Поради підприємцям від Майкла Ейніка
Джерело: Інтелект-простір kmbs
У процесі побудови бізнесу немає жодної речі, яку можна відкласти «на потім», — вважає консультант Майкл Ейнік (Michael Einik)*. На виступі у Києво-Могилянській бізнес-школі [kmbs] він розповів про те, на що слід звернути увагу підприємцеві, приступаючи до створення компанії.
Правильність укладання угод
Угоди з ліцензування та дистрибуції потребують найпильнішої уваги. Здавалося б, це очевидно, але подеколи підприємці допускають дуже серйозні прорахунки. Якось в Москві ми допомагали конструкторському бюро, що раніше займалося розробкою ракетної техніки, переорієнтуватися на іншу діяльність.
Вони спроектували дуже хорошу конструкцію малої вітряної турбіни. Коли ж ми сказали, що хотіли б допомогти їм з комерціалізацією розробки, то керівник проекту відповів: «Не турбуйтесь — ми вже це зробили. У нас є система глобальної дистрибуції: і інтернет-сайт, і торгові агенти по цілому світу». Коли ж я попросив показати мені угоди, то з’ясувалося, що ексклюзивні права на продаж продукту було передано дистриб’юторам у різних регіонах. Просто так — безкоштовно! Отже, цей керівник був переконаний, що має мережу; насправді ж, він не мав нічого — бо більше не володів своєю розробкою. Звісно, будь-який інвестор буде укладати угоду не з ним, а з дистриб’ютором, котрий має всі права.
Обмеженість фінансування
Якщо говорити про інвестиції, то тут діє така аксіома: завжди дуже важко знайти початкове фінансування. Це не унікальна проблема України — в більшості країн така сама ситуація. Крім того, варто врахувати, що гроші, потрібні для старту бізнесу, дуже часто найдорожчі. Так, мені доводилося стикатися з випадками, коли інвестори просили 15%-ву частку компанії за перші €50 тис. вкладених коштів.
Гроші, потрібні для старту бізнесу, дуже часто найдорожчі
|
Стійкість бізнес-моделі
Протягом найближчих років вплив зовнішнього середовища на бізнес ставатиме все негативнішим. Це буде один із основних викликів, з яким стикатимуться підприємці. Запорукою конкурентоспроможності буде здатність бізнес-моделі до відновлення після ударів та потрясінь.
Слід враховувати все — «дрібниць» і абстракцій на кшталт «чогось такого не може бути взагалі» в управлінні немає. Так, якщо ви розмістите генератор на підлозі складу, то в разі затоплення його буде зруйновано; тому краще одразу розмістити прилад на платформі. І таким чином слід прораховувати весь бізнес-цикл.
Також потрібно взяти до уваги ймовірний вплив на ваш бізнес масштабних зовнішніх змін. Так, рівень урбанізації зростатиме — населення все більше концентруватиметься у містах. Якщо зараз рівень урбанізації становить 50%, то через кілька років він сягне 75%. Це глобальний показник, але тією чи іншою мірою ця зміна матиме суттєві наслідки і для умов вашої діяльності.
Час завершення
Запускаючи фірму, ви повинні хоча б приблизно розуміти, коли будете виходити з бізнесу; за яких умов вважатимете, що свою місію виконали. Наприклад, для мене важливо дати бізнесу старт, а коли з’являються перші інвестори, я вже починаю думати про його продаж. Але кожна людина бачить це по-різному.
Також на самому початку справи потрібно продумати — як ви виходитиме з бізнесу; якою буде ваша «авансова» винагорода або оплата ваших зусиль на етапі становлення підприємства, а якою — винагорода «залишкова», котру ви отримуватиме за те, що зробили компанію успішною.
В майбутньому запорукою конкурентоспроможності буде здатність бізнес-моделі до відновлення після ударів та потрясінь
|
Недосконалість рішень
Розпочинаючи новий бізнес, ви прийматимете 5-10 тис. найрізноманітніших рішень. Тож ймовірність того, що більшість із них будуть правильні на 100%, — нульова. Якщо ви таки зробили помилкове рішення, не фокусуйтеся на цьому занадто довго. Ви помилились — прийміть це як факт і рухайтесь далі. Якщо ви дуже довго гризтимете себе за те, що допустили прорахунок, то ніколи не зможете прийняти правильне рішення. Я завжди кажу: «Не бійтесь робити помилки — бійтесь того, що взагалі не прийматимете жодних рішень».
Трансформація ідеї
Будьте готові до того, що ваша початкова ідея, швидше за все, змінюватиметься. Так, ми розпочали свій бізнес з того, що почали орендувати в державної газової компанії площі у газосховищі. Ідея була простою: купувати газ влітку і продавати його зимою, коли він суттєво дорожчав. Тобто йшлося про послугу закачування газу для когось. В ідеалі потрібно було знайти когось, хто б споживав багато газу, скажімо, підприємство з виробництва алюмінію.
Але невдовзі ми зрозуміли, що попиту на таку послугу просто не було. Отже, ми вирішили стати клієнтами самих себе. Було чимало дрібних споживачів, які не могли отримати знижку в газової компанії. Тому три десятки малих споживачів об’єдналися — і ми стали для них постачальниками. У підсумку, оскільки ми купували значні обсяги газу, нам стали надавати високі знижки. Через два роки ринок сприйняв цю ідею, і до нас почало звертатися багато людей, які були зацікавлені у послузі зберігання газу у літній період. Тоді наш бізнес став стрімко зростати. Та якби ми не додумалися модифікувати свій початковий задум, то не вижили б.
Роль держави
Загалом, найкраща ситуація — коли держава тримається осторонь та не заважає людям вести бізнес. Але вона повинна дещо й зробити, аби забезпечити сприятливі умови для розвитку компаній. Потрібна культура надання підтримки підприємцям (у вигляді грантів, невеликих позик тощо), щоб люди змогли дати старт бізнесу, наражаючись на мінімальний ризик провалу.
Не бійтесь робити помилки — бійтесь того, що взагалі не прийматимете жодних рішень
|
Скажімо, в Латвії діє дуже гарна програма грантів ЄС. Вам надають невеликий кредит з дуже низькою процентною ставкою, і ніхто не вимагає взамін частки вашого бізнесу. Зрозуміло, позику треба повернути; втім, якщо це не вдається зробити, немає жодного покарання. Таким чином забезпечується мінімальна капіталізація нового підприємства.
І ще одна важлива роль держави — вона повинна дуже чітко визначити параметри прийнятної підприємницької поведінки.
Я вважаю, що Україна має дуже високий інтелектуальний потенціал, і найпершим завданням держави зараз має бути створення сприятливих можливостей для відкриття нових бізнесів, а задача бізнесу — створити фінансові умови для проривного розвитку українських стартапів (особливо привабливими є українські ІТ-стартапи).
*Довідка: Зараз Майкл Ейнік (Michael Einik) — незалежний консультант, який працює у Парижі; з 2009-го до лютого 2014 року — виконавчий директор українського науково-технологічного центрі у Києві (STCU) та заступник директора дочірнього підприємства STCU — міжнародного науково-технологічного центру (Москва). Раніше займав управлінські позиції у державних та комерційних структурах. У 1999-2002 роках був послом США в Македонії.
|