Джеймс Коузес про виклики лідерства
Джеймс Коузес (James Kouzes) — професор Santa Clara University's Leavey School of Business. Разом із колегою Баррі Поснером (Barry Posner) він написав більше десяти книг про розвиток лідерства, серед яких і такі бестселери, як "Виклики лідерства" (The Leadership Challenge), "Спадок лідера" (A Leader's Legacy), "Довіра" (Credibility) та інші.
The Wall Street Journal назвав Коузеса одним із дванадцяти найкращих тренерів для керівників у США. Серед його клієнтів знайдемо такі імениті компанії як Accenture, Applied Materials, AT&T, Bank of America, Boeing, Charles Schwab, Dell Computers та багато-багато інших.
А зовсім нещодавно світ побачило четверте перевидання книги "Виклики лідерства", яка вперше з'явилася 20 років тому. В інтерв'ю, яке наведено нижче, Коузес ділиться своїми найостаннішими відкриттями та спостереженнями щодо цього феномену.
З.: То про які ж виклики Ви розповідаєте у своїй книзі "Виклики лідерсва"?
В.: Друга назва книги "Як навчити організацію досягати вражаючих результатів", думаю, робить ці виклики абсолютно очевидними. Лідери повинні прагнути до найвищого рівня результативності і при цьому не лише виконувати свої безпосередні обов'язки, але й братися за нові завдання, завжди будучи прикладом для колег.
Коли ми лише починали своє дослідження 25 років тому, ми хотіли виявити, яка поведінка дозволяє лідерам досягати таких вершин. І коли ми просили цих людей розповісти про секрети їхнього успіху — лідери зазвичай пояснювали своє високе положення здатністю наполегливо рухатися до цілі. Шлях до вершини для кожного із них був пов'язаний із певним випробуванням. А отже, без викликів — нікуди!
З.: У "лідерства" стільки значень, що іноді цей термін втрачає для нас будь-який сенс. А що Ви розумієте під "лідерством"?
В.: Лідерство — це мистецтво мобілізації інших на підтримку спільної візії. Саме підтримка спільної візії — це той аспект, який робить наше визначення унікальним. Аналіз тисяч особистих історій, які нам вдалося зібрати за довгі роки досліджень, дозволяє визначати лідерство через призму п'яти практик виняткової поведінки.
По-перше, ви повинні бути абсолютно впевнені у правильності власних цінностей та переконань — тільки так ви зможете стати прикладом для інших. По-друге, ви повинні надихати інших спільною (відкомунікованою) візією.
Третім аспектом лідерства є постійний пошук можливостей для зростання, інновацій та удосконалення. Ви повинні бути готовими брати на себе ризики, необхідні для змін. По-четверте, у Ваших колег та помічників повинна бути змога проявити себе, вступити у синергію — так вони принесуть найбільше користі. Насамкінець, не потрібно соромитися щирої радості за спільні перемоги та досягнення. Навпаки — потрібно святкувати успішні проекти та виконані цілі. Так ви підігрієте у людях віру, а у собі — сили рухатися далі.
З.: Чи вважаєте Ви, що величезна кількість публікацій на тему лідерства допомогла стати лідерам кращими, більш компетентними, професійнішими?
В.: Для мене це дуже важливе запитання, тому що по суті все моє життя та кар'єра були присвячені розробці цього предмету.
Якщо взяти до уваги найостанніші дослідження лідерських практик, то побачимо, що по суті якість лідерів дещо скоротилася. Проте, ці числа навряд чи можна вважати об'єктивними, адже ускладнилося середовище, в якому цим людям доводиться працювати. Звична реакція людини, яка не зовсім розуміється на лідерській проблематиці: "Ех, цифри показують, що лідери стають гіршими, чи принаймні — не кращими". Та якщо копнути глибше, стає очевидно, що насправді рівень лідерства суттєво покращився.
Ситуація на ринку лідерства чимось схожа на спорт — теніс, гольф, автоперегони, командні ігри, тощо — ми піднімаємо планку вище і водночас очікуємо вищих результатів. І хоча у абсолютних показниках рівень наших лідерів зростає, але оскільки паралельно збільшуються очікування, складається враження, що лідери не ростуть.
З.: Чи існують типові помилки лідерів?
В.: Згадуються два аспекти. Відповідно до наших даних ахіллесовою п'ятою лідера є невміння розділити спільну візію. Серед п'яти практик, про які ми говорили вище, саме комунікація візії часто виявляється найскладнішою для лідера. І це попри те, що про важливість відкомунікованої візії для процвітання компанії знає кожен керівник та менеджер.
Другим слабким місцем лідера є невміння слухати та прислухатися до оцінки інших. При цьому, знову ж таки, лідери не зможуть розвиватися далі, якщо не будуть знати, яке місце вони займають серед колег та підлеглих. Відтак, тільки стороння оцінка може допомогти лідерові досягнути нових вершин.
Всі лідери до певної міри остерігаються оцінки (а іноді просто уникають зворотнього зв'язку від своїх колег). Керівники не запитують, що про них думають їхні колеги до тих пір, поки HR-менеджер не проголосить проведення оцінки 360°. Найкращі лідери завжди хапаються за можливість вдосконалення. І тому навіть негативну оцінку вони сприймають не як особисту образу, а як можливість дізнатися про власні слабкості та позбутися їх.
З.: Про лідерів існує багато різноманітних стереотипів. Наприклад, багато хто вважає, що лідерами можливо тільки народитися, але неможливо стати. Чи не перешкоджають ці стереотипи розвитку лідерів?
В.: Ви звернулися до одного із найбільш розповсюджених стереотипів, який здатен знизити мотивацію людини: що лідерство — це своєрідний дар чи вроджений талант. Але це докорінно неправильне твердження. Ніхто не народжується із геном кравця, баскетболіста, інженера чи лідера.
Стереотип, що лідерство — це вроджений талант, знижує в нас мотивацію до навчання та розвитку. Насправді ж лідерство — це набір навичок та умінь. Якщо ви щиро прагнете стати лідером (це найважливіше), то тренінги, коучінг та воля до саморозвитку здатні перетворити вас на справжнього лідера.
З.: Якби Ви могли дати лише одну пораду щодо розвитку лідерства. Що б це була за порада?
В.: Насправді вистачить і двох слів: осмислена практика. Значення таланту для лідера оцінюється занадто високо. Все ж 90% успіху керівника — це його цілеспрямованість, наполегливість і працьовитість.
За матеріалами "James Kouzes on the Challenge of Leadership", Management Consulting News.
Переклад з англійської: Ярослав Федорак, MCUa.
|