Як процес прийняття рішень впливає на успішність фірми
Джерело: Baker Tilly
Приймати конкретні рішення — нелегке завдання. Адже від правильності вибору залежить майбутнє компанії. Багато керівників намагаються уникнути цієї неприємної роботи, діють інтуїтивно, інші вдаються до тривалих роздумів, що не призводять до реальних вчинків. Однак вміння давати чіткі розпорядження — одне з найважливіших для лідера, тому, як би не хотілося перекласти відповідальність або відкласти момент остаточного рішення, робити цього не можна.
Що потрібно для прийняття рішення
Дартмутський університет штату Массачусетс (UMass) опублікував матеріал, в якому коротко викладається, як вдаватись до ефективних дієвих рішень.
- Визначити терміни
Перш за все керівник повинен визначитись із термінами. Іншими словами, потрібно чітко зрозуміти, до якого терміну рішення має бути ухвалено остаточно, і чітко позначити його характер.
- Зібрати інформацію
Потім збирається необхідна інформація, яка допоможе ухвалити правильне рішення.
- Знайти варіанти
Після того як внутрішня і зовнішня інформація будуть зібрані, потрібно знайти різні варіанти руху, щоб були й інші шляхи виходу із ситуації, та зафіксувати їх.
- Проаналізувати деталі
Це внутрішній і, ймовірно, досить емоційний процес. Він займає найбільше часу при прийнятті рішення.
- Вибрати один із варіантів
Після того як зважені всі "за" і "проти", потрібно вибрати один з варіантів, базуючись на попередніх пунктах.
- Діяти
Тільки після цього можна починати діяти. Робити це можна тільки тоді, коли є впевненість у правильності вибору.
- Вивчити результати
Завершальний етап — ретельний аналіз отриманих результатів. На це потрібно виділити окремий час, щоб нічого не пропустити.
Прийняття рішень — це процес здійснення вибору шляхом визначення рішення, збору інформації та оцінки альтернативних рішень.
Використання покрокового процесу прийняття рішень може допомогти вам робити більш виважені, продумані рішення шляхом організації відповідної інформації та визначення альтернатив. Такий підхід збільшує шанси, що ви виберете альтернативу, яка вас задовольнить найбільше.
|
Вищевказаними 7 кроками потрібно користуватися щодня. Ці правила мають стосуватись як грошових угод, так і найму нового фінансового директора.
Багато бізнесменів відчувають труднощі при прийнятті рішень. Вони або занадто поспішають, пропускаючи кроки, що призводить до поганих рішень, або застрягають на етапі аналізу, так ні до чого і не вдаючись.
Що відбувається, коли пропускаються етапи
Кроки, згадані вище, мають першорядне значення, і вони аж ніяк не прості, кожен дуже важливий. Напевно, керівники з великим життєвим досвідом здатні об’єднати деякі з етапів в один, але частіше проявляється схильність пропускати їх як у повсякденних рішеннях, так і життєво важливих, ціною в мільярди. Результат завжди один і той же — поразка. Вартість неправильного рішення для компанії може бути катастрофічною або як мінімум дуже дорогою. Воно може застопорити роботу на багато місяців.
Ось кілька прикладів.
Приклад з реального життя №1: компанія з надання комунальних послуг
Одного разу компанія, що надає комунальні послуги, вирішила встановити програму для автоматизації управління. Вони пройшли через перший етап, і на цьому — все. Хтось із керівників вирішив пропустити кроки з другого по сьомий, і в результаті вийшла дуже погана система, яка обійшлася компанії в 50% доходу. Довелося закрити цілий підрозділ.
Приклад з реального життя №2: хімічна компанія
У цьому випадку хімічній компанії потрібно було звільнити фінансового директора і винаймати нового. У колишнього фінансового директора була погана репутація: технічно він був на рівні, але його людські якості залишали бажати кращого. Внаслідок чого склалася погана корпоративна культура. Люди ненавиділи фінансового директора і переносили це ставлення на компанію. Нарешті, рада директорів наполягала на тому, щоб генеральний директор звільнив фінансового директора.
Фінансовий директор був звільнений, але моральний стан компанії був жахливим. Найгіршим було те, що генеральний директор ніяк не міг прийняти рішення найняти нового фінансового директора. Вакансія залишалась відкритою майже рік. В результаті компанія постраждала через відсутність керівництва. За час відсутності внутрішнього контролю у фірмі процес складання бюджету перетворився на хаос. Відсутність ухваленого рішення з боку генерального директора призвела до того, що рада директорів втратила до нього довіру.
Інформаційне перевантаження
Крок №4 (аналіз) вимагає збору інформації та її ретельного вивчення. Це може призвести до такого стану, як "інформаційне перевантаження" — коли всі нюанси продумуються так довго, що рішення не ухвалюється зовсім.
Особливо часто таке відбувається з людьми, схильними до деталізованого розбору. Тут важливо розуміти, що ідеал недосяжний, тому потрібно працювати з тим, що є, і робити найкращий вибір з представлених варіантів.
Якщо не знаєте, що робити, довіртеся професіоналу. Неможливо бути експертом у всіх сферах, тому якщо виникає відчуття нестачі компетенції в якомусь питанні, краще за все — звернути до фахівця, який підкаже, що робити.
Найгірше, що можна зробити — це не приймати ніякого рішення.
За матеріалами "How Decision Making Impacts An Organization", The Strategic CFO.
|