Як провести цифрову трансформацію бізнесу
Автор: Константин Карпушин
Джерело: "НВ Бізнес"
В умовах стрімких змін технологічного укладу створення лише «цифрового» досвіду роботи з клієнтами або «оцифрування» операційної моделі бізнесу вже недостатньо. Потрібно бути готовими зруйнувати усталену бізнес-модель, змінювати ринки, переосмислювати продуктові лінійки і сервісну модель.
З чого почати процес трансформації
Цифрова трансформація — це не стільки про технології, скільки про стратегію бізнесу. Цифрова трансформація — це повна зміна чинної бізнес-моделі, отже і того, які продукти, яким клієнтам, через які канали збуту і за якою ціною пропонуватиме компанія. Українським компаніям необхідно переосмислити свої підходи до того, на яких ринках вони працюють, які проблеми вирішують для своїх клієнтів, які ролі грають у ланцюжку створення вартості. Важливо "на березі" визначити ключові ціннісні опори майбутніх змін і відповісти на низку запитань:
- Яке наше корпоративне бачення і мета? Яким чином повинні розвиватися фінансова, бізнес та операційна моделі в нашій компанії?
- Які цифрові засоби ми будемо використовувати? Які нові цифрові можливості можна використовувати для перезавантаження фінансової, бізнес і операційної моделей?
- Як наша компанія використовує свої сильні сторони? Наприклад, великі компанії мають переваги перед стартапами завдяки їхньому доступу до ринків, ефективним технологіям і міцним балансовим звітам.
- Яким чином цифровізація може допомогти в крос-функціоналі людей, операцій, систем і процесів для підвищення цінності бізнесу?
Цифрова трансформація не має кінцевого пункту призначення
При подальшому плануванні важливо, щоб майбутні зміни стали не проміжним поліпшенням, як це сьогодні відбувається в багатьох компаніях, а охоплювали весь бізнес, стали його "серцем" і "кровоносною системою". Це означає, що диджиталізація — постійний процес, який повсякчас змінюватиме спосіб ведення бізнесу відповідно до ринкової кон’юнктури. А інвестиції в нові технології не дуже нагадуватимуть класичні IТ-проекти, що мають "дедлайни".
Компаніям, які стали на шлях змін, також важливо виходити за рамки стереотипного мислення і безупинно навчатися. Усе це вимагає серйозних інвестицій у навички співробітників, нові проекти, інфраструктуру, а також потребує постійного аналізу змін, які відбуваються під контролем вищого керівництва компанії.
Ваша стратегія "диджиталізації" також повинна бути гнучкою і враховувати можливості зміни обраного вектора. Наприклад, у ході змін можуть з’явитися більш економічно привабливі моделі реалізації ваших планів.
Процес цифрової трансформації повинен мати лідера
В європейських компаніях, які активно впроваджують "диджиталізацію" бізнесу, для зазначених цілей уже давно з’явилася особлива посада — Chief Digital Officer. Завдання цієї людини — визначати нові бізнес-можливості компанії, забезпечувати вихід на нові сегменти ринку за рахунок трансформації бізнес-моделі, впровадження нових продуктів, сервісів і послуг, зміни виробничих систем, організаційної та технологічної структури компанії.
Тим часом для українських компаній така посада поки що більше виняток, ніж правило, а функції "диджиталізації" частіше розосереджені між різними структурними підрозділами. Це призводить до того, що в компанії одночасно реалізується розрізнений "пакет" проектів, які через відсутність точок інтеграції та єдиного розуміння перспектив втілення не дозволяють компанії досягти реальної трансформації бізнесу та очікуваних цілей.
На наш погляд, сьогодні українському бізнесу також уже час замислитися над впровадженням нової позиції "цифрового директора", який розроблятиме стратегію і, в безпосередньому підпорядкуванні СЕО, очолюватиме весь процес трансформації бізнесу.
І наостанок: не варто вважати цифрову трансформацію чарівним секретом успіху. Ваш підхід до трансформації повинен бути зваженим: надмірний ентузіазм без урахування готовності ринку і ваших клієнтів до майбутніх змін не буде ефективним. У цьому випадку зусилля на розробку цифрових інструментів можуть спричинити погіршення фінансових показників бізнесу, а не прорив.
Про автора:
Константин Карпушин, партнер, керівник напрямку інноваційного розвитку і впровадження нових технологій, KPMG в СНД.
|