«Секрети щастя» або ROI фінансового директора.
Форум Фінансових директорів України 2007
Шостий рік поспіль в Україні проводиться Форум Фінансових директорів України (4-5 жовтня), незмінним організатором якого є компанія "Фінансовий Аналітик Сервіс". Традиційно подія викликає жвавий інтерес серед фінансових керівників українських підприємств. Фактично цей захід можна неофіційно назвати щорічним з'їздом фінансового бомонду. Дійсно, серед його учасників традиційно можна було зустріти керівників і фінансових директорів відомих українських компаній, яких організатори запрошували для виступів.
На подібних заходах часто задаєшся питанням: «Для кого й для чого проводять професійні форуми?». Одні скажуть — для того, що б провести власний бенчмаркінг: переконатися, що управлінські й фінансові технології, які працюють у власній компанії, відповідають кращій практиці українських лідерів, або навпаки — переконатися в необхідності проведення новацій в області фінансової діяльності на власному підприємстві. Інші відзначать, що важливо просто в кулуарах поділитися своїми думками, сумнівами, послухати думки колег щодо тих або інших питань, і, зрештою, просто розширити коло знайомих.
Що змінилося за 6 років роботи форуму? По-перше, відчутне зменшення в порівнянні з попередніми роками кількості учасників. По-друге, що більш істотно, відсутність серед виступаючих керівників топових українських чи російських компаній, які є визнаними лідерами у впровадженні ефективних управлінських технологій.
Для обговорення організатори запропонували учасникам форуму сфокусувати свою увагу на таких питаннях:
- стратегічна роль фінансового директора, зони його відповідальності, взаємини з інвесторами й генеральним директором;
- побудова фінансово-економічної служби;
- реалізація стратегії через побудову бізнес-процесів;
- фінансові аспекти прийняття маркетингових рішень в області товарної й цінової політики;
- фінансове планування на основі бюджетування або побудові динамічних моделей;
- залучення фінансування.
Форум було відкрито виступом Валерія Гейця, академіка і директора Інституту економіки і прогнозування НАН України. Безумовно, його виступ викликав у присутніх жвавий інтерес і дискусію фінансових директорів. Коло питань, яких торкнувся Валерій, стосувалися, насамперед, макроекономічних тенденцій, прогнозами розвитку окремих галузей, зовнішньоекономічної політики, можливих змін, пов'язаних із входженням України у ВТО, Євросоюз. Почути таку інформацію з перших вуст радника президента, безумовно, надзвичайно корисно.
Серед питань, які найбільш активно обговорювалися, варто виділити проблеми операційної діяльності фінансових директорів: формування фінансової служби та роль фінансового директора в управлінні підприємством, його відповідальність у підвищенні вартості компанії. Цій темі були присвячені виступи Володимира Богацького (СЗАТ "Міжнародні Авіалінії України"), Любомира Мудрича (Група "Зерноторгова компанія «Олсідз Україна»"), Алли Малухіної ("Інсахарпром"), Ольги Петрусенко ("САП Україна").
Не обійшлося й без презентацій консалтингових компаній. Тетяна Даниленко, директор Strategy Foresight LLC, у своєму виступі розповіла про принципи формування й реалізації стратегій через бізнес-процеси у практиці українських підприємств. Тетяна дуже довго і детально розповідала про підхід, який вони використовують при консультуванні і наскільки він ефективний, оскільки ці консультанти навчаються в бізнес-школах за кордоном. Здивувало те, що, виявляється, за кордоном навчають так, як і в українських навчальних закладах. Той же SWOT-аналіз, ті ж матриці портфельного аналізу, нікому не потрібна діагностика підприємства. Було запропоновано дуже "цікавий" алгоритм системного підходу до консультування компанії: спочатку розробляється стратегія, потім обирається тип організаційної структури і пишуться посадові інструкції, а вже аж потім проводиться аудит бізнес-процесів і пропонується ERP продукт. Але будь-яка методика має право на існування...
Аудиторії сподобався виступ Бориса Старинського, директора компанії "Інталєв Україна". Він спробував розкрити "секрети щастя" або ROI фінансового директора. Було запропоновано дуже цікаве використання механізму Balance Scorecard, де в логічній послідовності індикаторів виводиться "формула щастя" ☺. Виступ Олени Прендзєвської, фінансового директора "Ромстал Україна" був присвячений темі трансформації стратегії у бізнес-плани і бюджети на прикладі компанії, де вона раніше працювала і будувала фінансову службу.
Олександр Тимофєєв, партнер компанії "Линии права" (Росія), дуже детально розповів про перевірені на практиці і цілком реальні технології, а саме: нові можливості залучення капіталу на позичковому ринку Російської Федерації використовуючи механізми депозитарної розписки і облігацій, які забезпечені іноземними компаніями. Виходячи з його практики, необхідно витратити 10 тис. рублів для інкорпорації компанії на російському ринку.
Дуже весело, емоційно і практично звучав доклад Світлани Ухліної, фінансового директора ТОВ "БаДМ". Вона доповідала про практику побудови казначейства у групі компаній. У схемі, яку вона відпрацювала в службі головного скарбника, має також бути бухгалтер-операціоніст, головний касир, спеціаліст із валютних операцій, кредитний та бюджетний менеджер. У такому тандемі ефективно виконуються функції казначейства, а саме: управління грошовими потоками, контроль руху грошових коштів, аналіз фінансових показників.
Безумовно, найцікавішими для учасників стали доповіді, які відбивали особистий досвід виступаючих у впровадженні ефективних фінансових технологій. Саме до таких виступів можна віднести доповідь Олексія Геращенко, який поділився досвідом управління асортиментним портфелем за критерієм прибутковості робочого капіталу, принципами мотивації персоналу департаментів збуту й закупівель у ТОВ «Юг-Контракт», відомої дистрибуторської компанії. Активне обговорення викликав виступ Євгена Мягкова, заступника голови правління по фінансам й економіки ВАТ «Сумське НПО ім. М.Фрунзе» про процесні принципи управління, впровадженні в компанії діючого бюджетного процесу, що побудований на формуванні й вибудовуванні механізму реалізації ключових показників бізнесу.
Альона Манукова, Вероніка Верба, Strategic Consulting Group (SCG).
|