030 року ШІ вплине на 85 мільйонів робочих місць, а також буде створено мільйони нових робочих місць, яких ще не існує.

У світі, де темпи змін різко прискорюються, нашу цінність визначатимуть саме наші навички, а не освіта, досвід роботи чи минулі досягнення.

На практиці роботодавці будуть менше перейматися тим, що ми знаємо або чого досягли в минулому, і більше цікавитися тим, як ми можемо застосувати знання та вміння для вирішення сучасних бізнес-викликів.

Отже, що це означатиме в епоху штучного інтелекту? Як нам підготуватися до світу, де машини виконуватимуть багато завдань, на які люди традиційно мали монополію? І які навички нам знадобляться, щоб залишатися актуальними та здатними створювати цінність? Бернард Марр (Bernard Marr), футуролог, консультант зі стратегії та технологій, спробував із цим розібратися.

Основні навички для роботи зі штучним інтелектом, яких потребуватиме кожен у майбутньому

Два основні набори навичок для майбутнього

Навички, необхідні для того, щоб залишатися актуальними в майбутньому, можна розділити на дві групи. У широкому сенсі ми можемо назвати їх навичками штучного інтелекту та людськими навичками.

По-перше, володіння ШІ-навичками не обов’язково означає, що ви станете ШІ-інженером або аналітиком даних. Натомість це вміння ефективно використовувати ШІ, розширювати власні можливості та контролювати його результати. Це означає стати ефективним коллаборатором, делегатором і супервайзером ШІ.

Оскільки штучний інтелект стає все більш повсюдним, здатність визначати і використовувати найкращі інструменти буде мати вирішальне значення практично в кожній професії.

По-друге, людські «м’які» навички (soft skills) — це здібності, які ШІ або ще не може реалізувати, або може реалізувати не так добре, як людина. Ці навички ґрунтуються на якостях, які зробили людину таким успішним видом в еволюційному плані. Вони дозволяють нам працювати разом, вирішувати складні завдання, використовуючи різноманітні дані, орієнтуватися в соціальних ситуаціях, творчо вирішувати проблеми, критично оцінювати прогрес і створювати емоційні зв’язки з іншими.

Оскільки машини стають все більш потужними, цінність цих унікальних людських здібностей зростає. Ці дві підгрупи навичок доповнюють одна одну, і їхній спільний розвиток є ключем до формування навичок, які стануть в нагоді в майбутньому.

Давайте розглянемо кожен із цих наборів навичок більш детально.

ШІ-навички

ШІ-навички — це широка категорія, що охоплює все, що пов’язано з ефективною роботою зі штучним інтелектом.

Звісно, сюди входять технічні дані та обчислювальні навички, необхідні для проєктування, створення та розгортання ШІ-систем. Але не всім це знадобиться.

Також сюди входить загальна ШІ-грамотність, тобто розуміння того, що може робити штучний інтелект і як застосовувати інструменти ШІ для досягнення конкретних цілей. Це передбачає розуміння ландшафту ШІ з точки зору доступних інструментів і додатків, їхніх можливостей і обмежень, а також вміння користуватися цими інструментами і працювати з ними.

Ця категорія охоплює такі навички, як промпт-інжиніринг (конструювання підказок), що передбачає вміння формулювати людські та бізнес-проблеми таким чином, щоб їх міг вирішити ШІ.

Центральним поняттям є «доповнена робота» — термін, який часто використовується для опису можливості використання штучного інтелекту для автоматизації рутинних завдань, що дає змогу фахівцям працювати ефективніше.

Розуміння того, як використовувати ШІ для підтримки та стимулювання креативності, також є цінною навичкою. Це може включати використання його для генерування ідей або створення декількох ітерацій наших власних ідей для різних авдиторій.

У майбутньому високо цінуватимуться люди з навичками, необхідними для контролю за роботою штучного інтелекту і виконання ролі «людини в контурі», необхідної для забезпечення точності, безпеки і справедливості.

Особливо цінуватимуться ті, хто розуміє етичні та правові наслідки, наприклад, здатні розпізнати, коли існує небезпека упередженості або порушення приватності, або коли використання ШІ в організації може виходити за межі, встановлені нормативними актами та законодавчими нормами.

«М’які навички»

Оскільки ШІ бере на себе більшу частину технічної роботи, людські «м’які» навички — те, що машини ще не можуть робити, — стануть експоненціально більш цінними.

Серед найважливіших буде здатність до стратегування на високому рівні.

