Нетрадиційні стилі лідерства: плюси і мінуси
Коли культура компанії змінюється, деякі керівники експериментують із методами, що виходять за рамки традиційного сприйняття. Що працює, а що ні — у цій статті від Fast Company.
Сучасні компанії перетворюються в більш плоскі структури, де немає чіткої ієрархії, а кордони розмиваються. У цій ситуації зростає попит на щире лідерство — і у відповідь з'являються нові, нетрадиційні стилі керівництва. Вони сильно відрізняються від менеджменту колишньої епохи, коли домінували великі бюрократичні організації, і лідерські стилі були досить стандартними. Сьогодні ми очікуємо лідерства відразу на декількох рівнях.
«Мова йде не тільки про емоційний інтелект, — говорить Дебора Анкона (Deborah Ancona), директор MIT Sloan Executive Education. — Мова йде про вашу здатність розуміти складні проблеми, вирішувати їх, домагатися результату», і не важливо, на який стиль ви при цьому спираєтесь.
Ось кілька нових управлінських стилів, що виникли останнім часом, їх переваги та недоліки.
1. Керівник-слуга
Що це: Колись керівництво передбачало ієрархію і управлінську вертикаль. Керівник-слуга — це «народний» керівник, який служить своїм співробітникам.
Майк ДеФріно (Mike DeFrino), глава Kimpton Hotels & Restaurants, перевертає ієрархію і наділяє співробітників реальною владою, щоб вони самі були щасливі, а у відповідь робили щасливими і гостей своїх закладів. Він визначає цей стиль керівництва як «здатність одночасно служити і керувати, причому робити це, не чекаючи нічого у відповідь». У результаті ДеФріно сам часто береться за будь-яку роботу в своїх готелях — відносить у номер валізи гостей або реєструє прибулих. Цей стиль керівництва, за його словами, передбачає, що ви набагато менше говорите і набагато більше слухаєте.
Плюси: «Ви можете дізнатися і зрозуміти набагато більше, прислухаючись до співробітників, а не думаючи, що тільки ваші поради правильні і що у вас є відповіді на всі питання, — каже ДеФріно. — Реальна інформація в організації в основному зосереджена на низових рівнях, а не в кабінеті CEO».
Мінуси: «Такий стиль керівництва дозволяє зацікавити і залучити до роботи співробітників, але якщо лідер надто затримується в ролі «слуги» і не вміє вчасно перемикатися назад, починаються проблеми», — говорить Анкона. Наприклад, у надзвичайних ситуаціях, коли швидкість реакції найважливіше, керівник-слуга повинен бути у змозі швидко прийняти рішення. І коли глобальні успіхи компанії залежать від роботи підрозділів на локальному рівні, без вищих вказівок не обійтися — навіть якщо співробітники на локальному рівні не розуміють, навіщо в даному випадку потрібна підтримка.
2. Емоційно прозорий керівник
Про що йде мова: Сьогодні працівники хочуть бачити прозорих, щирих керівників, а не людей, які жорстко контролюють себе у всьому. Йдеться про людей емоційних, які говорять те, що думають, незважаючи на наслідки.
«Хоча такий стиль керівництва здається нереалістичним, іноді це спрацьовує, — говорить психолог Карен Уест (Karen West), партнер рекрутингової фірми Heidrick & Struggles. — Коли співробітники відчувають, що розуміють свого начальника, це зміцнює їхню довіру до нього».
Плюси: «Цей стиль лідерства може бути ефективним, тому що деякі співробітники потребують негайної реакції і в негайних керівних вказівках. І люди можуть тяжіти до «прозорих» лідерів, бо з ними відразу ясно, в яких ви стосунках і що у вас не так», — каже Уест.
Мінуси: «Проблема виникає, коли такі керівники не вміють керувати своїми емоціяімі. Якщо вони відчувають серйозний стрес, це може перекинутися на всіх інших, — говорить Уест. — Якщо конкретний керівник у поганому настрої, це передається по всій організації».
3. Керівник-друг
Про що йде мова: У плоскій організаційній структурі керівників часто розглядають швидше як колег, які не бояться братися за реальну роботу. Так діє Стефані Хорбачевскі (Stephanie Horbaczewski), глава компанії StyleHaul. З моменту заснування компанії у 2009-му році у Хорбачевскі не було свого кабінету — вона регулярно пересідає з однієї кімнати в іншу, щоб краще пізнати команду. У неї дуже близькі стосунки зі співробітниками: вони зупиняються в її лос-анджелеській і нью-йоркській квартирах, коли їздять у відрядження. Хорбачевскі каже, що вважає багатьох співробітників друзями, і що цей стиль керівництва не створює ніяких проблем для бізнесу. У 2014-му році її компанію придбала корпорація RTL Group за $ 200 млн.
Плюси: Як говорить Анкона, деякі люди, на кшталт Хорбачевскі, цілком вміють перемикатися між режимом друга і режимом начальника і підтримувати баланс між ними.
Мінуси: Коли ви не вмієте так перемикатися, бізнес страждає. Наприклад, якщо вам важко розмовляти зі співробітниками про виниклі у них проблеми, то з дружбою доводиться зав'язувати. «Це дружба в контексті організації, — каже Анкона. — Там є робота, яку потрібно робити. Є обов'язки, які можуть суперечити дружнім відносинам. Тому вам потрібно заздалегідь розуміти, що ролі друга і начальника можуть конфліктувати між собою».
На який би стиль керівництва ви не спиралися, Уест радить думати про команду, яку ви збираєте, і про те, наскільки ваш стиль керівництва відповідає складу команди. Успіхи лідера оцінюються лише по тому, наскільки ефективно працює його команда.
За матеріалами "The Pros and Cons Of New Unconventional Leadership Styles", Fast Company
Ілюстрація: INSEAD Knowledge
|