ІНСАЙТИ | Лідерство 8 листопада 2021 р.

Перегляд концепції «лідерство як служіння»

Півстоліття тому це була свіжа ідея. Але фраза «лідерство як служіння» вже втратила свою актуальність і вплив, — вважає Адам Браянт (Adam Bryant), керуючий директор ExCo Group та співавтор нової книги «The CEO Test».

Перегляд концепції «лідерство як служіння»

П’ятдесят років тому Роберт Грінліф (Robert Greenleaf) написав есе під назвою «Слуга в ролі лідера» («The Servant as Leader»), завдяки якому у діловому лексиконі з’явилася фраза «лідерство як служіння». Це поняття стало важливою противагою командно-адміністративному стилю лідерства тієї епохи, і в наступні десятиліття у нього з’явилося багато послідовників; безліч компаній та керівників прийняли лідерство-служіння як основну філософію управління.

Серед сотень гендиректорів, у яких я брав інтерв’ю протягом багатьох років, десятки зізнавалися, що вірять у лідерство як служіння. Ця концепція пройшла довгий шлях, гідний овацій. Але я з усією повагою заявляю, що настав час від неї відмовитися.

Грінліф, який розпочав свою кар’єру в American Telephone and Telegraph (нині AT&T), перш ніж повноцінно поринути у написання статей та консультування з питань управління, зізнався, що його надихнув роман Германа Гессе «Паломництво в країну Сходу», опублікований 1932 року. Це історія про міфічну подорож групи людей. Головний герой Лео — слуга, який виконує чорну роботу команди, але «підтримує її своїм духом та піснею», пише Грінліф. Потім Лео зникає. Група не може продовжити подорож без нього і відмовляється від неї.

«Для мене ця історія ясно говорить про те, що великий лідер сприймається спочатку як слуга, і цей простий факт є ключем до його величі, — написав Грінліф. — Лео насправді був лідером увесь цей час, але насамперед він був слугою, бо саме такою є його глибока внутрішня сутність. Лідерство було покладено на людину, яка за природою була схильна до служіння. Це було щось дароване або запропоноване, що можна забрати. А його природа — це те, що не було даровано чи запропоновано, і те, що неможливо забрати».

Пізніше у своєму есе Грінліф пояснює важливість цієї історії для лідерів того часу:

«З’являється свіжий критичний погляд на питання влади та авторитету, і люди починають навчатися, хай і невпевнено, менше примушувати та більше підтримувати одне одного. Виникає новий моральний принцип, який говорить: єдина влада, що заслуговує на вірність, — це та, яка вільно і свідомо дається лідерові у відповідь на його очевидний статус лідера-слуги і пропорційно йому».

Коли він опублікував ці слова в 1970 році, вони дали новий напрямок для лідерів, які все ще дотримувалися більш ієрархічного підходу: «Ви робитимете те, що я вам говорю, тому що я вище за рангом». Цей стиль виявився корисним для легендарних лідерів, таких як піонер кабельного телебачення Тед Тернер, герой біографії 1981 року «Веди, йди або йди з дороги». У той же час авторитарні лідери, наприклад, Стів Джобс, теж досягали успіху, незважаючи на добре відоме нетерпіння до будь-кого, хто не поділяв їхні погляди на ведення бізнесу.

Але з того часу корпоративний світ кардинально змінився, особливо у 2020 році. Нескінченні кризи вбили командно-адміністративний підхід: лідери швидко втратять довіру, якщо будуть вдавати, що мають відповіді на всі питання. Корпорації також визнали необхідність відігравати ширшу роль у таких питаннях, як соціальна справедливість та захист довкілля.

То чому фраза «лідерство як служіння» втратила свою корисність? Основна причина у тому, що нею стали надто зловживати. Так само, як і у випадку з термінами «позитивне лідерство» та «стратегічне лідерство», сьогодні проголошення прихильності до ідеї лідерства як служіння викликає запитання: «На противагу чому?» Це визначення трюїзму.

