ІНСАЙТИ | Бізнес-етика 4 грудня 2015 р.

Volkswagen і майбутнє честності

Чи сумісні поняття «бізнес» і «етика»? І чого може навчити компанії приклад Volkswagen? Про це розмірковує у своїй статті відомий сучасний філософ Пітер Сінгер (Peter Singer)1.

Volkswagen і майбутнє честності
Ілюстрація: The Independent
У 1970-тих розмови про бізнес-етику викликали хиба що подив та спантеличення. Можливо, це була реакція на «крилатий вираз» Мільтона Фрідмана (Milton Friedman), який сказав, що єдина соціальна відповідальність бізнесу — це заробляти стільки грошей для акціонерів, скільки можливо в рамках правового поля.

Втім, протягом наступних 40 років бізнесмени цитували Фрідмана все менше і все частіше говорили про відповідальність компаній перед стейкхолдерами — зацікавленими сторонами, представленими не лише акціонерами, але й клієнтами, працівниками та членами громад, на території яких функціонує бізнес.

2009-го серед випускників першого післякризового випуску Гарвардської бізнес-школи біло поширено текст клятви. Студенти, які її дали (а їх, як відомо, була меншість), присяглися, що керуватимуться в роботі етичними нормами, а при управлінні організацією добросовісно намагатимуться уникати прийняття рішень і вчинення дій, що служать їхнім власним амбіціям та завдають шкоди підприємству та суспільству.

З того часу ідея почала поширюватися світом — зараз аналогічну клятву дають студенти вже 250 бізнес-шкіл. А протягом цього року 90 тис. голландських банкірів присягають, що дотримуватимуться моральних та етичних принципів, ставитимуть інтереси клієнтів вище, ніж інтереси всіх інших стейкхолдерів (у тому числі й акціонерів), діятимуть відкрито та прозоро. Також добровільну клятву банкірів та фінансистів було запроваджено в Австралії — ті, хто її дали (а поки що це понад 300 осіб), серед іншого, зобов’язуються відкрито пригортати увагу до зловживань та заохочувати інших робити це ж саме.

У серпні 2015-го року Веронік Лорі (Véronique Laury), генеральний директор Kingfisher, роздрібної мережі, що реалізує DIY-товари, сказала, що «прагне сприяти позитивним змінам у світі». (Судячи по риториці, можна подумати, що вона управляє благодійним фондом, а не мережею з більш ніж 1 200 магазинів, розташованих у восьми країнах Європи та Азії.) А в вересні McDonald заявила, що її американські та канадські підрозділи відмовляються від використання яєць бойлерних курок (до цього часу компанія була найбільшим покупцем цього продукту в США). Що ж, не виключено, що цей крок стане початком кінця такого вкрай неетичного явища, як батарейна система утримання курей.

Трохи пізніше з’явилося одкровення, що Volkswagen встановила програмне забезпечення на 11 млн. автомобілів з дизельним двигуном, яке знижувало рівень шкідливих викидів при проходженні машиною тестування; натомість у звичайних умовах він суттєво перевищував норму. Невдовзі після того, як гримнув скандал, The New York Times запросила експертів, щоб вони прокоментували питання — чи означає повсюдність обманювання те, що моральна поведінка відійшла в небуття. Їхні відповіді було опубліковано в матеріалі під заголовком — «Is Honesty for Suckers?» («Чесність — це для "лохів"?»).

Циніки, напевно, казатимуть, що за останні 40 років нічого не змінилося, бо всі розмови про бізнес-етику — це всього лише маскування головної цілі, якою є максимальне збільшення прибутків. Проте обман, на котрий пішла Volkswagen, — крок, м’яко кажучи, дивний, особливо якщо подивитися на нього з точки зору максимізації прибутку. Будь-хто, посвячений у таємницю сумнозвісного ПЗ, мусів спрогнозувати, що, найімовірніше, компанія втратить гроші. Достатньо було лише, аби хтось викрив обман. І цього не довелося довго чекати: 2014-го року перевищення норм викидів було виявлено групою дослідників Університету Західної Вірджинії.

Із того часу ціна акцій Volkswagen впала більш ніж на третину. Компанії доведеться відкликати 11 млн. автомобілів, а сума штрафу, який буде сплачено тільки в США, може сягнути $18 млрд. Але, напевно, дорожче всього обійдеться корпорації шкода, яку зазнала її репутація.

Отже, ринок дає свою відповідь на запитання «Чесність — це для "лохів"?», яка звучить так: «Ні, чесність для тих, хто хоче максимально збільшити свою ринкову вартість у тривалій перспективі». Звісно, деякі компанії успішно обманюватимуть і при цьому «виходитимуть сухими з води». Проте завжди є ризик, що їх злапають «на гарячому». А дуже часто на цей ризик просто не варто йти; у першу чергу це стосується фірм, для яких репутація бренду є основним активом.

Чесність дозволяє максимально збільшити вартість компанії у довгостроковій перспективі (навіть якщо поняття «вартості» обмежити грошовими доходами акціонерів). Ще актуальніше це твердження в ситуації, коли ринкова вартість генерується також і нематеріальними складниками, як-от відчуття задоволення людей від роботи. Як свідчать висновки кількох досліджень, для тих, хто досяг повноліття у XXI столітті, гроші — не самоціль; і набагато важливішим є пошук сенсу та значущості. Представники покоління Y сповідують «продуктивний альтруїзм» — вони готові віддавати гроші за умови, що це робитиметься ефективно та сприятиме позитивним змінам у навколишньому світі.

Тож можна сподіватися, що з часом «мілленіалів» буде більше, ніж тих, хто все ще їздить на Volkswagen, а етика стане інструментом, що сприятиме збільшенню ринкової вартості таким чином, що від цього всім буде користь. І принаймні серед великих компаній скандали на кшталт того, що вибухнув у Volkswagen, траплятимуться все рідше.

За матеріалами "Volkswagen and the Future of Honesty", Project Syndicate.


    1 Пітер Сінгер — професор біоетикі Принстонського університету. Автор, зокрема, таких книжок, як «Animal Liberation» («Звільнення тварин»), «Practical Ethics» («Практична етика»), «Rethinking Life and Death» («Переосмислюючи життя і смерть»), «The Point of View of the Universe» («Точка зору Всесвіту»).


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Рішення. Практичні поради від 23 людей, які змінили світРішення. Практичні поради від 23 людей, які змінили світ
Витончене мистецтво забивати на все. Нестандартний підхід до проблемВитончене мистецтво забивати на все. Нестандартний підхід до проблем
Зростання людини і суспільства. Нордична концепція більдунґуЗростання людини і суспільства. Нордична концепція більдунґу

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2025, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)