Управлінець і дослідник: два амплуа лідера
«В умовах, коли темпи змін поступально наростають, переможцями стануть компанії, спроможні перебувати у двох світах одночасно: освоювати нові можливості і при цьому ефективно вести поточну діяльність», — вважає Тендраї Вікі (Tendayi Viki), партнер у Strategyzer.
Отже, здатність керівника однаково добре володіти «двома руками»: бути, залежно від ситуації, управлінцем або дослідником — стане тестом на ефективність лідерства.
Управлінець
Зазвичай керівники вимагають від команд детальних планів проектів, «дорожніх карт» досягнення поставлених цілей, чітких прогнозів щодо очікуваних результатів. Сутність процесу управління полягає у відстежуванні виконання проміжних завдань, при цьому неспроможність працівників вкластися в часові та бюджетні рамки може мати погані наслідки для їхньої кар’єри.
Такий підхід до управління спрацьовує у доволі прогнозованому середовищі, коли компанії добре знають своїх клієнтів та використовують відносно стабільну бізнес-модель. Навіть в умовах, коли «підриви» здійснюються чи не на кожному кроці, маючи знання та досвід управління бізнесом, ми можемо, розробляючи плани, бути більш-менш впевненими в тому, як їх реалізовуватимемо.
Дослідник
Інновація — це цілком інша «гра», особливо коли йдеться про трансформаційні нововведення, націлені на створення нових продуктів для нових ринків. У такому випадку ви маєте мислити, як хтось, хто очолює команду дослідників, що готується поринути у сферу невідомості. Тут вам навряд чи допоможуть такі звичні дії, як створення детального плану руху, окреслення проміжних пунктів шляху та визначення кінцевих результатів. Проте, переключивши свій спосіб мислення, ви також маєте змінити управлінський стиль. Адже люди не відправляються у місця, які вже відвідували не раз (скажімо, ті, що знаходяться в царині діючого бізнесу) — вони вирушають туди, де ще ніколи не були (наприклад, йдеться про розробку нових бізнес-ідей). Напевно у вас будуть результати ринкових досліджень, які підкажуть — що і як шукати на нових землях. Але доти, доки не буде створено новий бізнес, ви не знатимете достеменно, що спрацює, а що ні.
Щоб ефективно управляти групою дослідників, ви мусите досконало оволодіти наступними уміннями.
1. Окреслення «ігрового поля». Ви не можете просто сказати командам — йдіть працюйте та створіть щось класне. Ваше завдання як лідера сформулювати чіткі
цілі. Які частини бізнес-світу вони мають дослідити? Які нові ринкові сфери та які нові тренди вивчити? Це стане орієнтиром для прийняття рішень — які «експедиції» фінансуватимуться.
2. Формулювання очікувань. Відправляючи команди в «експедицію», ви маєте дуже конкретно сказати — що ви хочете, аби вони знайшли та як оцінюватимете результати дослідної подорожі. Наприклад, в одному випадку потрібно просто з’ясувати — чи є у клієнтів реальна потреба, для якої варто створювати рішення; в іншому — протестувати кілька рішень, аби побачити — за що люди готові заплатити.
3. Оснащення «експедиції». Визначивши свої очікування, ви мусите впевнитися, що у команд є інструменти та знання для того, аби зібрати факти, на яких ви зможете ґрунтуватися, приймаючи рішення. Адже немає сенсу відправляти в «експедицію» групи, котрі не знають, як розробляти бізнес-ідеї та як їх тестувати.
4. «Дозування» ресурсів. Не варто занадто щедро фінансувати перші етапи досліджень. Бо тоді може бути складно відстежувати правильність використання ресурсів або, не виключено, що група візьметься за розробку «не тих» ідей. Набагато раціональніше надавати ресурси поступово, малими «дозами» (для виконання завдань у рамках певної фази), які збільшуватимуться, якщо робота команди відповідатиме вашим очікуванням.
5. Прийняття як факту: може статися все. Якщо команди відправляються досліджувати невідоме, то, цілком імовірно, що, повернувшись, вони скажуть вам: ми нічого не знайшли. А деякі групи, не знайшовши того, що хотіли побачити ви, відкриють щось із набагато вищим потенціалом (і тоді «експедиція» може різко змінити курс). Будуть і окремі команди, які скажуть, що варто повернутися на терени, які вони дослідили, і там генерувати цінність. Це означає, що «експедиція» триватиме. Як лідер ви мусите бути готові до всіх трьох результатів. І в жодному разі не можна дорікати командам, що підсумок подорожі виявився не таким, який ви очікували.
Прийняття рішень
Аби усвідомити, що процес освоєння нових можливостей кардинально відрізняється від управління діючим бізнесом, керівник має кардинально змінити свій спосіб мислення. Так само лідери мусять переключати режим думки при прийнятті рішень. У світі дослідників рішення приймаються тільки на основі свідоцтв, з якими повертається «експедиція» (а не тому, що хтось вважає проект перспективним). Лише так можна досягти успіху, управляючи діяльністю дослідницьких команд.
За матеріалами "How Adopting An Explorer’s Mindset Can Help You To Lead Innovation", Forbes.
Ілюстрація: Conceptually
|