Керувати зараз — означає служити різним людям. Так, є багато скептиків, які вважають, що компанії, як і раніше, ставитимуть акціонерів на перше місце за рахунок інших стейкхолдерів. Але все більше людей погоджуються, що цей рік став переломним у наших уявленнях про те, як компанії мають працювати. Керівники, які думають інакше, довго не протримаються на своїй посаді, оскільки зіткнуться з тиском із боку ради директорів, співробітників, інвесторів та клієнтів.

«Корпоративна Америка тепер має більше відповідальності, ніж будь-коли раніше», — сказала мені в інтерв’ю Меллоді Хобсон (Mellody Hobson), співвиконавчий директор Ariel Investments. «CEO та ради директорів не можуть повертатися спиною до цих питань. І їхні працівники та клієнти притягують їх до відповідальності».

Іншою причиною, чому від формулювання «лідерство як служіння» варто відмовитись, є те, що цю фразу як правило не використовують люди у повсякденному житті, описуючи лідерів. Дискусія між двома колегами зазвичай не йде за таким сценарієм: «Що думаєш про свого начальника?» «О, він чудовий. Він лідер-слуга». Жаргон і модні слова ростуть як бур’ян у діловому світі, і їх варто добре розріджувати.

Отже, яким же поняттям потрібно замінити «лідерство як служіння»? Зважаючи на всі мої розмови з лідерами і те, що останні 30 з лишком років я працював як на дійсно чудових, так і на жахливих босів, ключова відмінність між лідерами для мене — безкорисливі вони чи егоцентричні. Чи вважають вони людей, які працюють на них, просто активом, який допомагає їм у досягненні цілей, або ж бачать своїм обов’язком допомагати команді рости та розвиватися?

Ця відмінність добре сформулювала в інтерв’ю Сью Десмонд-Хеллман (Sue Desmond-Hellmann), коли була CEO Фонду Білла та Мелінди Гейтс: «Мої батьки просто чудові, вони завжди вірили, що кожен може зробити свій внесок, і завжди думали про те, як виявити в людях найкраще. Тому, зустрічаючись із людьми, я завжди думаю "Що мені сподобається?" Я не думаю "Як ви можете мене підвести?"». Такий погляд переносить відповідальність із лідера на працівника.

Щоб було зрозуміло, я не стверджую, що бізнес-лідери є повністю безкорисливими. Вони не волонтери, і багато топ-менеджерів отримують щедру винагороду за роботу, яку вони виконують. Я маю на увазі їхню людську сутність, цінності та впливи, які формували їх із раннього віку.

Б’юся об заклад, що всіх босів, на яких ви коли-небудь працювали, можна сміливо помістити в один із двох таборів, про які говорить Десмонд-Хеллман. Можливо, егоцентричний лідер швидше досягне результатів у короткостроковій перспективі, але в наші дні довгострокове лідерство передбачає вплив, залучення та розвиток талантів. Люди ростуть лише тоді, коли відчувають, що керівник зацікавлений у їхньому розвитку та в успіху організації більше, ніж у просуванні власної кар’єри.

Ці самовіддані лідери усвідомлюють, що їхня відповідальність — підвищити ефективність своєї команди, а це, у свою чергу, може призвести до активнішого кар’єрного зростання. Максимальна віддача від людей — це просто питання того, на чому сконцентровані лідери. Що їх більше турбує — те, що вони роблять для своєї команди, чи те, що робить для них команда?

Так, фраза «лідерство як служіння» звучить приємно і надихаюче, але «самовідданість» та «егоїзм» — більш практичні та корисні терміни для оцінки лідерів та того, як їх сприймають підлеглі.

За матеріалами "Reconsidering servant leadership", strategy+business.

Ілюстрація: thecitizen.co.tz



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Принцип мозаїки. Шість навичок дивовижного життя і карєриПринцип мозаїки. Шість навичок дивовижного життя і карєри
ПрокрастинаціяПрокрастинація
Переваги поразокПереваги поразок

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)