Наприклад, попросіть алгоритм ШІ оптимізації доставки прокласти найефективніший маршрут для водія фургона, і він зробить це ефективніше, ніж людина.

Чого він, мабуть, не зробить, так це не запропонує дослідити доставку дронами. Або зменшити вагу упаковки, щоб зробити доставку більш економною. Це тому, що більшість застосунків ШІ є вузькоспеціалізованими і не мають «загальних» інтелектуальних здібностей людини.

Творче вирішення проблем — ще одна життєво важлива «м’яка» навичка. Люди досягають успіху в латеральному мисленні, пов’язуючи розрізнені ідеї та уявляючи нові рішення для складних проблем. Наша здатність уявляти і формулювати краще майбутнє — чи то в технологіях, чи то в суспільстві, чи то в навколишньому середовищі — є унікальною людською рисою. Ця здатність до уяви в поєднанні зі здібністю надихати інших на реалізацію цих візій залишатиметься вирішальною у світі, де панує штучний інтелект, дозволяючи нам концептуалізувати та впроваджувати інновації, які ШІ сам по собі не здатен уявити.

Розробка планів, які охоплюють довгострокові цілі та враховують безліч факторів, які не обов’язково будуть у навчальних даних, ще довго залишатиметься недосяжною для ШІ.

Є ще критичне мислення, яке передбачає об’єктивний аналіз і оцінку кожного аспекту проблеми, ситуації або можливості для винесення судження. Хоча ШІ може критично оцінити план дій або ідею, він знову ж таки обмежений своїми навчальними даними, які можуть містити, а можуть і не містити необхідних конкретних інсайтів.

Робота в команді, лідерство та наставництво — все це також вимагає людських навичок, зокрема високого рівня емоційного інтелекту. Це наша здатність розпізнавати та належним чином реагувати на наших колег на емоційному рівні, що має важливе значення для співпраці та побудови стосунків.

Наприклад, побудова партнерських відносин вкрай важлива в сучасному бізнесі. Відсутність емоційного інтелекту в ШІ означає, що він завжди буде в невигідному становищі, коли справа доходить до тонкощів ведення переговорів, встановлення взаєморозуміння та узгодження місії і цінностей, які є критичними для ефективного партнерства.

А людські «м’які» навички все ще важливі для управління проєктами, де необхідно збалансувати ресурси, бюджети, часові обмеження та будь-яку кількість несподіваних факторів, що можуть виникнути.

Знову ж таки, ми бачимо, що комп’ютерний інтелект все ще занадто спеціалізований, аби впоратися з багатьма потенційними сценаріями, які можуть внести корективи навіть у найбільш ретельно розроблені плани.

Адаптивність і навчання впродовж життя

Однією з навичок, яка, можливо, більше, ніж будь-яка інша, визначатиме, чи залишимося ми затребуваними в епоху штучного інтелекту, буде наша здатність адаптуватися до змін, постійно вчитися і вдосконалюватися.

Технології постійно розвиваються, і ШІ, який буде доступний через десять років, швидше за все, вийде далеко за межі того, що ми можемо собі уявити зараз. Незалежно від того, наскільки ретельно ми підготуємося до цього, він застане нас зненацька. Отже, здатність адаптуватися і підтримувати наші знання та навички в актуальному стані має величезне значення.

Йдеться не лише про те, щоб йти в ногу з технологіями, а й про розвиток орієнтованого на зміни мислення, яке дозволить нам продовжувати працювати в умовах, коли світ стає все більш складним і невизначеним.

Традиція завантажувати себе освітою в юнацькі роки дедалі більше застаріває. Пошук ролей, де ми будемо безперервно вчитися, а також пошук можливостей для самостійного навчання — все це може допомогти нам розвинути таке мислення.

Так само людські навички, які ми обговорювали — комунікація, креативність, емоційний інтелект — не є вродженими рисами. Всі вони можуть бути розвинуті через практику та різноманітний досвід.

Зосередивши свої зусилля на розвитку як людських навичок, так і навичок ШІ, а також розвиваючи звички до змін і навчання впродовж життя, ми можемо дати собі найкращі шанси на процвітання в епоху штучного інтелекту.

Ілюстрація: simplilearn.com



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Діяти як переможець, думати як переможецьДіяти як переможець, думати як переможець
Лаяти не на те деревоЛаяти не на те дерево
Ефект накопичення. Покрокова інструкція до успіхуЕфект накопичення. Покрокова інструкція до успіху

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2025, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)