Стан бізнес-освіти: головні тренди 2025 року зі звіту AACSB
Бізнес-освіта сьогодні стикається зі значними змінами та невизначеністю, зумовленими фінансовим тиском, глобальними зрушеннями та технологічним прогресом. Традиційні моделі бізнес-шкіл швидко розвиваються у відповідь на геополітичні події, демографічні зміни, нові очікування студентів, а також розвиток штучного інтелекту та цифрових технологій.
Звіт AACSB «Стан бізнес-освіти 2025 року» (2025 State of Business Education Report) пропонує всебічний, заснований на даних аналіз цих важливих чинників, що включає результати глобальних опитувань, інституційні дані та безпосередні погляди освітніх лідерів, викладачів і галузевих експертів.
У цьому звіті визначено та досліджено кілька критично важливих факторів, які зумовлюють реформування бізнес-шкіл у всьому світі.

Головні тренди
1. Бізнес-школи стикаються з критичними фінансовими реаліями
В умовах економічної нестабільності, змін у державному фінансуванні, посилення конкуренції та геополітичної напруженості фінансова стійкість стала першочерговим пріоритетом. Понад три чверті керівників бізнес-шкіл відзначають, що фінансові моделі мають високий або критичний вплив на їхнє майбутнє. У відповідь на ці виклики заклади освіти диверсифікують джерела доходів завдяки ринково орієнтованим програмам, навчальним ініціативам упродовж життя, стратегічному партнерству з бізнесом та розширенню ендаументів (фондів), одночасно керуючи зменшенням державної підтримки та змінами в системі оплати за навчання.
2. Тенденції набору студентів показують неоднозначну глобальну картину
Кількість заяв на бакалаврські та магістерські програми зростає, однак зберігаються регіональні відмінності. У деяких регіонах спостерігається поступове зниження кількості студентів MBA, хоча ця програма досі становить найбільшу частку серед магістерських програм в Америці. У глобальному вимірі спеціалізовані магістерські програми домінують у загальному наборі магістрів, що зумовлено високим попитом у регіонах EMEA (Європа, Близький Схід і Африка) та Азійсько-Тихоокеанському регіоні.
Геополітична напруженість, демографічні зміни та нова імміграційна політика змінюють міжнародну мобільність студентів: у Північній і Південній Америці кількість іноземних студентів на бакалавраті зменшилася майже на чверть, тоді як у регіоні EMEA зросла приблизно на стільки ж. На магістерському рівні іноземні студенти в Америці збільшили свою присутність на 23%, однак EMEA та Азійсько-Тихоокеанський регіон все ще мають більші загальні частки.
Щоб задовольнити нові потреби та очікування майбутніх студентів, заклади змінюють стратегії набору та утримання, надаючи пріоритет ментальному здоров’ю, гнучким системам підтримки та персоналізованому досвіду навчання.
3. Готовність випускників до кар’єри — спільний пріоритет для викладачів і роботодавців
Стейкхолдери наголошують на важливості сталих, орієнтованих на людину навичок — критичного мислення, комунікації, стійкості та етичного лідерства — поряд із технічною грамотністю, особливо у сфері штучного інтелекту. Практичне навчання, мікрокваліфікації та міждисциплінарні програми стають важливими інструментами підготовки студентів до динамічної, тривалої кар’єри в дедалі складнішому й непередбачуваному глобальному ринку праці.
4. Ролі викладачів розширюються й еволюціонують
Зростають очікування щодо впливу досліджень, педагогіки та взаємодії з галуззю. Поки заклади прагнуть залучити й утримати високозатребувані кадри — особливо у сфері ШІ та міждисциплінарних досліджень — викладачі стикаються з дедалі більшим навантаженням, обмеженими ресурсами та зростаючим вигоранням. Бізнес-школи переосмислюють систему стимулювання викладачів, моделі наставництва та структури підтримки, щоб забезпечити сталу залученість та інноваційність на тлі змін у політичному середовищі та зростання регуляторного тиску.
5. Лідерство в бізнес-освіті зазнає переосмислення
Декани та академічні керівники стикаються з безпрецедентною складністю, необхідністю балансувати між короткостроковими викликами та довгостроковою візією. Управління фінансами, підбір викладачів, стійкість закладу та стратегічна гнучкість усе більше вимагають продуманого, проактивного керівництва. Зовнішні геополітичні зміни та регуляторні нововведення ще більше ускладнюють ухвалення рішень. Крім того, сама природа глобалізації та конкуренції змінюється, вимагаючи від шкіл стратегічного підходу до нової конфігурації транскордонної співпраці, регіональних альянсів і конкурентного позиціонування. Співпраця — між закладами, країнами, секторами та громадами — стає рушієм спільного успіху, інституційної стійкості та сталого глобального впливу.
Прогноз на майбутнє
Зрештою, бізнес-школа майбутнього буде фінансово гнучкою, глобально інтегрованою, тісно пов’язаною з галуззю, орієнтованою на студента та сфокусованою на вплив. У цьому звіті окреслено шлях уперед для закладів, які прагнуть сміливо лідирувати в період геополітичної нестабільності та стрімких змін. Такі заклади мають узгоджувати стратегію з місією, впроваджувати безперервні інновації та готувати здобувачів освіти не лише до роботи, а й до вагомої, трансформаційної кар’єри.
«Звіт AACSB “Стан бізнес-освіти 2025 року” слугує цінним орієнтиром для бізнес-шкіл та їхніх численних внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів. Висвітлюючи основні події, що відбуваються в нашій галузі — на основі всеосяжних даних AACSB і збагачених ідеями та досвідом членів нашої глобальної мережі, — цей звіт фіксує ключовий момент у розвитку бізнес-освіти».
«Хоча нинішня ситуація, безсумнівно, ставить безпрецедентні виклики перед навчальними закладами в усьому світі, я залишаюся впевненою, що разом, керуючись місією AACSB і духом співпраці, ми зможемо продовжувати надавати високоякісну, ефективну бізнес-освіту, якої наш світ потребує зараз більше, ніж будь-коли раніше», — зазначила Лілі Бі (Lily Bi), президентка та генеральна директорка AACSB.
Звіт ґрунтується на результатах багатомісячної взаємодії з глобальними стейкхолдерами, включаючи 14 регіональних круглих столів та опитування майже 900 лідерів бізнес-освіти з 83 країн і територій. AACSB також об’єднала власні дані з висновками та дослідженнями провідних організацій, таких як Graduate Management Admission Council, McKinsey & Company та Організація економічного співробітництва та розвитку.
|