Гері Хемел: Давайте звільнимо всіх менеджерів
Автор: Гері Хемел (Gary Hamel)
Джерело: проект kmbs
Гері Хемел
(Gary Hamel)
|
Перш за все, ієрархія менеджерів займає левову частку всіх посад в організації. З розвитком організації збільшується й кількість менеджерів. Вони контролюють роботу інших працівників, а також менеджерів нижчої ланки. Завдання управлінців — вберегти організацію від колапсу під вагою її складної структури. Зарплата менеджера щонайменше втричі більша за зарплату звичайного працівника. В будь-якому випадку менеджерська діяльність дорого обходиться організації.
По-друге, найчастіше менеджери не розуміють потреб і особливостей функціонування системи на низинному рівні. Вони не знайомі з «контекстом» роботи працівників організації. Саме тому, прийняті за зачиненими дверима рішення часто виявляються неефективними.
І нарешті, чим більше в організації менеджерів, тим складнішим стає процес прийняття рішень. Багаторівнева структура менеджменту передбачає існування багатьох етапів затвердження та погодження дій. Так, значно уповільнюється реагування на зовнішні та внутрішні виклики.
В ієрархічній структурі менеджменту дуже мало місця для інновацій. Кожна нова пропозиція розглядається менеджером найвищої ланки, консервативні погляди якого можуть звести нанівець ініціативи працівників.
Свобода ринку VS контроль менеджменту
Ринок уособлює свободу та гнучкість. На жаль, цього недостатньо при управлінні великими організаціями зі складними внутрішніми зв'язками. Саме ієрархічна структура менеджменту здатна вирішувати питання контролю внутрішніх процесів в організації.
Чи можливо створити максимально децентралізовану компанію з синхронізованими і налагодженими процесами? Нам важко навіть уявити організацію, де немає управлінців, працівники розподіляють відповідальність між собою, кожен може витрачати гроші компанії, немає посад і підвищень… Звучить неймовірно. Але така компанія існує. Ця унікальна компанія, де 400 працівників створюють щорічний дохід в $700 млн., є лідером на глобальному ринку.
Назва організації — Morning Star Company. Вона була заснована в 1970-му році Крісом Руфером (Chris Rufer), який і досі її очолює. З початку існування, компанія займалася перевозкою помідорів. Зараз Morning Star Company — найбільший у світі виробник продуктів харчування на основі томатів.
Унікальна управлінська модель
Управлінська модель Morning Star Company є унікальною, адже весь персонал у роботі використовує особливі менеджерські практики. Метою діяльності організації є «створення компанії, кожен працівник якої буде самокерованим професіоналом, що буде ініціювати комунікацію та координацію своєї роботи з колегами, споживачами, постачальниками та іншими учасниками галузі за відсутності наказів від інших».
Кожен з працівників визначає власну місію, яка допоможе здійснити ціль компанії: «виробляти томатні продукти і послуги, найвищої якості та сервісу». Надалі, кожен працівник використовує стільки ресурсів компанії, скільки потрібно для здійснення його місії.
Кожного року працівники, які співпрацюють, складають «лист про взаєморозуміння колег». Лист про взаєморозуміння — це добровільна угода, яка укладається між працівниками для підвищення координації та структурування організації. Цей лист є необхідною умовою для здійснення місії працівника. Протягом часу написання листа між працівниками виникає близько трьох тисяч формальних взаємовідносин. Щороку більш досвідчені працівники беруть на себе нові завдання, що вимагають більшого професіоналізму і підготовки. Колишні позиції займають молодші колеги.
Працівники Morning Star Company наділені реальною владою і простором для прийняття рішень. Якщо працівнику потрібне нове обладнання, він його замовляє, якщо потрібен новий співробітник — наймає.
Morning Star Company не має централізовано визначених посад. Завдяки цьому працівники мають можливість професійно рости і брати на себе більшу відповідальність. Кожна людина в компанії може долучатися до того виду діяльності, де вона здатна найкраще себе проявити. Працівники можуть пропонувати ідеї для покращення роботи не лише напрямку, в якому працюють, але й будь-якого іншого.
В компанії немає ієрархічної структури, тому немає посад і підвищень. Проте це не означає, що всі працівники рівні. В кожному напрямі є люди з більш потужними професійними навичками і знаннями. Саме такі працівники мають більше відповідальності, а тому і вищу зарплату. Конкуренція в компанії підтримується не для того, аби працівники боролись за підвищення, а для того, щоб отримати кращі результати.
Свобода та відповідальність — основні принципи функціонування Morning Star Company
Свобода дозволяє працівникам з ентузіазмом виконувати самостійно обрані завдання. Проте свобода без відповідальності призводить до анархії. Компанія Morning Star впровадила власні методи запобігання анархії.
Політика компанії базується на відкритості та вільному доступі до інформації. Так працівники здатні контролювати власну роботу і приймали мудрі рішення. Двічі на місяць всі підрозділи складають фінансові звіти, доступні колегам. Повний доступ до інформації дозволяє працівникам бачити бізнес цілісно і об'єктивно оцінювати свої досягнення.
Свобода неможлива без відповідальності, саме тому менеджерська модель компанії Morning Star базується на підзвітності. Щороку, працівники звітують перед колегами, з якими підписували лист про взаєморозуміння і отримують зворотній зв'язок. На основі звітів проставляється градація успішності підрозділів. Якщо вкладені в підрозділ кошти не окупилися, до нього зменшується довіра колег.
Старші колеги допомагають спрямувати та навчити молодих. Проте кожен співробітник розуміє, що сам відповідає за прийняті рішення. Коли між підрозділами виникають непорозуміння, сторони намагаються розв'язати їх самостійно або запрошують медіатора, якому обоє довіряють.
Звичайно, ця модель самоуправління має свої недоліки. Працівникам, які звикли працювати в організаціях ієрархічного типу, складніше пристосовуватись до відсутності контролю і відповідальності за власні рішення. Існують також виклики підзвітності: працівники контролюють роботу один-одного, проте немає управлінця, який може покарати за невиконання правил чи домовленостей. Також ускладнюється процес розвитку, адже співробітникам складно оцінити якість виконання власної роботи, якщо немає кар'єрної драбини.
Компанія Morning Star — це приклад поєднання ринку, з його свободою і гнучкістю, й ієрархії, з її контролем і передбачуваністю. Найбільшою цінністю в компанії є репутаційний капітал, який вибудовує неформальну ієрархію репутаційного впливу. Повага колег, професіоналізм, навчання інших — це речі, які забезпечують співробітникам вищу зарплату і статус в організації. Якщо працівник підводить колег, з ним перестають працювати. Вся система моделі самоуправління будується на стосунках між працівниками і довірі один до одного при виконанні домовленостей.
Унікальна управлінська модель Morning Star Company має значні переваги над традиційною системою ієрархічного менеджменту. Проте вона не є універсальною. Невідомо, чи можна застосувати цю модель в великих організаціях чи в інших соціокультурних умовах.
За матеріалами "First, Let's Fire All The Managers", Harvard Business Review.
Про автора:
Гері Хемел (Gary Hamel), експерт з управління та інновацій, запрошений професор London Business School і директор Management Innovation eХchange.
|