Управління в стилі «фітнес»
«Якщо ви хочете збудувати корабель — не закликайте людей збирати ліс, розподіляти працю та віддавати наказати. Просто змусьте їх тоскувати за величезним та безкраїм морем». Ці слова Антуана де Сент-Екзюпері якнайкраще висловлюють сутність управлінської філософії, яку сповідує Джейсон Джейкобс (Jason Jacobs), засновник та генеральний директор компанії RunKeeper.
Мобільний сервіс RunKeeper — це щось на кшталт особистого тренера у вашій кишені. Метою створення додатку було мотивувати користувачів на досягнення цілей, які вони колись вважали недосяжними для себе. На переконання Джейкобса, ця ідея є основою ефективного управління людьми. Ось принципи, якими він керується у цьому процесі.
Мати справу з місіонерами — а не з найманцями
Оцінюючи кандидатів на роботу в своїй компанії, Джейкобс орієнтується не на вміння, якими володіє людина, а на те, що вона відповідає на запитання — чому саме хоче долучитися до команди. Як стверджує голова RunKeeper, це дає йому змогу чітко зрозуміти менталітет кандидата — те, мислить він категоріями місіонера або найманця.
«Справа не в тому, які знання мають люди, або наскільки вони розумні; найважливіше — це мотивація кандидата: чому він обрав саме цю компанію, чому це сталося зараз, чому його цікавить саме така тематика проблем», — говорить Джейкобс. — Якщо вас накриває вир проблем (а це неминуче трапляється у процесі побудови бізнесу), найманець відразу починає «гострити лижі», прагнучі якнайшвидше перебратися до безпечнішого місця, де йому пообіцяють якусь непогану суму; натомість місіонер залишиться з вами у непрості часи та, до того ж, працюватиме ще наполегливіше».
Зрозуміти переваги відкритості
Сьогодні багато лідерів люблять поговорити про важливість прозорості для успіху компанії. Насправді, як правило, все виглядає дещо інакше. Так, відкритість стосується виключно довірених осіб, якими оточує себе керівник; решта ж працівників знають тільки те, що, на його думку, вони можуть знати. Джейкобс категорично відкидає такий підхід. «Ми ставимося до кожної людини так, мовби вона була власником фірми, бо я твердо вірю в те, що погано інформовані люди погано працюватимуть, — зазначає він. — Створення стартапу — це дуже непростий процес; і якщо інформація щодо реального стану справ може когось перестрашити, хай краще тікають з компанії на самому початку, а не створюють купу проблем на пізніших етапах».
Довіряти прийняття рішень команді
Джейкобс вважає, що коли настає мить реалізації якихось цікавих для компанії можливостей, не може бути ані вказівок згори, ані стимулів у формі таких «хабарів», як бонуси чи щось інше — члени команди повинні самі вирішувати, як підходитимуть до проекту.
Ось що він розповідає: «Коли трапляється якась неймовірна можливість, скористатися з якої можна лише заплативши певну ціну, скажімо, доведеться працювати у вихідні або проводити ночі, обійнявшись з ноутбуком. Я кажу підлеглим: "Звісно, було б непогано напружитись та зробити це, але я розумію, що у вас є й особисте життя; тож вирішуйте самі". У підсумку я бачу, що культура все більшою мірою спонукає людей жертвувати власним комфортом, ставлячи справу на перший план. А все розпочинається з процесу найму: в одних є цей маленький ген, який не дозволяє підводити тих, хто поруч; а в інших його немає».
Сприймати конкуренцію не як небезпеку, а як засіб мотивації
З моменту свого старту 2007-го RunKeeper веде пряму конкурентну боротьбу з таким гігантом, як Nike, котра пропонує додаток Nike+. Поки що компанії вдається утримувати позиції. Скоро користувачі RunKeeper зможуть набирати бали Nike Fuel за заняття бігом. «Щотижня моя поштова скринька ломиться від повідомлень, про якісь значущі події у галузі, — каже Джекобс. — "Ну і як? Ви ще й досі живі?", — запитують мене». «Якби я звертав на це увагу, Nike вже давно б покінчила з нами», — додає він.
Проте голова RunKeeper визнає, що зараз, коли Apple вирішила відірвати для себе неабиякий кусок в індустрії відстеження фізичної активності, «лезо бритви», на якому балансує його компанія, ставатиме все тонкішим. Годинник Apple Watch, продаж якого розпочнеться незабаром, зокрема, має такі додатки, як «Activity» та «Workout», котрі фактично дублюють аналогічні функції RunKeeper. Втім, на думку Джейкобса, не варто панікувати; навпаки, це дасть змогу ще більше підняти «бойовий дух» працівників.
«Я нагадую людям, що якби великі компанії не розглядали вихід в нашу індустрію як один зі своїх стратегічних пріоритетів, цей ринок не був би таким великим та цікавим, яким є зараз. Так, гравець калібру Apple створює загрозу для нас, бо доведеться піднімати планку ще вище. Але ж перед нами також відкривається величезна можливість! Apple зараз багато чим займається, проте для перемоги потрібне дуже точне, майже лазерне фокусування; яке дозволяє заглиблюватися до вашої сфери діяльності все більше й більше, таким чином вибудовуючи унікальний бренд», — говорить Джейкобс.
Використовувати те, що продаєте
«Чимало з функцій нашого продукту (наприклад, надання користувачам допомоги у визначенні цілей) ми інкорпорували до нашої системи управління», — зауважує Джейкобс. Зокрема, він використав засади системи винагороди RunKeeper (в рамках якої користувачі можуть отримувати знижки на відповідні продукти) для створення внутрішньої мотиваційної ініціативи «Зароби собі кросівки». Фахівців компанії заохочують ставити перед собою спортивні цілі (наприклад, за рік пройти пішки 3 229 км, побігти половину марафонської дистанції тощо) та ділитися цією інформацією з колегами по команді, що дає можливість отримати винагороду, наприклад, спортивне взуття.
За матеріалами "Is Your Team Lacking Motivation? Try These Strategies", Fast Company.
|