ІНСАЙТИ | Бізнес-мислення 19 вересня 2013 р.

Думати як початківець

Автор: Едуард Мальцев, керівник програми Executive MBA, kmbs
Джерело: kmbs

Багатий досвід — професійний і особистий — допомагає нам краще розуміти природу речей і явищ. У той же час, він створює певні шаблони мислення і обмежує сприйняття нового. Як бути з цим парадоксом? Це цікавий виклик — навчитися тому, як зберегти відкритість початківця, не відкидаючи те хороше, що дає нам досвід.

Едуард Мальцев
Едуард Мальцев

Переповнена чаша

Одного разу Нан-ін, японський вчитель дзен, приймав у себе університетського професора. Той прийшов, аби осягнути, що таке дзен. Нан-ін запросив гостя випити чаю, налив йому повну чашку і продовжив лити далі. Професор стежив за тим, як переповнюється чашка, і, врешті-решт, не витримав: «Вона ж переповнена. Більше вже не вміщується!» «Так само, як ця чашка, — сказав Нан-ін, — ви повні власних поглядів і думок. Як я зможу показати вам дзен, якщо ви не спустошили свою чашу?»

Ця стародавня притча показує, наскільки важливо (і в той же час — складно) для досвідченого професіонала бути відкритим для нового. Той, хто багато знає і має усталені переконання, не зможе впустити нові, можливо суперечливі ідеї в свою свідомість. Взагалі, це природно для людини: приймати рішення і реагувати на нові виклики, спираючись на засвоєні шаблони мислення та поведінки. Дуже складно шукати нові способи вирішення завдань, маючи в голові готові відповіді ...

А часто буває, що ми взагалі бачимо тільки те, що знаємо. Так, лікар швидше зверне увагу на симптоми на портреті — чим хвора Мона Ліза? З одного боку, він зауважує більше за інших. З іншого — не може сприймати тільки художній твір.

Таким чином минулий досвід обмежує сприйняття нового, формує нашу картину світу, яка є лише якоюсь перспективною малою дещицею реальності.

Гнучкість мислення

Сприймати нові знання та різні точки зору легше особистості з гнучким мисленням. Гнучкість мислення — це готовність змінювати, удосконалювати і розвивати свої ментальні моделі і картину світу. Така людина усвідомлює, що неможливо знати все, добре розуміє себе і з інтересом і захопленням відноситься до інших думок, цінностей і культур. Він здатен мислити за межами свого досвіду, а це дає можливість постійно розвиватися.

Стихійна гнучкість мислення дуже властива новачкам. Подивіться на дітей — вони дуже креативні, готові ризикувати, переживати невизначеність і труднощі. Школа вбиває це в дітях — там починають ставити оцінки, вчать «правильно» мислити загальними шаблонами... Поступово діти перестають експериментувати і ризикувати, адже простіше зробити все «правильно» і отримати хорошу оцінку. З роками ми ще більше втрачаємо допитливість, стаємо соціально обумовленими. Ми розуміємо, що добре, а що погано, чого чекає від нас соціум — і підлаштовуємось, перестаємо виходити за звичні рамки.

Найчастіше до цього ж нас підштовхують і компанії. У цілому, бізнес нетерпимий до ризиків і сміливих експериментів, тому що вони часто призводять до помилок. А кожна помилка — це гроші. Звичайно, людина боїться робити щось по-новому, вона не хоче брати на себе відповідальність.

Так і виходить, що свідомість новачка наповнена безліччю можливостей, у той час як майстер бачить лише дещицю від них — ті, що йому вже відомі як «правильні» рішення. Саме тому навіть кращим профі варто заново вчитися мислити як новачок. Для цього, крім усього іншого, знадобиться певна «смиренність». Це такий особливий стан між повною впевненістю і усвідомленням обмеженості власних знань. Смиренність вимагає дуже здорового его — здатності визнати, що ти можеш чогось не знати, бути в чомусь неправим, що наші підлеглі можуть запропонувати більш цікаві ідеї...

Насправді, для людини важливий і конформізм, і креативність, і незалежність думки. Ми можемо бути дуже різними! Просто необхідно пам'ятати, що минулий досвід не завжди є релевантним в поточній ситуації.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Як управляти собою. Класика Harvard Business ReviewЯк управляти собою. Класика Harvard Business Review
Міф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогуМіф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогу
Мистецтво неможливого. Посібник з досягнення неймовірних цілейМистецтво неможливого. Посібник з досягнення неймовірних цілей

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)